بی‌اختیار

معنی کلمه بی‌اختیار در فرهنگ معین

(اِ ) [ فا - ع . ] (ص . ) ۱ - بی اراده . ۲ - بدون فکر و تصمیم قبلی .

جملاتی از کاربرد کلمه بی‌اختیار

آفتاب آمد که بیند عارضش بی‌اختیار از هجوم غمزه، از روزن به محفل ره نیافت
اسفنکتر داخلی همان عضله غیرارادی داخل کانال مقعد است که همیشه در حالت انقباض است. اما اسفنکتر خارجی عضله ایست که اگر آسیب ببیند، فرد به مشکلات بی‌اختیاری دچار می‌شود.
صدای آلمان: تا آنجا که من اطلاع دارم شما ترانه‌های بسیاری خوانده‌اید. کدامیک از آن‌ها بیشتر بر روی خودتان اثر گذاشته و حتی برخی اوقات بی‌اختیار آن را زمزمه می‌کنید؟
دلیل دیگری که برای خروج غیرارادی مدفوع وجود دارد، آسیب دیدن عضلات اسفنکتر است. افرادی که دچار بی‌اختیاری در دفع گاز و مدفوع می‌شوند و این امر از کنترل آنها خارج است، احتمالاً دچار آسیب در عضلات اسفنکتر شده‌اند.
ندادی اختیار کشتن من ترک چشمت را که در جان باختن بی‌اختیاری‌های من بینی
آگه ز شوق گریه بی‌اختیار نیست هرکس چو غنچه با لب خندان شد آشنا
اسمیت در سال ۱۳۸۵ برای سومین بار به کرمان و سپس به جوپار سفر کرد و به قنات گوهر ریز سر زد. وقتی به قنات گوهر ریز رسید بی‌اختیار خود را در آب قنات افکند. اهالی جوپار از او استقبالی در خور انجام دادند. او سه روز در کرمان و جوپار ماند و خاطره‌ای ماندنی با خود برد. از او پرسیدند چرا چنین به جوپار علاقه‌مندی. او گفت جوپار دروازه دنیا را به روی من باز کرد. از این‌جا بود که به ۷۰ کشور سفر کردم و ۳۰ جلد کتاب نوشتم. جوپار عشق اول من بود و کسی یافت نشده که عشق اول خود را فراموش کند.
علاوه بر مداخله‌های روان شناختی، شواهد بالینی متعددی وجود دارد که پاروکستین می‌تواند رفتارهای بی‌اختیار و تمایلات نمایشگری را کاهش دهد. همچنین کلومیپرامین جهت کنترل اختلال خودنمایشگری (در صورت همراهی با افسردگی اساسی) مورد مطالعه قرار گرفته‌است.
اسهال به طور کلی، به عنوان افزایش وزن مدفوع (بیش از ۲۰۰ گرم در روز) تعریف می‌شود. در اسهال معمولاً قوام مدفوع کاهش یافته و دفعات، فوریت و بی‌اختیاری مدفوع نیز رخ می‌دهد. اما در اسهال چرب، افزایش میزان چربی در مدفوع و همچنین شلی و چسبندگی مدفوع نیز به علائم بالا افزوده می‌شود. این نوع از اسهال در بسیاری از اختلالات صفراوی مشاهده می‌شود که علت آن عدم جذب صحیح چربی‌ها در روده باریک است. عدم جذب صحیح چربی‌ها منجر به افزایش میزان چربی در مدفوع می‌شود. افزایش میزان چربی مدفوع، باعث ایجاد حالتی شل در مدفوع می‌شود.
بسیاری از کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری، مضطرب، نامطمئن و بی‌اختیار و سرکش هستند که ممکن است این رفتارها با فقدان امنیت طبیعی، ثبات محبت و گرمی و پذیرش در منزل و محیط مدرسه پیوند داشته باشد.
آتنا فرقدانی پس از این حادثه از نوشیدن آب زندان هم خودداری کرده و به همین دلیل دچار بی‌اختیاری ادرار شده و به دلیل نبود سرویس بهداشتی در اتاق، ناچار شده از تشک خود به عنوان سرویس بهداشتی استفاده کند.
تا نهادم بر سر کویت قدم بی‌اختیار توتیای دیده سازم خاک‌پای خویشتن
در موارد غیر اورژانس درمان ملین، مصرف فیبر، کمتر کردن زمان دفع است. افتادگی کامل راست‌روده فقط درمان جراحی دارد و نوع جراحی بستگی به وجود یا عدم وجود بی‌اختیاری مدفوع دارد. جراحی و ثابت کردن روده در داخل لگن یا قطع میزان بیرون زده روده درمان آن خواهد بود.
چه سود منع من ای هم‌نشین چو می‌دانی که بی‌قرارم و بی‌اختیار می‌گریم
احصایی از سال ۵۴ شروع به کشیدن تابلوهایی کرد که عمدتاً با کلمه «الله» یا آیهٔ «لا اله الا الله» شکل می‌گیرد و به گفته خودش نوعی ذکر تصویری «الله» و نمودی از عرفان و تصوف اسلامی است. او تاکنون چند نوبت به این کارها، که به نام کارهای الله معروف است، پرداخته و در آخرین دستاورد رنگ را به کلی از میان برداشته تا در بی‌رنگی و بی‌اختیاری سفید روی سفید و سیاه با سیاه که هر دو تجلی از نور هستند طرحی نو درانداخته باشد. این شکل از کار او به «الفبای ازلی» نیز شهرت یافته‌است.
روز ما شب‌گشت و ما بی‌اختیارگریه‌ایم هرکه د‌ر دود افتد از چشمش برون می‌گردد آب
اختیار کشتنم دادی به دست مدعی در هلاک خویشتن بی‌اختیارم ساختی
نرد زیب از کبک و تیهو برده پس بی‌اختیار مانده اندر ششدر حبس قفس ناباخته
ای آنکه همّت تو به ابنای روزگار چون آفتاب، فایده بی‌اختیار داد
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ بنام او که سزاوار است. در ذات بی‌نظیر و در صفات بی‌یار است. در کامرانی با اختیار و در کارسازی بی‌اختیار است.