بندر انزلی

معنی کلمه بندر انزلی در ویکی واژه

شهری ساحلی در شمال ایران واقع در استان گیلان در جنوب غربی دریای خزر ، این شهر اولین و بزرگترین بندر شمالی ایران است .

جملاتی از کاربرد کلمه بندر انزلی

او پس از پیروزی انقلاب تا انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان فرماندار بندر انزلی منصوب می‌شود و پس از آنان با اعلام کاندیداتوری به عنوان اولین نماینده بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌گردد. هر چند وی قسمت زیادی از زندگی‌اش در کارهای اجرایی و مدیریتی سیاسی - اجتماعی خلاصه شده‌است. اما شهرت وی بیشتر به عنوان یک چهره ادبی در زمینه شعر، نویسندگی، مترجمی و تدریس می‌باشد.
اکبر شاندرمنی (زادهٔ ۱۲۹۶ در بندر انزلی – درگذشته ۱۳۷۴) سیاستمدار کمونیست ایرانی بود. وی عضو گروه پنجاه و سه نفر و سپس حزب توده ایران بود.
ورزشگاه سیروس قایقران بندر انزلی یک ورزشگاه فوتبال در شهر بندر انزلی است. این ورزشگاه با قدمتی حدود ۵۵ سال یکی از قدیمی‌ترین ورزشگاه‌های کشور محسوب می‌شود و در حال حاضر در بازیهای باشگاه فوتبال ملوان بندرانزلی در این ورزشگاه انجام می‌شود.
احمد زیبرم در سال ۱۳۲۳ در خانواده‌ای ماهیگیر در بندر انزلی به دنیا آمد و از کودکی به کار شیلات اشتغال یافت. وی پس از سربازی در یکی از کتابخانه‌های شهرداری در تهران مشغول به کار شد و از اواخر دهه چهل به سازمان چریک‌های فدایی خلق پیوست. وی در بسیاری از عملیات‌های این سازمان در تهران حضور داشت.
با توجه به سابقهٔ باشگاه ملوان بندر انزلی که حتی تا سال ۱۳۸۰ و قبل از آغاز لیگ حرفه‌ای افتخارات این باشگاه از جمله پنج بار عنوان بهترین شهرستانی در مسابقات لیگ حرفه‌ای، بهترین تیم شهرستانی جام تخت جمشید، حضور در هفت فینال جام حذفی و سه قهرمانی در جام حذفی و دو حضور در بازیهای آسیایی جایگاه این باشگاه را توسط دیگر شهرستانی‌ها دست نیافتنی کرده بود، اما تا به امروز این شهر صاحب یکی از قدیمی‌ترین و ضعیف‌ترین ورزشگاه‌ها از لحاظ تأسیساتی در بین باشگاه‌های لیگ برتری است؛ که طی سالهای اخیر با توجه به فشار فدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر استانداردسازی ورزشگاه‌ها این ورزشگاه در لیست بازسازی فدراسیون فوتبال ایران قرار دارد.
۳۸- در سال ۱۳۹۷ دو تیم بازهم در مرحله یک شانزدهم نهایی و در ورزشگاه تختی بندر انزلی برابر هم قرار گرفتند و این بار هم سپیدرود در لیگ برتر حضور داشت و ملوان در لیگ دسته اول بازی می‌کرد. سپیدرود در پایان با تک گل محمد غلامی بازی را برد. سرمربی سپیدرود علی کریمی و سرمربی ملوان فرهاد پورغلامی بودند.
اشپلا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر انزلی در استان گیلان ایران است.
این اسکله در سال ۱۳۰۶ که تحت مدیریت کشور روسیه بود، به مقامات دولتی وقت تحویل داده شد و در سال ۱۳۰۱ نیز نخستین کشتی توسط آلمانی‌ها از اروپا به بندر انزلی آورده شد. در سال ۱۸۹۵ میلادی برابر با ۱۲۷۴ خورشیدی کار بنای موج‌شکن غازیان به طول ۷۵۰ متر و موج‌شکن انزلی به طول ۵۲۰ متر شروع و در سال ۱۹۱۴ میلادی برابر ۱۲۹۳ خورشیدی پروژه احداث موج‌شکن‌ها پایان یافت.
یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری و توریستی شهر انزلی است. این بازار در کنار ساحل زیبای بندر انزلی ساخته شده و یکی از پررفت‌وآمدترین بازارهای شهرستان انزلی است. تنوع در قرفه‌های این بازار دست شما را برای خرید بازمی‌گذارد. یکی از مزیت‌های این بازار وجود پارکینگ اختصاصی به طول ۲ کیلومتر است.
او در آبان ۱۳۸۱، یعنی در اواسط نیم‌فصل اول، برای نخستین بار در لیگ برتر به‌عنوان سرمربی منصوب شد تا هدایت تیم ته‌جدولی استقلال اهواز را بر عهده بگیرد. استقلال اهواز این فصل را با سرمربی‌گری جلال چراغ‌پور آغاز کرده بود، اما پس از این‌که از چهار بازی اول، سه باخت و یک مساوی به‌دست‌آورد، چراغ‌پور استعفا داد و مدتی بعد قلعه‌نویی به‌عنوان سرمربی جدید اعلام شد. پس از پیوستن به استقلال اهواز، قلعه‌نویی طی ۲۱ بازی ۲۴ امتیاز کسب کرد و در آخرین هفتهٔ لیگ توانست با کسب مساوی مقابل ملوان در بندر انزلی تیمش را در لیگ حفظ کند. استقلال اهواز این فصل را با رتبهٔ یازدهم به پایان برد.