دریای خزر

معنی کلمه دریای خزر در لغت نامه دهخدا

دریای خزر. [ دَرْ ی ِ خ َ زَ ] ( اِخ )بحر خزر. دریاچه خزر. دریای کاسپین. دریای گیلان. دریای گرگان. بحر باب الابواب. آق دریا. دریای خزروان. دریای خزران. دریای خزرا. زراه اکفوده. دریای هشترخان.و رجوع به خزر در ردیف خود و بحرخزر ذیل بحر شود.

معنی کلمه دریای خزر در فرهنگ فارسی

بحر خزر . دریای خزر

معنی کلمه دریای خزر در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] خزر، دریا، بزرگ ترین دریاچه کره زمین، در شمال ایران، این دریاچه که به علت بزرگی در منابع قدیم و حتی جدید تسامحآ دریا هم خوانده شده، در واقع از نوع دریای بسته و بزرگ ترین نمونه آن است.
دریاچه خزر از جنوب به ایران، از مغرب به جمهوری آذربایجان، از شمال غربی به فدراسیون روسیه، از شمال شرقی به قزاقستان و از مشرق به ترکمنستان محدود است این دریاچه تقریبآ بین ْ۳۷ و ْ۴۷ عرض شمالی و ْ۴۶ و ْ۵۴ طول شرقی قرار گرفته است «اطلس تایمز، نقشه ۴۱».
بخش های کلی مقاله
این مقاله مشتمل است بر :۱) جغرافیای طبیعی۲) جغرافیای تاریخی۳) فعالیتهای اقتصادی۴) محیط زیست۵) نظام حقوقی
جغرافیای طبیعی
← ریخت شناسی و آب شناسی
...

معنی کلمه دریای خزر در ویکی واژه

بزرگترین پیکرهٔ آبی محدود زمین که در بین آسیا و روسیه قرار دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه دریای خزر

همه این رودخانه‌های از طریق قزل اوزن به دریای خزر وارد می‌شوند. علاوه بر این‌ها چندین رود کوچک دیگر از جمله رودخانه شیخ احمد ترکمان، صومعه، اشلق، قوری چای که از رشته کوه بزقوش سرچشمه گرفته و به رودخانه قزل اوزن می‌ریزند.
پستانداران: سمورآبی، گورکن، فوک دریای خزر و شغال.
تماشای دریای خزران کنم ز جرعه بر او گوهر افشان کنم
لیک ما تازه گل سرخ فراوان دیدیم ویژه روز رژه بر ساحل دریای خزر
بسپوخت در او ژرف بدانگونه ‌که ‌گفتی ماهیست درافتاده به دریای خزر بر
آشوراده در منتهی الیه شرقی شبه جزیره میانکاله واقع شده‌است و هرگاه آب دریای خزر افزایش یابد به صورت جزیره در می‌آید.
با توجه به افزایش روزافزون تقاضای نفت در جهان، استات اویل به دنبال افزایش نقش خود، در بازارهای جهانی گاز و حضور در پروژه‌های بین‌المللی از جمله آمریکا، حوزه دریای خزر، شمال آفریقا و روسیه است.
آرمیچ‌کلا، روستایی است از توابع بخش رودبست شهرستان بابلسر در استان مازندران ایران.ارمیچ‌کلا در مصب رودخانه بابلرود و در کرانه جنوبی دریای خزر و در ۵۲ درجه و ۳۸ دقیقه و ۱۰ ثانیه طول جغرافیایی و ۳۶ درجه و ۳۹ دقیقه و ۱۰ثانیه عرض جغرافیایی قرار دارد.
در سال ۱۸۸۱ روسیه یک پایگاه نظامی به منظور پشتیبانی حمل و نقل ریلی (قطار سراسری) که از دریای خزر شروع و در کشورهای قزاقستان و ازبکستان عبور می‌کرد در آن منطقه احداث نمود.