خصومت
معنی کلمه خصومت در لغت نامه دهخدا

خصومت

معنی کلمه خصومت در لغت نامه دهخدا

خصومت. [ خ ُ م َ ] ( ع اِمص ) عداوت. دشمنی. منازعة. نبرد. جنگ. ( از ناظم الاطباء ) ( یادداشت مؤلف ). مُلازَّه لِزاز. ( یادداشت بخط مؤلف ) : این قوم که حدیث ایشان یاد می کنم سالهای دراز است تا گذاشته اند و خصومتها بقیامت افتاده است. ( تاریخ بیهقی ).
با شصت ودو سالم خصومت افتاد.ناصرخسرو.از قبل خشک ریش با همگان
روز و شب اندر خصومت و جدلی.ناصرخسرو.و عقل من چون قاضی مزور که حکم او در یک حادثه بر وفق مراد هر دو خصم نفاذ یابد، لاجرم خصومت منقطع شود. ( کلیله و دمنه ).
خصومت خیزد و آزار و آنگه مردمان گویند
که آن بی عقل را بینید که چون با باد می کوشد.خاقانی.چون در کشتی نشست ، با یکی از همگنان با سببی از اسباب خصومت آغاز نهاد. ( ترجمه تاریخ یمینی ).
گردن و گوشی ز خصومت بری
چشم و سرینی بشفاعتگری.نظامی.گفت پیغمبر که هستند از فنون
اهل جنت در خصومتها زبون.مولوی.بخت پیروز که با من بخصومت می بود
بامداد از در من رقص کنان بازآمد.سعدی ( بدایع ).با آنکه خصومت نتوان کرد بساز
دستی که بدندان نتوان بردببوس.سعدی.|| داوری. ( مهذب الاسماء ) ( یادداشت بخطمؤلف ).
خصومة. [ خ ُ م َ ] ( ع اِمص ) پیکار. ( منتهی الارب ) ( از تاج العروس ) ( از لسان العرب ).
خصومة. [ خ ُ م َ ] ( ع مص ) مخاصمه. ( منتهی الارب ). مصدر دیگریست برای خصام و مخاصمه. رجوع به «خصام » و «مخاصمه » در این لغت نامه شود.

معنی کلمه خصومت در فرهنگ معین

(خُ مَ ) [ ع . خصومة ] (اِمص . ) دشمنی ، عداوت .

معنی کلمه خصومت در فرهنگ عمید

دشمنی، پیکار.

معنی کلمه خصومت در فرهنگ فارسی

( اسم ) دشمنی عداوت . جمع : خصومات .

معنی کلمه خصومت در فرهنگستان زبان و ادب

{hostility} [روان شناسی] بروز دادن دشمنی و مقابله با دیگران در عمل یا احساس یا نگرش

معنی کلمه خصومت در دانشنامه عمومی

خصومت ( انگلیسی: Hostility ) به معنای خشم پنهان و حل نشده ای است که ممکن است مدت طولانی در ذهن و دل انسان باقی بماند و بروز دادن دشمنی و مقابله با دیگران در عمل یا احساس یا نگرش است.
خصومت (آلبوم). خصومت ( به انگلیسی: Bad Blood ) و به شیوه نوشتاری BΔD BLOOD نخستین آلبوم استودیویی گروه موسیقی انگلیسی، باستیل است که در تاریخ ۴ مارس ۲۰۱۳ در انگلستان منتشر شد. این آلبوم در لندن ضبط شده است.
متن همهٔ ترانه ها توسط دن اسمیت نوشته شده است.
• درگاه موسیقی

معنی کلمه خصومت در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:نزاع

معنی کلمه خصومت در ویکی واژه

دشمنی، عداوت.

جملاتی از کاربرد کلمه خصومت

جمهوری هلند توسط اسپانیا و قدرت‌های بزرگ اروپایی در سال ۱۶۰۹ و در آغاز آتش‌بس ۱۲ ساله به رسمیت شناخته شد. دوباره در حدود سال ۱۶۱۹ خصومت‌هایی شکل گرفت که منجر به جنگ سی‌ساله شد که در نهایت در سال ۱۶۴۸ با انعقاد پیمان مونستر پایان یافت؛ زمانی که جمهوری هلند رسماً به عنوان یک کشور مستقل شناخته شد و دیگر بخشی از امپراتوری مقدس روم نبود. پیمان مونستر نقطه عطفی بر آغاز دوران طلایی هلند بود. با این اوصاف، علیرغم دستیابی به استقلال، از زمان پایان جنگ در سال ۱۶۴۸، انتقادات قابل توجهی از طرف نمایندگان مجلس هلند به پیمان مونستر وارد بود؛ زیرا به اسپانیا اجازه می‌داد استان‌های جنوبی را حفظ کند و همچنین آزادی مذهبی را برای کاتولیک‌ها مجاز می‌دانست.[نیازمند منبع]
قوله قُلْ أَ تُحَاجُّونَنا فِی اللَّهِ میگوید ای پیغامبر ما! ای رسول و فرستاده ما! ای سفیر درگاه ما! ای باز مملکت ما! ای دلال شریعت ما! ای شفیع مجرمان، و ای خاتم پیغامبران، آن بیگانگان را گوی أَ تُحَاجُّونَنا فِی اللَّهِ چه خصومت سازید با ما؟
در این خصومت‌های خصوصی، فئودال‌های رقیب که غالباً در پناه برج و باروهای خود در امان بودند، در یک «جنگ دیوانه‌وار» برای به حداقل رساندن عایدی اقتصادی طرف مقابل اقدام به کشتار و مثله کردن رعایا به عنوان قربانیان اصلی یا از بین بردن مزارع و باغات یکدیگر می‌نمودند، تا دشمن را به ورطه نابودی بکشانند
گفت آری قران نحسین است وین خصومت نتیجۀ آنست
دو لشگر به یک‌جا گروه آمدند شدند از خصومت ستوه آمدند
با کافر رومی تو خصومت چه کنی چون کافر تو درون پیراهن تُست
جیمز کلیول، یکی از نسل نویسندگان مردی که در بوته جنگ جهانی دوم شکل گرفت، تجربهٔ جنگی بسیار سخت تری نسبت به همتایانش مانند نورمن میلر، جیمز جونز، هرمان ووک، گور ویدال و جی. دی. سلینجر داشت. به عنوان یک مرد جوان تقریباً بیست ساله، در آغاز خصومت‌ها در جنگ اقیانوس آرام، خود را در برابر یورش ژاپن به شبه جزیره مالایا دید. پس از تحقیرآمیزترین شکست بریتانیا در کل جنگ، او سه سال و نیم بعدی را در اردوگاه اسیران جنگی گذراند و شاهد بود که از هر ده سرباز دیگرش بیش از ۹ نفر در اثر سوء تغذیه، بیماری و اعمال تصادفی تسلیم شدند. از خشونت به نحوی از همه چیز جان سالم به در برد و به خانه بازگشت.
شما کودکان را به سر هوش نیست خصومت سگالی برین پوست چیست؟
«با توجه به اینکه خانواده چهار زن قربانی گفته‌اند مأموران هیچ تحقیقی درخصوص خصومت شخصی آشنایان با آنان نداشته و حتی در برابر معرفی برخی از افراد مظنون از سوی خانواده‌ها تمایلی به آن نشان نمی‌دهند، مشخص است که مأموران به سرنخ‌هایی از یک گروه خاص رسیده‌اند و مطمئن هستند اسیدپاشی‌ها سریالی بودند و عاملان آن اتفاقی طعمه‌هایشان را شناسایی کرده‌اند.»
بر عنادش همه بستند کمر ز اهل طریق او نفرمود بر اینگونه خصومت تصدیق
چنین که گشته خصومت بدل به مهر امروز بود به عهد تو داغ پلنگ چشم غزال
عکرمه گفت: دو مرد برخاستند بخصومت، نزدیک داود علیه السلام آمدند، یکی بر دیگر دعوی کرد بگاوی که از من بغصب دارد، مدّعی علیه آن دعوی را منکر شد و با انکار لطمه‌ای بر روی آن مدّعی زد، داود از مدّعی بیّنت خواست، بیّنت نبود، داود گفت: امروز برخیزید تا من در کار شما اندیشه کنم، آن شب داود را بخواب نمودند که مدّعی علیه کشتنی است او را بکش و گاو بمدّعی تسلیم کن. داود گفت: این خوابست که مرا نمودند و اندرین حکم تعجیل نکنم تا آن گه که بوحی مرا محقّق شود، پس وحی آمد از حق جلّ جلاله که آنچه ترا فرمودیم حکم ماست و فرموده ما حکمی درست و قضیّتی راست. داود هر دو خصم را حاضر کرد و گاو بمدّعی داد و بر مدّعی علیه حکم قتل کرد، آن مرد گفت: و بی حجّت قتل من از کجا روا میداری؟ گفت: وحی خداوند است و فرمان حقّ جلّ جلاله. گفت: اگر چنین است باری من راست گویم: پدر این مرد را کشته‌ام و گاو از وی بغصب ستده‌ام اینچه بر من میرود جزای آنست و قصاص آن و بر اللَّه جلّ جلاله چیزی فرو نشود و آنچه بر آدمی پوشیده شود بر حق پوشیده نشود، آن گه داود بفرمود تا او را بکشند. پس هیبتی عظیم از داود بر بنی اسرائیل افتاد همه منقاد وی شدند و سر بر خطّ وی نهادند، گفتند: داود ملک که میراند و حکم که میکند بوحی آسمان میکند و بتأیید و نصرت الهی، اینست که ربّ العالمین فرمود: وَ شَدَدْنا مُلْکَهُ وَ آتَیْناهُ الْحِکْمَةَ وَ فَصْلَ الْخِطابِ.
در فرهنگ لغت‌های آنلاین آکسفورد اصطلاح «ضد آمریکایی» به عنوان «خصومت با منافع ایالات متحده» تعریف شده‌است.
برخی مانند نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان، تمام یا بخشی از کاهش خشونت را به دولت ایران نسبت داده‌اند. پلوسی در ماه مه۲۰۰۸ اظهار داشت که «برخی از موفقیت‌های این موج بخاطر حسن نیت ایرانی‌ها بوده‌است، آنها در بصره تصمیم گرفتند که جنگ چه زمانی پایان یابد، آنها دربارهٔ توقف خصومت‌ها مذاکره کردند.» کاکبرن نیز گفته‌است که ایرانیان نقش اصلی را ایفا کردند.
غیرنظامیان چنانچه در خصومت علیه دشمن شرکت کنند ممکن است حفاظت در برابر حملات را از دست بدهند.
و اندر جملهٔ احوال مسافر و مقیم را اندر صحبت، طلب رضای خداوند تعالی باید کرد و به یک‌دیگر اعتقاد نیکو باید داشت و مر یک‌دیگر را برابر بد نباید گفت و از پسِ پشت غیبت نباید کرد؛ از آن‌چه شوم باشد بر طالب حق سخن خلق گفتن خاصه به ناخوب؛ از آن‌چه محققان اندر رؤیت فعل فاعل بینند و چون خلق بدان صفت که باشند از آن خداوند بوند و آفریدهٔ وی بوند معیوب و بی عیب، محجوب و مکاشف خصومت بر فعل، خصومت بر فاعل بود. و چون به چشم آدمیت اندر خلق نگرد از همه باز رهد؛ که جملهٔ خلق محجوب ومهجور و مقهور و عاجزاند، و هر کسی جز آن نتواند کرد و نتواند بود که خلقتش بر آن است و خلق را اندر مُلک وی تصرف نیست و قدرت بر تبدیل عین جز حق را تعالی و تقدّس نباشد و اللّه اعلم.
سرپنجهٔ مرا به گریان خصومت است چون دشت غیر شقهٔ دامن نسازدم