لعنت
معنی کلمه لعنت در لغت نامه دهخدا

لعنت

معنی کلمه لعنت در لغت نامه دهخدا

لعنت. [ ل َ ن َ ] ( ع اِمص ) لعنة. اسم است لعن را. قال اﷲتعالی : أن لعنةاﷲ علی الظالمین. ( قرآن 44/7 ).ج ، لعان ، لعنات. راندگی. ( منتهی الارب ). فربه. ( صحاح الفرس ). نفرین. بهل. بهلة. رِجس. بُعد. رجم. سب . ( منتهی الارب ). ضد برکت. ( قاموس کتاب مقدس ). صاحب کشاف اصطلاحات الفنون آرد: به فتح لام و سکون عین ، اسم است از لعن و لعن در اصل لغت به معنی راندن است و شرعاًدور ساختن خداست بنده را از در رحمت خود در این جهان به قطع توفیق از بنده و در جهان دیگر به مبتلی ساختن بنده را به عقوبت کما وقع فی المفردات. و این تعریف در حق کفار بود، اما درباره مؤمنان لعنت عبارت است از فرودآوردن بنده از پایه نیکان و مقام صلحا هکذا وقع فی جامع الرموز فی کتاب الایمان :
چو او آفریدم بکردمش رد
همی لعنتش جاودان می سزد.فردوسی.مزد یابدهرکه او بر دشمنش لعنت کند
دشمنش لعنت فزون یابد ز ابلیس لعین.فرخی.چون معمای مسعدی برسید دیگر روز با من خالی داشت. این خلوت دیری بکشید و بسیار نومیدی کرد و بگریست و گفت : لعنت بر این بدآموزان باد. ( تاریخ بیهقی ص 337 ). میترسم که ناگاه... چون لعنت که بر ابلیس فرودآمد به سر من فرودآیند. ( تاریخ بیهقی ).
چون نیندیشی که می بر خویشتن لعنت کنی
از خرد بر خویشتن لعنت چرا داری روا.ناصرخسرو.چو لعنت کند بربدان بدکنش
همی لعنت او بر تن خود کند.ناصرخسرو.وآنگه تو گرد بوحنیفه نگردی
بر فلک مه برند لعنت و فریاد.ناصرخسرو.نه بدان لعنت است بر ابلیس
کو نداند همی یمین ز یسار
بل بدان لعنت است کاندر دین
علم داند به علم نکند کار.سنائی.سنگ باران ابر لعنت باد
بر زن نیک تا به بد چه رسد.خاقانی.یزدانش ز لعنت آفریده
وز تربیتش جهان پشیمان.خاقانی.میخواست او نشانه لعنت کند مرا
کرد آنچه خواست ، آدم خاکی بهانه بود.خاقانی.صد لعنت باد بر وجودش
بر امت او هزار چندان.خاقانی.به لعنت باد تا باشد زمانه
تبارش تیر لعنت را نشانه.نظامی.نیکوان رفتند و سنتها بماند
وز لئیمان ظلم و لعنتها بماند.مولوی.

معنی کلمه لعنت در فرهنگ معین

(لَ نَ ) [ ع . لعنة ] (اِمص . ) نفرین ، دشنام .

معنی کلمه لعنت در فرهنگ عمید

۱. از خدا خواستن که کسی را از لطف ورحمت خود دور کند، لعن، نفرین.
۲. عذاب.
۳. دشنام.

معنی کلمه لعنت در فرهنگ فارسی

یکبارنفرین کردن، لعن، عذاب، دشنام ونفرین
( اسم ) نفرین کردن لعن جمع : لعان لعنات : ابلیس بسبب این یاس هدف لعنت ابدی شد . یا به لعنت حق نمی ارزد . هیچ نمی ارزد . یابه لعنت خدا گرفتار شدن . بر اثر ستمکاری به بیچارگی افتادن : الهی بلعنت خدا گرفتار شود . یا به لعنت شیطان نمی ارزد . هیچ نمی ارزد . یا لعنت بر ... . بر ... نفرین باد .

معنی کلمه لعنت در دانشنامه عمومی

لعنت (آلبوم کندریک لمار). لعنت ( انگلیسی: Damn؛ به صورت نوشتاری DAMN. ) چهارمین آلبوم استودیویی رپر آمریکایی کندریک لمار است که در ۱۴ آوریل ۲۰۱۷ از طریق تاپ داگ اینترتیمنت، افترمث انترتینمنت و اینترسکوپ رکوردز منتشر شد. لمار هنرمندان و تهیه کنندگان متعددی را گرد هم آورد تا آلبوم را تهیه کنند. در این آلبوم، خوانندهٔ باربادوسی ریانا و گروه راک ایرلندی یوتو حضور داشته اند.
لعنت، آلبومی در ژانر هیپ هاپ آگاهانه است که لمار این ژانر را در آلبوم استودیویی قبلی خود، جاکشی پروانه ( ۲۰۱۵ ) گنجانده بود. این آلبوم همچنین شامل عناصر ترپ، آراندبی معاصر و پاپ است. پیش از انتشار آلبوم، لمار تک آهنگی تبلیغاتی به نام «قلب بخش ۴» منتشر کرد. در ماه های بعدی، لمار سه تک آهنگ از آلبوم منتشر کرد: «فروتن» در مارس ۲۰۱۷، «وفاداری» در ژوئن ۲۰۱۷ و «عشق» در اکتبر ۲۰۱۷ منتشر شد. «فروتن» نخستین ترانهٔ نامبروان لمار در بیلبورد هات ۱۰۰ ایالات متحده به عنوان هنرمند اصلی بود.
لعنت مورد تحسین گسترده منتقدان قرار گرفت و بسیاری این آلبوم را یکی از بهترین آلبوم های ۲۰۱۷ و دهه معرفی کردند. در مراسم گرمی، این آلبوم برندۀ جایزۀ بهترین آلبوم رپ شد. این آلبوم با فروش ۶۰۳٫۰۰۰ نسخه، در هفتهٔ نخست انتشار به صدر جدول بیلبورد ۲۰۰ ایالات متحده رسید. همچنین در صدر جدول کانادا قرار گرفت و در استرالیا، بلژیک، دانمارک، ایرلند، هلند، نروژ، سوئد و بریتانیا به رتبه دوم رسید. از آن زمان این آلبوم از طرف انجمن صنعت ضبط موسیقی ایالات متحده آمریکا، گواهی نامهٔ پلاتین سه گانه کسب کرده است و آلبوم نامبروان پایان سال بیلبورد در ۲۰۱۷ نام گرفت. در سال ۲۰۲۰، نام این آلبوم در فهرست به روزشدهٔ مجلهٔ رولینگ استون از ۵۰۰ آلبوم برتر تمام دوران، در رتبه ۱۷۵ قرار گرفت.

معنی کلمه لعنت در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی لَّعَنَتْ: لعنت کرد (کلمه لعن به معنای دور کردن ملعون از رحمت است )
معنی لَّعْنَةَ: دور بودن از رحمت (کلمه لعن به معنای دور کردن ملعون از رحمت است )
معنی نَبْتَهِلْ: مباهله کنیم - یکدیگر را لعنت کنیم
معنی لُعِنَ: لعنت شد(کلمه لعن به معنای دور کردن ملعون از رحمت است )
معنی لَعْنَتِی: لعنت من (کلمه لعن به معنای دور کردن ملعون از رحمت است )
معنی لُعِنُواْ: لعنت شدند(کلمه لعن به معنای دور کردن ملعون از رحمت است )
معنی لَعَنَهُ: او را لعنت کرد (کلمه لعن به معنای دور کردن ملعون از رحمت است )
معنی لَعَنَهُمُ: آنان را لعنت کرد (کلمه لعن به معنای دور کردن ملعون از رحمت است )
معنی نَلْعَنَهُمْ: آنان را لعنت می کنیم(کلمه لعن به معنای دور کردن ملعون از رحمت است )
معنی مَلْعُونَةَ: لعنت شده (کلمه لعن به معنای دور کردن ملعون از رحمت است )
معنی یَلْعَنُ: لعنت می کند (کلمه لعن به معنای دور کردن ملعون از رحمت است)
معنی ﭐلْعَنْهُمْ: آنان را لعنت کن (کلمه لعن به معنای دور کردن ملعون از رحمت است )
ریشه کلمه:
لعن (۴۱ بار)

معنی کلمه لعنت در ویکی واژه

نفرین، دشنام.

جملاتی از کاربرد کلمه لعنت

بل بدان لعنت‌ست کاندر دین علم داند به علم نکند کار
حَکَم بن ابی العاص معروف به چلپاسه،عموی عثمان سومین خلیفه مسلمانان و نیز پدر مروان بن حکم از خلفای اموی بود. وی از تیره بنی امیه از قبیله قریش و از دشمنان سرسخت محمد، پیامبر اسلام، بود. وی محمد و دیگر مسلمانان را بسیار آزار داد و در شب حمله به خانه محمد در مکه جزو حمله کنندگان بود. او تا فتح مکه بر دشمنی با اسلام باقی بود. سپس با غلبه مسلمانان اسلام آورد و به مدینه رفت. اما همچنان دست از آزار محمد برنداشت تا وی را لعنت و به طائف تبعید کرد. وی تا زمان خلافت عثمان همراه فرزندانش در طائف زیست تا عثمان اجازه بازگشتش به مدینه را داد. سرانجام در سال ۳۱ یا ۳۲ یا ۳۵ هجری درگذشت.
بس که بر ابلیس لعنت کردمی خویشتن را شکر نعمت کردمی
همچنین مسعود میری در کتاب «این هزار و یک شب لعنتی» به بررسی این مسئله می‌پردازد که چرا و چگونه باید هزار و یک شب را خواند.
خطاب لعنت یاراست در جان مرا چه غم ز لعنت بایدم آن
لعنت به من نام دومین آلبوم رسمی مازیار فلاحی است که در چهارم شهریور ۱۳۹۲ منتشر شد.
ترا سجده نکرد و طوق لعنت بگردان یافت بیرون شد زرحمت
نباید به رسم بد آیین نهاد که گویند لعنت بر آن، کاین نهاد
و هر که بد کند او با کسی که بد نکند / بلعنتش کن یارب وزو در آر دمار
یکی از اولین اجراهای انفرادی اسمیت در تاریخ ۱۷ سپتامبر سال ۱۹۹۴ در سالن حال-ازبین-رفته اومبرا پنومبرا بود. فقط سه ترانه از رومن کندل، با اکثریت از ده ترانه از بی-ساید ترانه‌های هیت‌مایزر و چندین ترانه‌های پخش‌نشده اجرا شدند. بلافاصله بعد از این اجرا، از او برای اجرای «مری لو لرد» در توری یک هفته‌ای در ایالات متحده دعوت شد. چندین تور کوتاه دیگر نیز بعد از آن اجرا شدند و اسمیت او را کمک برای ضبط یکی از ترانه‌هایش «تو را شناختم» کرد، که یک‌بار خودش ترانه را «یک ترانه گیج خواند که در یک دقیقه نوشته شده» خواند و بیان کرد که ترانه همانند «ایگلز لعنتی نیست».
این مریضخانه وقف است بر فقرا و رعایا و غربا و بیچارگان لعنت بر کسیکه تخلف نماید.
آن رسید لعنتی رمانی از داریوش مهرجویی است. این کتاب در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد.
«زمانی که تو رفتی» دومین ترانه این آلبوم، در بریتانیا رتبه سوم را گرفت و در استرالیا و ایتالیا پنجم و در همین حال به ۱۰ برتر کانادا و ۲۰ برتر ایالات متحده راه یافت. در دسامبر ۲۰۰۷، لوین با درآمد سالیانه ۱۲ میلیون دلار، توسط فوربز در «پردرآمدترین افراد زیر ۲۵ سال» رتبه هشتم را گرفت. «هات» سومین ترانه آلبوم کم‌موفقیت‌ترین ترانه لوین در ایالات متحده با رتبه ۹۵ شد. در کانادا در ۱۰ برترین و در استرالیا در ۲۰ برترین وارد شد. آلبوم بهترین چیز لعنتی به صورت جهانی ۶ میلیون نسخه به فروش رسانید.
با شیخ چه کردی دگر امروز صفایی کش کام پر از لعنت و دشنام تو باشد
در سال ۲۰۰۳ میلادی، مجله رولینگ استون آهنگ «لعنت به پلیس» در رده‌بندی «۵۰۰ ترانهٔ برتر همهٔ دوران»، در جایگاه چهارصد و بیست و پنجم قرار داد؛ همچنین رولینگ استون در لیست «۵۰۰ آلبوم موسیقی برتر تاریخ» خود، این آلبوم را در رتبه ۱۴۴ ام قرار داد که پنجمین آلبوم برتر هیپ هاپ بعد از آلبوم‌های، پابلیک انمی: زمان می‌برد تا یک ملت میلیونی ما را عقب نگه دارد؛ ران-دی. ام. سی: آتش‌به‌پاکردن؛ نوتوریوس بی. آی. جی: آماده مردن و دکتر دره: مزمن، در این لیست است.
بگو تا چندگاهست از نمودار که داری راز طوق لعنت از یار
لعنت کنم بر آن بت کز امت محمد او بود جاهلان را ز اول بت نخستین
دیده در خون جگر زد غوطه باد لعنت به چنین مشروطه
در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۳ (‎۳۰ مهر ۱۳۹۲) چرچ تک‌آهنگِ جدیدی به نامِ «خارجی‌ها» منتشر کرد. چهارمین آلبومِ استودوییِ «چرچ»، نیز «خارجی‌ها» نام گرفت. این آلبوم در ۱۱ فوریه ۲۰۱۴ (‎۲۲ بهمن ۱۳۹۲) منتشر شد. این آلبوم با پی‌آمدِ تک‌آهنگِ «زادگاهم را پس بده» همراه بود. این آهنگ نیز به رده‌ٔ اول کانتری ایرپلی دست یافت. وی در جوایزِ «تلیوزیون موسیقی کانتری» به اجرایِ مشترک با «ایزی هیل» پرداخت و آهنگ «این راک‌اندرول لعنتی»∗ است را اجرا کرد.
بر کفر خویش چون عمر سعد سکه زد در خطبه اش بلعنت یزدان خطاب کن