شیشک

معنی کلمه شیشک در لغت نامه دهخدا

شیشک. [ شی ش َ ] ( اِ ) شیشاک و گوسپند یکساله. ( ناظم الاطباء ) ( از برهان ). بره شش ماهه را گویند. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). بره شش ماهه بزرگتر از بره پروار. بره چاق شش ماهه تا یک ساله. ( یادداشت مؤلف ). در تداول اهالی خراسان ، گوسپند نر که بیش از یک سال عمر داشته باشد. ( یادداشت محمدِ پروین گنابادی ). به معنی شیشاک است. ( فرهنگ جهانگیری ) :
گرگ اغلب آن زمان گیرا بود
کز رمه شیشک بخود تنها رود.مولوی.چو کلکش از پی ضبط جهان میان دربست
فکند مهر شبان گرگ بر سر شیشک.ابن یمین.|| رباب چهارتار. ( ناظم الاطباء ) ( از برهان ) ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به شیشاک شود. || عکه. ( ناظم الاطباء ) ( برهان ). || تیهو. شیشاک. شیشوگ. || بیاح. ( مهذب الاسماء ). نوعی از ماهی. ( یادداشت مؤلف ). || تیهو را گویند، و آن را شیشاک و شیشو نیز گویند. ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ).

معنی کلمه شیشک در فرهنگ معین

(شَ ) (اِ. ) گوسفند شش ماهه یا یک ساله .
( ~ . ) (اِ. ) = شیشاک : رباب چهار تار.

معنی کلمه شیشک در فرهنگ عمید

گوسفند نر شش ماهه یا یک ساله: گرگ اغلب آن گهی گیرا بُوَد / کز رمه شیشک به خود تنها رود (مولوی: ۸۶۷ ).
نوعی آلت موسیقی، رباب چهارتار.

معنی کلمه شیشک در فرهنگ فارسی

نوعی آلت موسیقی، رباب چهارتار، شیشاک:گوسفندنرشش ماهه یایکساله
( اسم ) رباب چهار تار .

معنی کلمه شیشک در ویکی واژه

گوسفند شش ماهه یا یک ساله.
شیشاک: رباب چهار تار.

جملاتی از کاربرد کلمه شیشک

سال تبری دوازده ماه‌است با فردینه ما از ۲ مردادماه هجری خورشیدی آغاز می‌شود و هر ماه ۳۰ روز دارد. مانند تقویم باستانی دارای پنجه می‌باشد که «پیتک» نام دارد و با پنج روز اول فروردین هجری خورشیدی برابر است و در سالهای کبیسه ۳۰ اسفند با روز کبیسه «شیشک» برابر است. سرسال تقویم تبری با داشتن کبیسه‌گیری یکنواخت چهارساله نسبت به تقویم رسمی گردان بوده‌است و زمانی که به ۲ مردادماه خورشیدی رسیده‌است از نظر کبیسه‌گیری با تقویم رسمی هماهنگ شده‌است و سرسال آن تثبیت شده‌است. این روز بعلت تناسب فصلی سرسال گرفته شده و تثبیت گردیده‌است؛ و از سویی روز کبیسه «شیشک» با این محاسبه با ۳۰ اسفند مطابقت دارد.
ادیب فرزند حسن شیشکلی (زاده ۱۹۰۹ – درگذشته ۲۷ سپتامبر۱۹۶۴) او رئیس جمهور نظامی سوریه در مدت (۱۹۵۳ – ۱۹۵۴) بود.
در سال ۱۹۴۸، کوفتارو قبل از نقل مکان به دمشق در سال ۱۹۵۰ به عنوان معلم مسجد در قنیطره کار کرد. دو سال بعد، مفتی مذهب شافعی در دمشق و عضو شورای عالی افتا تحت سرهنگ ادیب الشیشکلی شد. غریزه سیاسی کوفتارو او را با حزب بعث سوریه در سال ۱۹۵۵ همسو کرد. گزارش شده‌است که او از نامزد حزب بعث در انتخابات ۱۹۵۵ برای یک کرسی آزاد در پارلمان حمایت کرد.
آلس بیالیاتسکی با ناتالیا پینچوک ازدواج کرد. آنها در ۱۹۸۲هنگامی که آلس دانشجوی دانشگاه دولتی فرانشیشک اسکارینا هومیل بود و ناتالیا در کالج آموزشی در لوژئو تحصیل می‌کرد با یکدیگر آشنا شدند. این زوج در ۱۹۸۷ازدواج کردند. آل بیالیاتسکی یک پسر به نام آدام دارد.
آن شیشککان شاد ازین سنگ به آن سنگ پاینده و پوینده مر آن پیک دوان را
این گاهشماری با قرائتی دیگر (غیررسمی و قدیمی‌تر) در تطبیق با تقویم هجری خورشیدی سال آن از ۳ مردادماه تثبیت شده و شروع می‌شود و در ماه‌های پاییز و زمستان با تقویم هجری شمسی مطابق است. در سالهای عادی روز اول فروردین با ۳۰ اونه ما تبری و پنج روز بعد با پیتک (۵ روزه) و در سالهای کبیسه شش روز اول فروردین برابر با شیشک (۶ روزه) برابر است.
گرگ اغلب آنگهی گیرا بود کز رمه شیشک به خود تنها رود
کاین دو تن بر من و تو می‌خندند چون رسد نامه‌، شیشکی بندند
ماییم و دو شیشکک می روشن و خوش یک حوضک نقل و یک تنورک آتش
تو تا بی‌صبر باشی فیض او بی‌رحم خواهد بود دلت را شیشکی آئین دلش را پیشه سندانی