درصد

درصد

معنی کلمه درصد در لغت نامه دهخدا

درصد. [ دَ ص َ ] ( اِ مرکب ) چند قسمت از صد قسمت ( تمام ) چیزی. مقدار چیزی در ازاء یا به ازاء صد در صد چیزی. علامتش «%» است که عدد درصد در طرف راست آن نوشته میشود. مثلاً اگر دو گرم از ماده مرکبی مشتمل بر 25% کربن باشد مقدار کربن محتوی در صد گرم این ماده 12/5 گرم است پس درصد کربن در این ماده 12/5% ( میخوانیم 12/5 درصد یا صدی 12/5 ) میباشد. درصد استعمال فروان دارد، در مرابحه درصد سرمایه در یک سال عبارتست از نرخ مرابحه. بسیاری از مالیات ها براساس درصد حساب میشود. نتیجه بسیاری از تجربیات و مشاهدات علمی را بر حسب درصد بیان می کنند. مقایسه درصدها وسیله ساده ای برای مقایسه مقادیر است. ( از دائرةالمعارف فارسی ).

معنی کلمه درصد در فرهنگ فارسی

چند قسمت از صد قسمت ( تمام ) چیزی مقدار چیزی در ازائ یا بازائ صد در صد چیزی

معنی کلمه درصد در فرهنگستان زبان و ادب

[عمومی] ← درصدانه

معنی کلمه درصد در دانشنامه عمومی

در ریاضیات، یک درصد معادل یک صدم هر چیزی است. و با علامت ٪ مشخص می شود. برای مثال، ۴۵٪ یا ٪۴۵ ( بخوانید چهل و پنج درصد ) برابر ۴۵/۱۰۰ یا ۰٫۴۵ است. در اسناد برای جلوگیری از خطا، به صورت ٪۴۵ نوشته می شود؛ به دلیل این که در فارسی از علامت / برای اعداد اعشاری نیز ممکن است استفاده شود و ممکن است ۴۵٪ با ۴۵. /. به ویژه در دست نوشته ها اشتباه شود و اشکال ایجاد کند.
این واحد در ریاضیات بدون بعد است و کاربرد آن در بیان سوددهی یا میزان تغییرات واحد ( به ویژه در مباحث اقتصادی ) است.
روش اول: مخرج را تبدیل به ۱۰۰ می کنیم ( بعضی مواقع با ضرب و بعضی مواقع با تقسیم ) و همین طور برای صورت هم همان عملی که برای مخرج انجام دادیم و مخرج تبدیل به ۱۰۰ شد انجام می دهیم. بعد صورت کسر به دست آمده را جای درصد میگذاریم.
روش دوم: ابتدا صورت کسر را بر مخرج آن تقسیم می کنیم. سپس عدد حاصل را بر در ۱۰۰ ضرب می کنیم و جواب را با درصد بیان می کنیم.

معنی کلمه درصد در دانشنامه آزاد فارسی

درصد (percentage)
نمایش عدد به صورت کسری از ۱۰۰. این کسر را با علامت% نشان می دهند.
افزایش یا کاهش درصدی. اگر کمیتی از یک مقدار به مقدار دیگر تغییر کند، مثلاً اگر قیمت کالایی در حراج از ۱۲۰ تومان به ۹۰ تومان کاهش یابد، ۳۰ تومان تخفیفداده شده است. در این حالت، درصد کاهش یا تخفیف برابر است با ۲۵%=۱۲۰/۳۰ ×۱۰۰.
کسر به صورت درصد. برای نوشتن کسر متعارفی به صورت درصد، باید نخست مخرج کسر را به ۱۰۰ تبدیل کرد. روش کلی تبدیل کسر به درصد، که هنگام کار با ماشین حساب هم معمول است، عبارت است از تقسیم صورت بر مخرج و سپس تبدیل مخرج کسر اعشاری حاصل به ۱۰۰. گمان می رود علامت درصد نخست در دفاتر حسابداری قدیم برای صرفه جویی در نوشتن اقلام باب شده باشد، زیرا مثلاً نوشتن۱۰۰/۲۵ دو سطر لازم داشته و بنابراین مخرج ۱۰۰ را کنار ۲۵ نوشته و به شکل «%» درآورده اند.

معنی کلمه درصد در ویکی واژه

(ریاضی): یک قسمت از صد قسمت هر چیزی که آن را با علامت ٪ نشان میدهند: پنج ٪ درصد.

جملاتی از کاربرد کلمه درصد

سان دل هاست شه حسن ترا خط مگر درصدد شبخون است
دارد آتش زیر پا در سینه عشاق دل گوهر غلطان نمی باشد شکیبا درصدف
همچنین صنایع آلومرول نوین صاحب ۲۴ درصد از سهام شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) می‌باشد.
۵۰٬۹ درصد از مردم این شهر انگلیسی‌زبان و ۳۲٬۶ فرانسوی زبانند.
عشق در دل بین و دل در جان نهان صد جهان در صد جهان درصد جهان
درصدف‌هر قطره اش می گشت صد عمان‌گهر نسبتی با جود او گر ابر نیسان داشتی
کشاورزی یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد سوریه محسوب می‌شود. بر اساس گزارش سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد «۴۶ درصد از مردم سوریه برای زندگی وابسته به کشاورزی هستند».
آنچ در غیبت تو بر سر این خسته گذشت شرح یک سطر از آن ناید درصد طومار
هر که او پیداست درصد تفرقه است چون نباشی جمع آنجا چون کنی
جز لعل تو ترسا بچه کان آب حیاتست کس درصدد معجز عیسی ننشیند
پیوسته عشق درصدد خودنمایی است این سرو و قمری و گل و بلبل بهانه ای است
درصد شکوه بر لب می گشاید یاد نومیدی کسی تا کی زند قفل خموشی بر دهان خود
نه چندان سوز و زاری بود آن روز که بتوان گفت درصد سال آن سوز