خوشرو

معنی کلمه خوشرو در لغت نامه دهخدا

خوشرو. [ خوَش ْ / خُش ْ رَ / رُو ] ( نف مرکب ) ستورنیک رونده. ستور نیک گام. ( ناظم الاطباء ) :
مرکبان دارم خوشرو که به راهم بکشند
دلبران دارم خوشرو که بدیشان نگرم.فرخی.ره بر و شخ شکن و شاددل و تیزعنان
خوشرو و سخت سم و پاک تن و جنگ آغاز.منوچهری.بارداری چون فلک خوشرو مه و خور در شکم
وز دوسو چون مشرقین او را دو زندان دیده اند.خاقانی.سمندر چو پروانه آتشروست
ولیک این کهن لنگ و آن خوشروست.نظامی.این بادپای خوشرو تازی نژاد فضل
تا چند گاه باشد بر آخور حمیر.کمال الدین اسماعیل.|| مطیع. غیرحرون. غیرسرکش : معلوم شود که اگرچه کره پارسیم حرون است مرکب تازیم خوشرو است. ( ترجمه تاریخ یمینی ).
خوشرو. [ خوَش ْ / خُش ْ ] ( ص مرکب ) زیبارو. خوش صورت. جمیل. || خوش خلق. خوش اخلاق. مقابل عبوس. طلق الوجه. بشاش. خندان.

معنی کلمه خوشرو در فرهنگ عمید

۱. خوش صورت، خوشگل.
۲. [مجاز] خندان، خنده رو.
۳. [مجاز] مهربان.

معنی کلمه خوشرو در فرهنگ فارسی

ستور نیک رونده ستور نیک گام

معنی کلمه خوشرو در فرهنگ اسم ها

اسم: خوشرو (دختر) (فارسی) (تلفظ: khoš ru) (فارسی: خوش‌رو) (انگلیسی: khosh ru)
معنی: خوش صورت، خوشگل، ( مجاز ) خندان، خنده رو، ( مجاز ) مهربان، ( به مجاز )، دارای چهره ی متبسم و مهربان، دارای چهره ی زیبا و قشنگ

جملاتی از کاربرد کلمه خوشرو

هم از نسیم دولت و اقبال، خوشدلی هم با وصال دلبر خوشروی، همدمی
عصای موسی در دست فرعون بی‌عون نشاید، حسین علی را بر عتبه عتبه نشاید کرد. مولودی که در بهشت مرد معنوی بوده است در کنشت با مدعی چکند، خوشرویانی که در بستان انس پرورند در زندان حزن نگذرانند.
چون بادپای خوشرو اندیشه گرم کرد از عجز درسر آمد و عیبی قبیح بود
آن را که غم آن بت خوشرو باشد کی طالب رنگ گل خوشبو باشد
ابوالقاسم خوشرو سیاستمدار ایرانی و معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. او نماینده اسحاق جهانگیری در کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ است. خوشرو در دولت خاتمی معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهور بود.
در سال ۱۳۳۹ یک گروه موسیقی با همکاری برادرانش فرج‌الله خوشرو (سنتور) و عبدالله خوشرو (کمانچه) و هم‌چنین احمد محسن‌پور (ویلن) تشکیل داد و از سال ۱۳۴۵ با رادیو مرکز استان مازندران همکاری خود را آغاز کرد. او با تشکیل گروه موسیقی روجا «ستاره صبح» در سال ۱۳۵۰ فعالیت‌های هنری خود را گسترش داد. او هم‌چنین سرپرستی گروه امیر پازواری را نیز برعهده داشت و به عنوان خواننده و نوازنده للوا در مازندران (ناحیهٔ مرکزی) شهرت یافت.
راهواری بخوشروی چون آب رهنوردی بتیزی صرصر
مردم آشتاراک مردمی شاعرپیشه، مِی دوست و خوشرو هستند و نویسندگان و سرایندگان و بزرگان زیادی را تحویل جامعه ارمنی داده‌اند.

در ۱۵ دی ۱۳۹۷ مراسم گرامی‌داشت ابوالحسن خوشرو در قائم‌شهر برگزار شد.

ابوالحسن خوشرو علی‌رغم مبارزه با بیماری، در ۲ شهریور ۱۳۹۸ در مراسم تجلیل از نخبگان ورزش‌های رزمی و رتبه‌های برتر کنکور و دانش آموزان نخبهٔ روستای قادی‌کلای بزرگ در شهرستان قائم‌شهر حضور یافت و نخبه‌های این روستا جوایز خود را از دستان او دریافت کردند.
تیتراژ پایانی سریال نوروزی شش قهرمان و نصفی با صدای ابوالحسن خوشرو، موسیقی محمدمهدی گورنگی و شعر افشین علاء در فروردین ۱۳۹۸ از شبکه پنج پخش شد.
مرکبان دارم نیکو که به راهم بکشند دلبران دارم خوشرو که درایشان نگرم
و شاعر باید که در مجلس محاورت خوشگوی بود و در مجلس معاشرت خوشروی.
در این جلسه یکی از شرکت‌کنندگان در اعتراضات به نام فاطمه خوشرو که بدون پنهان کردن صورتش صحبت می‌کرد، در مورد پروسهٔ بازداشتش در خرم‌آباد تا انتقال به زندان اوین تهران توضیح داد. او به مسائلی همچون کوبیدن با باتوم بر سرش، پاشیدن اسپری فلفل در دهانش، سعی در اعتراف‌گیری اجباری و تعرض جنسی مأموران زندان اوین اشاره کرد.
او افرادی مانند «خلیل طهماسبی» نوازندهٔ للوا و خوانندهٔ شهیر مازندران و «آقاجان فیوج‌زاده»، «حسین علیزاده» و «سلیمان اسدی» را در زندگی هنری خود مؤثر و الهام‌بخش می‌دانست. نخستین مجموعهٔ موسیقی ابوالحسن خوشرو «هژبر سلطون» نام داشت. اثر «مشتی» از او در سال ۱۳۵۹ منتشر شد که همین امر باعث شد مردم منطقه تا سال‌ها او را «مشتی» صدا کنند.
رسم این است که کسی که اولین بار ماه نو را میبیند بلافاصله به صورت یک آدم خوشرو نگاه میکند و اعتقاد دارد که ماه خوبی پیش رو خواهد داشت.
استاد ابوالحسن خوشرو ساروکلائی (زادهٔ ۱۴ دی ۱۳۲۵ – درگذشتهٔ ۱۰ اسفند ۱۳۹۸) خواننده و نوازندهٔ موسیقی مازندرانی بود.
ز لذات بهیمی روی برتاب که تا خوشرو شوی چون تیر پرتاب
سمندر چو پروانه آتش روست ولیک این کهن لنگ و آن خوشروست
به خوشروئی وخرمی هر زمان همی گفتگو داشت با این وآن