خمیدگی

معنی کلمه خمیدگی در لغت نامه دهخدا

خمیدگی. [ خ َ دَ / دِ ] ( حامص ) انحناء. اعوجاج. کجی. پیچیدگی. ( ناظم الاطباء ). دوتایی. خفتگی. چفتگی. دولایی. خوهلی. انحناء. انعطاف. خمی. بخمی. کوژی. احدیداب. ( یادداشت بخط مؤلف ): || لنگیدگی. ( یادداشت بخط مؤلف ): خماع ؛ خمیدگی کفتار در رفتار. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه خمیدگی در فرهنگ عمید

۱. کجی، پیچیدگی.
۲. حالت خمیده بودن.

معنی کلمه خمیدگی در فرهنگ فارسی

انحنا
انحنائ اعوجاج

معنی کلمه خمیدگی در فرهنگستان زبان و ادب

{curvature} [ریاضی] آهنگ تغییرات جهت خط مماس بر یک خم در نقطه ای از آن خم
{flexure} [زمین شناسی] ساختاری وسیع و گنبدی شکل در چینه های سنگی
{flexure , flexura} [علوم پایۀ پزشکی] نتیجۀ خمش؛ بخش تاشدۀ یک ساختار یا عضو

جملاتی از کاربرد کلمه خمیدگی

همانند این موجودات دوبعدی که در فضای دوبعدی سطح زمین قرار دارند و قادر به ترک این فضا نیستند، ما نیز در فضازمان زندگی می‌کنیم و امکان ترک آن برای ما وجود ندارد. آن موجودات می‌توانند از اطلاعاتی که به دست می‌آورند به خمیدگی فضازمان پی ببرند، ما نیز می‌توانیم با اطلاعاتی که در دست داریم به خمیدگی فضازمان پی ببریم.
عاشق شدی عجوزه دنیا را با این خمیدگی و کهن سالی
آزمایش داروین پیشنهاد داد که راس کولئوپتیل بافت، مسئول دیدن نور و تولید سیگنال‌های انتقالی به قسمت پایین تر کولئوپتیل است جایی که پاسخ فیزیولوژیکی خمیدگی رخ می‌دهد.
ما ا اگر رأس کولئوپتیل در یک طرف پوشیده، یا فقط در قسمتی پایین تر از راس پوشیده شود، نوردهی یک طرفه سبب خمیدگی به سوی نور می‌شود.
در گیره‌هایی که صلب اند، ممکن است هنگام اعمال بار، در نمونه اعواج یا خمیدگی رخ دهد، که این اتفاق به دلیل هم راستا نبودن فک‌های بالا و پایین دستگاه می‌باشد.
سر از خمیدگی قد بجای پا رفته است برای راه عدم کرده است نقل مکان
بدان گردیست آن سیمین زنخدان بدان خمیدگی زلفین جانان
بعد از اینکه او متوجه درستی این شباهت هندسی شد، سه سال دیگر طول کشید تا بتواند ستون باقی‌ماندهٔ نظریهٔ خود را بیابد: معادلات توصیف‌کنندهٔ چگونگی تأثیر ماده بر خمیدگی فضازمان. بعد از به دست آوردن معادلاتی که امروزه با نام معادلات اینشتین (یا به‌طور دقیق‌تر، معادلات میدان گرانشی) شناخته شده هستند، او نظریهٔ جدید خود را در اواخر سال ۱۹۱۵ طی چند مرحله و در نهایت در تاریخ ۲۵ نوامبر به فرهنگستان علوم پروس ارائه نمود.
(اکنون گوییم که تکیه کردن جزوه‌های خاک بر یکدیگر به همه جانب‌های زمین، دلیل است بر آنکه همه جزوهای خاک همی سوی مرکز حرکت کنند و شتافتن آب از بالا به نشیب که آن به مرکز نزدیک‌تر است، دلیل است بر آنکه آب همی سوی مرکز عالم گراید و گرفتن هوا به گرد خاک و آب به جملگی که آن جوهری نرم و گداخته است، دلیل است بر آنکه هوا بر مرکز عالم تکیه کرده است و اندر آمدن آتش به گرد هوا به همه روی‌های او و قبه گشتن او به گرد این گوهران که به مرکز پیوسته‌اند، دلیل است بر آنکه آتش نیز بر مرکز عالم تکیه کرده است. و هم چنین افلاک به جملگی گرد گرفته‌اند مر این امهات را و سوی مرکز فرو خمیده اند و همی نمایند بدین خمیدگی خویش که قصد به مرکز دارند، و لیکن این ستون ها که یاد کردیم، مر ایشان را باز دارنده اند از مرکز و چو در مرکز چیزی نیست که این گوهران از او پدید آمده اند و نیز مکانی نیست که اندر او بوده اند تا گوییم که مر اصل یا جای خویش را همی جویند، پدید آمده است که این حرکات مر این گوهران را سوی مرکز به قسر است نه به طبع. )
) به ترتیب با مقادیر ثابت خمیدگی مثبت و منفی مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرند.
او سپس راس کولئوپتیل و باقی‌مانده کولئوپتیل بدون پوشش را که در معرض نور یک طرفه بود قطع کرد و مطابق نتایج اولیه ازمایشش خمیدگی رخ نداد .
بار خمیدگیها یکسر به دوش پیری‌ست بستند بر ضعیفان زور کمان کشیدن
در نگاه اول ممکن است به نظر برسد این گوشی با نسل‌های قبلی هیچ تفاوتی ندارد، اما طبق گفته منتقدان این گوشی بهترین بازار از نظر طراحی شناخته شده‌است. فرق آن با نسل‌های قبلی لبه‌های تخت تر آن وکم شدن خمیدگی صفحه نمایش آن است که آن را به یک گوشی خوش دست تبدیل کرده‌است.
این نوغ سندروم مشخصه بازی از خمیدگی مفاصل می‌باشد که اندام‌ها را با قسمتی دیگری از بدن مبتلا می‌نماید. این مرض داری انواف مختلف ارثی و و یژهگی هستند.
عاشق شدی عجوزه دنیا را با این خمیدگی و کهن سالی
طبق این تست، آیفون ۶ توانست وزنی ۳۱٫۷ کیلوگرمی و آیفون ۶ پلاس وزنی ۴۰٫۸ کیلوگرمی را تا قبل از خمیدگی تحمل کند.