خلود

خلود

معنی کلمه خلود در لغت نامه دهخدا

خلود. [ خ ُ ] ( ع اِمص ) بقاء. همیشگی. ( منتهی الارب ).دوام. ( یادداشت بخط مؤلف ) : ادخلوها بسلام ذلک یوم الخلود. ( قرآن 34/50 ) : این جهان گذرنده دار خلود نیست. ( تاریخ بیهقی ). خلود درنگ چیزی است اندر جایی همیشه. ( جامع الحکمتین ناصرخسرو ).
گوید همی قضا که من اندر جهان ملک
حکم بقای شاه خلود بقا کنم.مسعودسعد.این ظفرت بر خلود ملک ضمان است.مسعودسعد.خواهرانت یافته ملک خلود
تو گرفته ملکت کور و کبود.مولوی.ای که در نعمت و نازی به جهان غره مباش
که محالست درین مرحله امکان خلود.سعدی.
خلود. [ خ ُ ] ( ع مص ) همیشه ماندن. ( منتهی الارب ) ( از تاج العروس ) ( از لسان العرب ). جاودان شدن. جاویدان ماندن. ( یادداشت بخط مؤلف ). خلد. || مقیم گردیدن در جای. خلد. || موی هنوز سپید نشده کلانسال گردیدن. ( منتهی الارب ) ( از تاج العروس ) ( از لسان العرب ). خلد. || جاودانه کردن. ( یادداشت به خط مؤلف ). رجوع به «خلد» شود.

معنی کلمه خلود در فرهنگ معین

(خُ ) [ ع . ] (مص ل . ) همیشه بودن ، جاوید بودن .

معنی کلمه خلود در فرهنگ عمید

۱. همیشه بودن، همیشه ماندن، جاودان بودن، همیشه زیستن.
۲. دوام، پایداری، ماندگاری.

معنی کلمه خلود در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) همیشه بودن جاوید بودن جاوید زیستن . ۲ - (اسم ) همیشگی دوام .

معنی کلمه خلود در فرهنگ اسم ها

اسم: خلود (دختر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: kholud) (فارسی: خلود) (انگلیسی: kholud)
معنی: همیشه باقی ماندن، جاودانگی

معنی کلمه خلود در دانشنامه عمومی

خلود (فیلم). خلود ( عربی: خلود ) یک فیلم به کارگردانی عزالدین ذوالفقار است که در سال ۱۹۴۸ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به کمال الشناوی، عزالدین ذوالفقار، فاتن حمامه، و اسماعیل یاسین اشاره کرد.

معنی کلمه خلود در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] خلود بمعنای جاودانگی ،یکی از اوصاف جهان آخرت و دنیای بعد از مرگ است؛ و در قرآن به خلود بهشتیان و جهنمیان تصریح شده است.
بیش تر اهل لغت ، کلمه «خلود» را به معنای دوام، بقا و جاودانگی دانسته اند و طول عمر را از باب تشبیه، خلود خوانده اند. برخی نیز آن را به معنای بقا و طول عمر دانسته و از باب تشبیه به معنای حیات جاودان به کار برده اند.
خلود در قرآن
قرآن به صراحت بیان می کند که آدمیان در جهان آخرت در بهشت یا جهنم جاودانه اند و تعابیر گوناگونی- همانند خلود، اقامت، قرار و مکث- را برای این معنا به کار می برد. «خلود» در آیات قرآنی، در قالب های مختلف وصفی، فعلی و مصدری، برای جاودانگی در بهشت و دوزخ به کار رفته است. گاه قرآن به صراحت بیان می دارد که اهل جهنم هیچ گاه از عذاب جهنم رها نمی شوند و بهشتیان، جاودان اند.
خالدین در دوزخ
کسانی که بنابر آیات قرآنی در دوزخ جاودان خواهند بود، عبارت اند از: ۱. کافران ؛ ۲. منافقان ؛ ۳. آنان که غرق در گناه اند. ؛ ۴. آنان که کسی را به ناحق و عمدی بکشند. ؛ ۵. ربا خواران ؛ ۶.ستمگران ؛ ۷. کسانی که میزان اعمالشان سبک است ؛ ۸. گنهکاران. از این آیه و قرائن موجود در آن بسیاری از مفسران تصریح کرده اند که گناه آن گاه مایه جاودانگی در دوزخ است که از نافرمانی در توحید ریشه گیرد
جاودانگی کفار در دوزخ
...
[ویکی شیعه] خُلود، به معنای حیات ابدی در جهان آخرت در علوم و معارف اسلامی است. خلود از آموزه های اسلام و بسیاری از ادیان است. میان خلود در بهشت و جهنم و عمل انسان رابطه است. در باب خلود در جهنم میان اندیشمندان اختلاف است. گاهی خلود در جهنم را با عدل الهی سازگار نمی دانند و درصدد توجیه آیات مربوط به خلود می آیند.
خلود از ریشه «خ ل د» به معنای جاودانه شدن، همیشه ماندن و بقای طولانی است. نیز خلود به معنای فاسد نشدن و باقی ماندن در حالتی است که دارد.
خلود و جاودانگی روح آدمی بعد از مرگ، جزو آموزه های دین اسلام و بسیاری از ادیان دیگر از جمله یهودیت و مسیحیت است.

معنی کلمه خلود در ویکی واژه

همیشه بودن، جاوید بودن.

جملاتی از کاربرد کلمه خلود

قبای جاه ترا کش بقا بود نساج خلود بادا پود و دوام بادا تار
وَ إِلی‌ عادٍ أَخاهُمْ هُوداً اخاهم منصوب است به ارسال، یعنی: و أرسلنا الی عاد اخاهم، این برادری در نسب است نه در دین، و هود از صمیم قوم عاد بود و اشراف ایشان، و هو هود بن خالد بن الخلود بن عیص بن عملیق بن عاد، و ایشان را عمالقه از بهر آن گویند که فرزندان عملیق‌اند، و هو عملیق بن عاد بن ارم بن سام بن نوح، هود ایشان را گفت: یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ أَ فَلا تَتَّقُونَ تقوی نامی است همه هنرها را، و در قرآن بیشتر بمعنی توحید است.
در قرآن مسلمانان، خداوند بهشت را که به پهنای آسمان و زمین است به مردان و زنان مؤمن وعده داده که از زیر درختانش جوی‌ها روان است و در آن جاودانند. بهشت در قرآن دارای نامهای مختلفی است. مانند «بهشت خُلود» که «خلود» به معنای «بقا و ماندگاری» است و اشاره به جاودانگی مؤمنان و نعمت‌های ناتمام بهشتی دارد. از دیگر نام‌های بهشت که در قران آمده‌است «جنان عَدَن» می‌باشد که به معنای «بهشت بی‌بازگشت» است. مؤمنان، تقواپیشگان، صادقان، نیکوکاران و آنهایی که خدا و رسولش را پیروی کنند از جمله کسانی هستند که در بهشت خلود خالد و جاودانه‌اند.
ملک را بر هم زن ادهم وار زود تا بیابی جان من ملک خلود
حد انسان سد امکان صرف دل عین خلود جان دانش کان بینش فصل جود اصل وجود
اخلود به عربی ( الأخلود )، روستایی است در دهستان المُقَبَنَة از توابع استان حضرموت در کشور یمن در شبه جزیره عربستان.
مرا بهشت جمالت به از بهشت بقاست مرا شراب وصالت به از شراب خلود
أخلود دهستان بزرگی از توابع استان حُدَیده در کشور یمن و در شبه جزیره عربستان واقع می‌باشد. دهستانی درناحیهٔ (مُقبنَة) واعمال مخا، شامل چند روستای بزرگ وکوچک می‌باشد.
وصم وافطر و عید فی نعیم لک العمر المؤبد بالخلود
همچنین روستایی به همین نام ( أخلود ) در ناحیهٔ (السَبرَة) در قصبهٔ (ذی السُفال) وجود دارد و تعداد جمعیش ۱۹۲۳ نفر می‌باشد.
الأخلود مشایخ واهل علم که به (اهل الکدهیة) معروف اند زندگی می‌کنند، ایشان از قبیلهٔ (بنی غُلاب) هستند که از (المعافر الحُجریَة) به اینجا کوچیده‌اند.
«لا یَمَسُّهُمْ فِیها» فی الجنّة، «نَصَبٌ» تعب، «وَ ما هُمْ مِنْها بِمُخْرَجِینَ» فانّ تمام النّعمة بالخلود.
قوله: «حَتَّی إِذا رَأَوْا ما یُوعَدُونَ» ای الی ان یأتیهم ما یوعدون من الجزاء علی کفرهم، ثمّ فصّل فقال: «إِمَّا الْعَذابَ وَ إِمَّا السَّاعَةَ» فهما منصوبان علی البدل من «ما یُوعَدُونَ» و المعنی حتّی اذا رأوا العذاب او رأوا السّاعة، فالعذاب ما وعدوا به من نصر المؤمنین علیهم بانهم یعذّبونهم قتلا و اسرا. و الساعة یعنی القیامة و ما وعدوا فیها من الخلود فی النّار. معنی آیت آنست که هر که در ضلالت و کفرست ربّ العزّة بجزاء کفر وی او را روزگار دراز فرا گذارد تا طغیان و ضلالت وی می‌افزاید، آن گه یا در دنیا عذاب قتل و سبی بوی رسد یا در قیامت بدوزخ شود جاوید. «فَسَیَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ شَرٌّ مَکاناً» جواب آنست که گفتند: «خَیْرٌ مَقاماً». «وَ أَضْعَفُ جُنْداً» جواب آنست که گفتند: «وَ أَحْسَنُ نَدِیًّا».
ثبت در دفتر دوام و خلود تا ابد عهد شاه عادل باد
ایا فؤاد فذب فی لظی محبته ایا حیاه فدومی فقد اتاک خلود