خفا

معنی کلمه خفا در لغت نامه دهخدا

خفا. [ خ َ ] ( ع ص ) نهفت. ( یادداشت بخطمؤلف ). پنهان. پوشیده. ( ناظم الاطباء ) :
خورشید منی من بچراغت طلبم زآنک
من در شب هجران و تو در ابر خفایی.خاقانی.از نظرهای خفایش کم و کاست
انجم و آن شمس نیز اندر خفاست.مولوی.
خفا. [ خ ِ ] ( ق ) بطور مخفیانه. ( یادداشت بخط مؤلف ). پنهانی. پوشیدگی. ( ناظم الاطباء ) :
آنچنان کآن زن در آن حجره خفا
خشک شد او و حریفش ز ابتلا.مولوی.- در خفا ؛ در پنهانی. در پوشیدگی. در نهانی :
ور همی بینند این حیرت چراست
تا که وحی آمد که آن اندر خفاست.مولوی ( مثنوی ).روح را در غیب خود اشکنجهاست
لیک تا نجهی شکنجه در خفاست.مولوی.

معنی کلمه خفا در فرهنگ عمید

پنهانی، پوشیدگی.

معنی کلمه خفا در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - پوشیده شدن نهفته گشتن. ۲ - ( اسم ) پوشیدگی نهانی نهفتگی مقابل ظهور .
بطور مخفیانه پنهانی

جملاتی از کاربرد کلمه خفا

وایدا تا کنون چهار بار ازدواج کرده‌است. همسر سومش بئاتا تیشکیه‌ویچ بازیگر معروف لهستانی بود که حاصل این ازدواج دختری به نام کارولینا است. همسر آخر وی طراح لباس و بازیگری به نام کریستینا زاخفاتوویچ است.
عبدالله بن محمد خفاجی شهرت‌یافته به ابن سنان (۱۰۳۲-۱۰۷۳) شاعر شامی در سدهٔ پنجم هجری بود که به‌ویژه برای برجستگی‌اش در علم بیان شناخته شد.
در فوریه سال ۲۰۲۰، روزنامه فایننشال تایمز به نقل از متخصص ویروس‌شناس و محقق جهانی کروناویروس «ترور بدفورد» گفت: «هیچ مدرکی در مورد مهندسی ژنتیکی که بتوانیم پیدا کنیم وجود ندارد»، و «شواهدی که در دست داریم این است که جهش‌ها [در ویروس] کاملاً با تکامل طبیعی سازگار است». بدفورد در ادامه توضیح داد، «محتمل‌ترین سناریو، بر اساس آنالیز ژنتیکی، این بود که ویروس بین ۲۰ تا ۷۰ سال پیش توسط خفاش به پستاندار دیگری منتقل می‌شود اما این حیوان واسطه هنوز مشخص نشده‌است و در شهر ووهان در اواخر نوامبر یا اوایل دسامبر ۲۰۱۹، ویروس به اولین میزبان انسانی خود منتقل شده‌است.»
برون خرام اماما ز پشت ابر خفا چو آفتاب به عالم بتاب فیض شعاع‏
آمیزش جنسی دهانی در بسیاری از گونه‌های جانوری مشاهده شده‌است. گرایش نخستی‌ها، غیر نخستی‌ها و انسان‌ها به آمیزش جنسی دهانی می‌تواند نشان دهنده مزیت فرگشتی آن باشد. قضیب‌لیسی هنگام جفت‌گیری در خفاش میوه‌خوار مشاهده شده‌است. در این گونه خفاش جنس ماده با لیس‌زدن نر، زمان مقاربت جنسی را افزایش می‌دهد.
هست پیدا نیک تنها از شما کی بود خفاش را تاب ضیا
صبح سه‌شنبه ۱۱ فوریه ۲۰۲۰ سعد عاصم الجنابی، مدیر مسئول شبکه الرشید و رئیس حزب تجمع جمهوری عراق توسط افراد ناشناس در منطقه حی الجامعه در بغداد ترور شد. این شبکه و سعد عاصم الجنایی از اعتراضات مردم عراق حمایت می‌کنند. همچنین مرکز عراقی مستند کردن جنایتهای جنگی اعلام کرد که مصطفی نجم هماهنگ‌کننده تحصنها که دارای مدارج عالیه دانشگاهی بود توسط شبه نظامیان مسلح در خیابان «صناعه» بغداد ربوده شد و در نزدیکی دانشگاه العین واقع در شهر ناصریه یکی دیگر از تظاهرکنندگان به نام ولید غانم الخفاجی به ضرب گلوله شبه نظامیان و نیروهای امنیتی کشته شد.
نیست از چشم و دل بینا مرا جز درد و داغ ظلمت از خورشید و خفاش از مسیحا مانده است
کونیمیتسو (به ژاپنی: 州光) یکی از اعضای قبلی قبیلهٔ مانجی که توسط یوشیمیتسو رهبری می‌شد. کمی پس از پیوستن، او روش مبارزه در خفا، چاقو و سبک مانجی نینجیتسو را فرا گرفت.
چون هوا تو در خفایا چون سراب اندر نمود از نمود ما وجود خود هویدا ساخته
پرتو خورشید رخشان است این فوج خفاش است از آن خوار و مهین
افسانهٔ نجم‌آبادی، نبیرهٔ شیخ هادی، این که او در خفا یک بابی یا ازلی بود را از جمله روایت‌های خانوادگیشان می‌داند. یادآوری می‌کنیم که سیف الدین نجم‌آبادی، نوهٔ شیخ هادی، کتاب «تحریرالعقلا» را به فارسی ساده و امروزی برگردانده است. این برگردان به پاره ای از کژ فهمی‌هایی که از نثر دشوار آن برمی‌خیزد پایان می‌دهد و دیدگاه روشنی از شیخ هادی می‌آفریند.
اشارت به گورستان کرد. آن مرد گفت: بر من استخفاف می‌کنی؟
ز روشنایی دل ظلمت است قسمت نفس سیاه روزی خفاش از آفتاب بود
خورشید اگر چه هست پیدا دیدن نتوان بچشم خفاش
آن به که مرغ صبح زند خیمه در چمن خفاش را به دیده چه دشتی، چه گلشنی
وآنچه خورشید کرد کس نکند دست خفاش پشت پس نکند