خصوم

معنی کلمه خصوم در لغت نامه دهخدا

خصوم. [ خ ُ ] ( ع اِ ) ریشه. ( منتهی الارب ). || اصلها و دهنه های وادی. || ج ِ خَصم. ( منتهی الارب ) ( از تاج العروس ) ( از لسان العرب ) ( از اقرب الموارد ) : آنچه شیر برای تو می سگالد، از این معانی که بشمردی چون تضریب خصوم نیست. ( کلیله و دمنه ). بر تراکم حوادث و تزاحم افواج خصوم و تلاطم امواج هموم تغافل و تخاذل پیشه ساخت. ( ترجمه تاریخ یمینی ).

معنی کلمه خصوم در فرهنگ معین

(خَ ) [ ع . ] (اِ. ) دشمن ، منازع .
(خُ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ خصم ، دشمنان ، پیکارجویان ، منازعان .

معنی کلمه خصوم در فرهنگ عمید

مخاصم، دشمن.
= خصم

معنی کلمه خصوم در فرهنگ فارسی

( اسم ) دشمن منازع .
ریشه یا اصلها و دهنه های وادی

جملاتی از کاربرد کلمه خصوم

گفت چونست که در میان شما امیر و قاضی نیست؟ گفتند از بهر آنک در طبع ما جنگ و ظلم نیست تا حاجت بشحنه و امیر و قاضی بود و کس را با کس خصومت نیست تا حاجت بقاضی و حاکم بود. گفت این موافقت شما بظاهر و نزدیکی دلهای شما بباطن از کجا خاسته است؟ گفتند غلّ و حسد و بغض و عداوت از دل بیرون کردیم تا موافق یکدیگر گشتیم و دوست یکدیگر شدیم.
فرزند بر عداوت آبا پراگند تخم خصومتی که چنین لعنتش سزاست
انتقادی که دویچه وله به صورت مبهم آن را به برخی نسبت می‌دهد استوار بر این پیش‌فرض است که اخوان در برهه‌ای با خامنه‌ای خصومت شخصی داشته‌است. اما خود این پیش‌فرض گواهی جز نقل قول فرج سرکوهی ندارد که آن هم با توجه به خصومت سرکوهی با جمهوری اسلامی نیاز به طرح منابع بیشتر و نزدیک‌تر به موضوع را جلوه‌گر می‌سازد. علاوه بر این، سخن خودِ اخوان در باب وساطت افرادی نظیر اسماعیل خویی نیز با فرض اختلاف بین او و خامنه‌ای تعارض دارد. اخوان در این باره می‌گوید:
آن تو ترا و آن مانیز ترا با ما بنگویی کی خصومت ز چرا
خرسند به تسلیم و رضا گشت «نظیری » مسکین نتوانست خصومت به قضا کرد
افسانه‌های تجاوز، عقاید پیش داورانه ، کلیشه ای و غلط دربارهٔ تعرض جنسی، تجاوز جنسی و قربانیان تجاوز جنسی است. آنها غالباً بهانه ای برای تجاوز جنسی، ایجاد خصومت با قربانیان و تعصب در تعقیب کیفری هستند.
پس از کشته شدن چندین زن آسیایی در یک جنایت ناشی از نفرت در آتلانتا در ۱۶ مارس۲۰۲۱، ائتلاف پاسخ یک روز سراسری در اعتراض به جنایت نفرت ضد آسیایی ترتیب داد. ائتلاف پاسخ جنایات ناشی از نفرت را نتیجه خصومت فزاینده با چین می‌داند.
«ما هیچگونه خصومتی با قوانین یا دین اسلام نداریم».
پس از مرگ لاوی، برخی شیطان‌گرایان این احتمال را مطرح کردند که با توجه به خصومت عمیق میان مسیحیت و شیطان‌گرایی، مرگ لاوی به عمد و با تزریق داروی کُشنده توسط پرستار بیمارستان کاتولیک رخ داده باشد. وب‌سایت کلیسای آتئیست‌ها در مقاله‌ای به موضوع مرگ لاوی اشاره کرد و اظهار داشت که تزریق داروی کُشنده افسانه‌ای بیش نیست که فقط در نزد برخی شیطان‌گرایان رواج دارد و تأکید کرد که مشکل ریه‌های لاوی، قاتل او بوده‌است. پاسخ کلیسای شیطان نیز چنین بود: «کشته شدن لاوی به دست پرستار مسیحی، یک دروغ فاحش است.» کلیسای شیطان در این باره توضیح بیشتری ارائه نکرد.
من که هستم در اصل کسری نام کسر چون گیرم از خصومت خام‌؟
در زبان فارسی، سعدی به اشعار وی نظر دارد. الوساطه بین المتنبی و خصومه یکی از کتاب‌های مشهوری است که درباره‌اش نوشته شده. ابوالعلا معری بسیار به متنبی عقیده داشت و او را بزرگ‌ترین شاعر جهان می‌دانست و کتاب: «معجز احمد» معری دربارهٔ متنبی است.
بود اندر مطبخ جم ای عجب دیگ و کاسه در خصومت روز و شب
ز رفعت کله و بأس سطوت تو کنند اگر برند خصومت به داور آتش و آب
منتقدان سوئدی مسلمانان را محکوم می‌کنند که تمایل به ادغام شدن در جامعه سوئد را ندارند. اما در واقع رفتارهای خصومت آمیز و تقسیم‌بندی‌های بسیار منظم محله‌ها، مسلمانان را هرچه بیشتر به سمت محله‌های مجزا چون هاسبی در استکلهلم سوق می‌دهد.
ز من جان خواهد و بستد و گر زو بوسه ای خواهم خصومت آن زمان باشد قیامت این زمان خیزد
آتالوس نامه‌های دموستن را به اسکندر تحویل داده تا وفاداری‌اش به شاه جوان را اثبات کند. با وجود این، اسکندر با یه یاد آوردن توهین پیشین آتالوس به او در مراسم ازدواج فیلیپ و کلئوپاترا ائورودیکه، فرمان قتل آتالوس را صادر کرد. حتی به فرض اگر خصومت و رنجش پیش‌آمده در آن شب را نیز نادیده بینگاریم، به گمان اسکندر، آتالوس بیش از اندازه جاه‌طلب بود و پس از کشته‌شدن کلئوپاترا ائورودیکه و فرزندانش انگیزه‌های کافی برای گرفتن انتقام را داشت، پس زنده بودنش به مصلحت نبود.
گفت: در دنیا هیچ صعب‌تر از آن نیست که ترا با کسی خصومت بود.
ناحیه سامریه نیز سکونت‌گاه سامری‌ها بود، آن‌ها نیز گروهی قومی- مذهبی بودند، که مانند یهودیان یهوه را می‌پرستند و ادعا دارند که از نسل بنی اسرائیل هستند. عموماً اعتقاد بر این است که سامری‌ها، مردمی بودند ترکیبی، از آشوری‌ها که با برخی از یهودی‌های باقی‌مانده در آن منطقه زندگی می‌کردند. فرقه معبد سامری‌ها، که در اطراف کوه جریزیم متمرکز بود، با فرقه معبد یهودی‌ها در اطراف کوه موریا در اورشلیم، در رقابت بود، که سبب خصومتی طولانی میان این دو گروه شده بود.
التفکّر طلب المعنی بالقلب تفکّر جست و جوی دل است در طلب معنی، و آن سه قسم است: یکی حرام یکی مستحبّ یکی واجب، تفکّر در صفات حق جلّ جلاله و در چرای کار وی حرام است که از ان تخم حیرت و نقمت زاید و همچنین تفکّر در اسرار خلق حرام است که از آن تخم خصومت زاید، و آن تفکّر که مستحبّ است تفکّر در صنع صانع است و در آلا و نعماء او. عبد اللَّه عباس گفت: تفکّروا فی آلاء اللَّه و لا تفکّروا فی ذات اللَّه. و تفکّر که واجب است تفکّر در کردار خویش است و در جستن عیب خویش و عرض نامه جرم خویش. و فرق میان تفکّر و تذکّر آنست که تفکّر جستن است و تذکّر یافتن.
پتر کبیر از آنجایی که هنوز درگیر جنگ با سوئد و همچنین خصومت با امپراتوری عثمانی بود، کاری برای انتقام این شکست انجام نداد. تنها بیش از یک قرن بعد بود که امپراتوری روسیه لشکرکشی‌های خود به آسیای میانه را از سر گرفت.