خزانه دار

خزانه دار

معنی کلمه خزانه دار در لغت نامه دهخدا

خزانه دار. [ خ ِ / خ َ ن َ / ن ِ ] ( نف مرکب ) گنجینه دار. ( آنندراج ). گنجور. خزینه دار. خازِن قسطار. گاه بد. گهبد. جهبذ. ( یادداشت بخط مؤلف ) :
خزانه دار تو در بزم نشنود ز تو آن
سلاح دار تو در رزم نشنود ز تو این.امیر معزی ( از آنندراج ). || رئیس خزانه عامره. ( ناظم الاطباء ). رئیس خزانه دولتی یا شاهی :
ترازوی صلت زائرانت را ملکا
کم از هزار ندارد خزانه دارت سنگ.فرخی.قاصد شد و آن خزانه را برد
یک یک بخزانه دار بسپرد.نظامی.|| تحویلدار. ( ناظم الاطباء ). || توپ یا تفنگی که دارای مخزن و خزینه باشد.( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه خزانه دار در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] (ص فا. ) ۱ - ر ی یس خزانه . ۲ - تحویل دار.

معنی کلمه خزانه دار در فرهنگ عمید

۱. رئیس خزانه، تحویل دار.
۲. (صفت ) [قدیمی، مجاز] حفاظت کننده.

معنی کلمه خزانه دار در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - نگهبان خزانه گنجور . ۲ - صندوقدار رئیس صندوق تحویلدار . ۳ - توپ یا تفنگی که دارای مخزن باشد .

معنی کلمه خزانه دار در فرهنگستان زبان و ادب

[باستان شناسی] ← گنجور

معنی کلمه خزانه دار در دانشنامه عمومی

خزانه دار یا رئیس خزانه ( انگلیسی: Treasurer ) ، مسئول امور مالی انجمن، صنف یا موسسات می باشد که مدیریت «موقوفه مالی» یا «ذخیره ارزی» سازمان از وظایف و اختیارات خزانه دار است.
برداشت از حساب های مؤسسات غالباً به امضاء مشترک رئیس انجمن یا مؤسسه ( یا مقامات مجاز از طرف وی ) و خزانه دار ( یا مقام مجاز از طرف وی ) می باشد. گزارش های حسابرسی مؤسسات غالباً در چند نسخه به رئیس مؤسسه، معاونت اداری مالی، خزانه دار و به دبیرخانه هیئت امنا ارائه می شود.
تنخواه گردان پرداخت، عبارت است از وجهی که از طرف خزانه دار با تأیید رئیس مؤسسه یا مقامات مجاز از طرف ایشان برای انجام هزینه ها و خریدها در اختیار کارپردازها قرار می گیرد.

معنی کلمه خزانه دار در ویکی واژه

ر ی یس خزانه.
تحویل دار.

جملاتی از کاربرد کلمه خزانه دار

عالم خزانه دار سرشک روان ماست گنج روان چرا نشود گم به زیر خاک
همچنین ایالات متحد آمریکا علاوه بر مجازات چندین شخصیت حکومت ونزوئلا، شخص نیکلاس مادورو را هدف مجازات‌های مالی قرار داد و وزارت خزانه داری آمریکا «کلیه دارائی‌های» نیکلاس مادورو را در ایالات متحد آمریکا «مسدود» اعلام کرد.
چون یافت صافی او مخزن خلوص از بخشش شهانه نمودش خزانه دار
ابوعلاء العفری بعد از مجروح شدن ابوبکر البغدادی که قادر به حفظ رهبری مستقیم داعش را ندارد به جانشینی موقت انتخاب می‌شود. در ۱۴ می ۲۰۱۴ ابوعلا در لیست ویژه تروریستی وزارت خزانه داری آمریکا قرار می‌گیرد. در ۵ می سال ۲۰۱۵ وزارت خزانه داری آمریکا به کسی که اطلاعاتش منجر به دستگیری یا کشتن العفری شود ۷ میلیون دلار پاداش می‌دهد وزارت دفاع عراق در ۱۲ می ۲۰۱۵ گزارش داد ابوعلا در یک حمله هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده در تلعفر همراه با ده‌ها تن از شبه نظامیان داعش کشته شده‌است دولت آمریکا تا کنون خبر کشته شدن وی را تأیید نکرده‌است.
ایالات متحده آمریکا ماهان ایر را به جرم خدمات و سرویس دهی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست تحریم شدگان جمهوری اسلامی ایران افزود. وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد این شرکت هوایی مشغول به جابجایی اسلحه و فعالین تروریستی بوده است. بلومبرگ، فارن پالیسی، نیویورک پست
اما علم آن است که بشناسی که هر نعمت که توراست از حق سبحانه و تعالی است و هیچ کس را با وی اندر آن شرکت نیست و تا کسی را اندر میانه اسباب می بینی و می نگری و از وی چیزی می بینی، این معرفت و این شکر تمام نبود که چون ملکی تو را خلعتی دهد و چنان دانی که آن به عنایت وزیر بوده است. شکر تو ملک را صافی نباشد، بلکه بعضی وزیر را بود و شادی تو همه ملک را نبود، اما اگرچه دانی که خلعت و توقیع به تو رسید و توقیع به قلم و کاغذ بود، این نقصان نیارد که دانی که قلم و کاغذ مسخر بود و با ایشان چیزی نبود، بلکه اگر دانی که خزانه دار به تو رسانید هم زیان ندارد که دانی که به دست خزانه دار چیزی نباشد، وی مسخر باشد، چون فرمودند خلاف نتواند کرد، اگر نفرماید نتواند داد. وی نیز چون قلم است.
وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا روز جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ در بیانیه‌ای، ۸ مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران از جمله سید علی‌اصغر حجازی را به فهرست تحریم‌ها اضافه نمود.
در سال ۱۸۹۴، الکساندر هندرسون، معاون رئیس و خزانه دار، به شرکت پیوست و به شکل‌گیری سیاست‌هایش و رشد و شکوفایی شرکت کمک کرد. در ۱۶ ژوئن ۱۹۰۹، مک کانل و هندرسون قرارداد شرکتی را برای شرکت عطر کالیفرنیا در ایالت نیوجرسی امضا کردند. در ۲۸ ژانویه سال ۱۹۱۶ شرکت عطر کالیفرنیا در ایالت نیویورک ثبت شد. مک کانل، هندرسون و ویلیام شیل به عنوان مقامات شرکتی معرفی شدند
خزانه داری ایالات متحده گزارشی را در تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۰۶ منتشر کردکه اعلام می‌کرد حسابهای ای گلد تحت پوشش تعریف «ارز» در کنگره آمریکا و قانون فدرال ایالات متحده قرار نمی‌گیرد.
نگرش متضاد نسبت به ارزهای دیجیتال با تحولات در بریتانیا و سوئیس در فوریه ۲۰۲۳ میلادی نشان داده شد. وزارت خزانه داری بریتانیا و بانک انگلستان ابراز داشتند که پوند دیجیتال با حمایت دولتی احتمالاً مدتی پس از سال ۲۰۲۵ میلادی راه اندازی خواهد شد. دو هفته بعد، یک گروه لابی سوئیسی به دلیل ترس از اینکه پرداخت‌های الکترونیکی ممکن است نظارت بر اقدامات شهروندان خود را برای دولت آسان‌تر کند، یک رأی‌گیری ملی را در مورد حفظ «مقدار کافی» پول نقد در گردش را راه اندازی کردند. منتقدانی نیز ترس از قدرت گرفتن شرکت‌های «بیگ تک» و دسترسی بیشتر آنان به اطلاعات معاملات اقتصادی را به‌جای دولت‌ها را در این حوزه بیان کرده‌اند.
ز بس شقایق گویی خزانه دار فلک به گرد دامن کهسار می کشد سقلاط
گره گشای سخن خامه توان من است خزانه دار روان خاطر روان من است
و عمر گفت، «وای بر داور زمین از داور آسمان. روزی که او را بیند، مگر آن داد بدهد و حق بگزارد و به هوا حکم نکند و جانب خویشان خود نگاه ندارد و به بیم و امید حکم نکند، لیکن از کتاب خدای آینه سازد و پیش چشم خود بنهد و بدان حکم می کند». و رسول (ص) گفت، «روز قیامت والیان را بیارند، ایشان را گویند شما شبانان گوسفندان من بودید و خزانه داران ولایت و مملکت زمین بودید. چرا کسی را که حد زدید و عقوبت کردید بیش از آن کردید که من فرمودم؟ گویند بارخدایا از خشم آن که تو را خلاف کردند. پس گویند، چرا خشم شما از خشم من بیش باشد؟ و دیگری را بیارند و او را گویند چرا حد کم زدی؟ گوید بارخدایا مرا بر او رحمت آمد، گوید چرا باید که رحمت تو بیش از رحمت من باشد؟ و هردو را بگیرند، هم آن را که افزوده و هم آن را که کاسته و گوشه های دوزخ به ایشان بیا کنند».
ادوارد رسماً به عنوان شاهزاده ولز در یک مراسم ویژه در قلعه کرناروون در ۱۳ ژوئیه ۱۹۱۱ نام گذاری شد. نام گذاری در ولز، با تحریک سیاستمدار ولزی دیوید لوید جورج، پاسبان قلعه و صدارت خزانه داری در دولت لیبرال انجام شد. لوید جورج مراسمی کاملاً خیال‌انگیز را به سبک یک مسابقه ولزی ابداع کرد و مربی ادوارد شد تا چند کلمه ای به ولزی صحبت کند.
سید علی اصغر حجازی فرزند سید جواد حجازی و همدانی می‌باشد. وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا ۲۰ دی ۱۳۹۸ علی‌اصغر حجازی را به فهرست تحریم‌ها اضافه نمود. ۴ فروردین ۱۳۹۸ اتحادیه اروپا سید علی اصغر حجازی را به دلیل نقشی که در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی داشته، تحریم کرد. وی به نقض حقوق بشر متهم شده است. کنترل و هماهنگی و تنظیم روابط سران قوا و قوای سه گانه ،هماهنگی دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی کشور، همچون وزارت اطلاعات و سازمان های اطلاعات موازی، سیاستگذاری در امور بیت رهبری، و نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام به نیابت و نمایندگی از رهبر جمهوری اسلامی بر عهده اوست.
اگر جهان بستاند همی نیارد فخر وگر ببخشد سیصد خزانه دارد عار
کندرین گرد شهسوارانند علم او را خزانه دارانند
نفسی نکو نظر کن، تو ز خویشتن سفر کن که تو هم خزانه داری و تو هم خزانه باشی
آرتادخت (سده سوم میلادی) اقتصاددانی بود که در دوره اردوان چهارم (آخرین پادشاه اشکانی که به دست اردشیر پاپکان کشته شد)[نیازمند منبع] به‌طور مستقیم در امور مالیات و خرج و دخل کشور دخالت داشت (در واقع نقش وزیر دارایی امروز را داشت). و در پارسی یعنی دختر مقدس وزیر خزانه داری، در زمان اشکانیان (پارتها) بود.
چون کار دل باین کمال رسید گوهری بود در خزانه غیب که آن را از نظر خازنان پنهان داشته بود و خزانه داری آن بخداوندی خویش کرده فرمود که آن را هیچ خزانه لایق نیست الاحضرت ما یا دل آدم. آن چه بود؟ گوهر محبت بود که در صدف امانت معرفت تعبیه کرده بودند و بر ملک و ملکوت عرضه داشته هیچکس استحقاق خزانگی و خزانه‌داری آن گوهر نیافته خزانگی آنرا دل آدم لایق بود که به آفتاب نظر پرورده بود و به خزانه داری آن جان آدم شایسته بودکه چندین هزار سال از پرتو نور صفات جلال احدیت پرورش یافته بود. بیت