خزان
معنی کلمه خزان در لغت نامه دهخدا

خزان

معنی کلمه خزان در لغت نامه دهخدا

خزان. [ خ ِزْ زا ] ( ع اِ ) ج ِ خُزَز. ( منتهی الارب ).
خزان. [ خ ُزْ زا ] ( ع اِ ) ج ِ خازن. ( منتهی الارب ) ( از لسان العرب ) ( از تاج العروس ).
خزان. [ خ َزْ زا ] ( ع ص ، اِ ) خزینه دار. ( یادداشت بخط مؤلف ). || زبان. ( منتهی الارب ). || خرمای پخته تر که اندرون آن از آفتی سیاه شده باشد. ( منتهی الارب ).
خزان. [ خ َ ] ( نف ، ق ) خزنده.( یادداشت بخط مؤلف ). در حال خزیدن. || ( اِ ) نام ماه هشتم است از سال ملکی و نام روز هشتم باشد از شهریورماه قدیم و این روز جشن مغان است بنابر قاعده کلیه که میان ایشان معمول است که چون نام ماه و روز موافق آید جشن کنند و بعضی گویند نام روز هیجدهم است از شهریورماه و بعضی گفته اند نام روز سیم است . ( برهان قاطع ). || فصلی است از فصول اربعه سال و آن سه ماه است که آفتاب در برج میزان و عقرب و قوس باشد. ( برهان قاطع ) ( از شرفنامه منیری ). پائیز. بادبز. برگ ریزان. بادبیز. تیر. خریف. ( یادداشت بخط مؤلف ) :
به هر سو که مرکب بر انگیختی
چو برگ خزان سر فروریختی.فردوسی.بهار آرد و تیر ماه و خزان
برآرد پر از میوه دار رزان.فردوسی.سخن هر چه گوید نباشد جزان
نگوید به تموز و ماه خزان.فردوسی.المنة که این ماه خزان است
ماه شدن و آمدن راه رزان است.منوچهری.بروزگار خزان زرگری کند شب و روز
بروزگار بهاران کندت رنگرزی.منوچهری.خیزید و خز آرید که هنگام خزان است.منوچهری.هرچند جو ببوی خزان به ز گندم است
گندم ز جو بهست سوی ما بگندمی.ناصرخسرو.ترا تنت خوشه ست و پیری خزان
خزان توبر خوشه تنت زد.ناصرخسرو.چون خر بسبزه رفته بنوروز و در خزان
در زیر رز خزان شده با کوزه عصیر.ناصرخسرو.هرگاه که آفتاب به اول میزان رسد تا به اول جدی خزان باشد. ( ذخیره خوارزمشاهی ).
آمد دواسبه عید و خزان شد علم برش
زرین عذار شد چمن از گرد لشکرش.خاقانی.خزان از درختان چو صبح از کواکب
نثار در شاه کیهان نماید.خاقانی ( دیوان چ عبدالرسولی ص 128 ).شحنه نوروز نعل نقره خنگش ساخته ست
هر زری کاکسیرسازان خزان افشانده اند.

معنی کلمه خزان در فرهنگ معین

(خَ ) (اِ. ) پاییز، خریف .

معنی کلمه خزان در فرهنگ عمید

= پاییز
در حال خزیدن.

معنی کلمه خزان در فرهنگ فارسی

( صفت اسم ) جمع خازن خزانه داران گنجوران .
دهی است از دهستان شاخن بخش درمیان شهرستان بیرجند واقع در ۸۷ هزار گزی شمال باختری درمیان .

معنی کلمه خزان در فرهنگ اسم ها

اسم: خزان (دختر) (فارسی) (طبیعت) (تلفظ: khazan) (فارسی: خزان) (انگلیسی: khazan)
معنی: پاییز، نام سومین فصل سال، پس از تابستان و پیش از زمستان

معنی کلمه خزان در دانشنامه عمومی

خزان (بیرجند). خزان نام روستایی است در دهستان شاخن از توابع بخش مرکزی شهرستان بیرجند، واقع در استان خراسان جنوبی که بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۴۵۷ نفر ( در ۱۱۴ خانوار ) و طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۷۳ نفر ( در ۹۸ خانوار ) بوده است.
خزان (کتاب). خزان ( انگلیسی: Autumn ) رمانی با فرم جریان سیال ذهن، اثر نویسندهٔ اسکاتلندی، آلی اسمیت است که نخستین بار انتشارات هَمیش همیلتون در سال ۲۰۱۶ آن را در انگلستان منتشر کرد. این اثر اولین کتاب از سری چهارگانهٔ فصل هاست و به موضوعات مختلفی هم چون هنر، ادبیات، طبیعت، عشق، سیاست و اجتماع می پردازد. کتاب خزان کمی پس از «همه پرسی ِ عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا» به چاپ رسید و به عنوان اولین «رمانِ پس از Brexit» بسیار مورد توجه قرار گرفت، زیرا به همان مسایلی می پرداخت که پس از تصمیم رأی دهندگان در جامعه مطرح شده بود. در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۷، خزان در لیست بلند جایزه ادبی من بوکر ۲۰۱۷ قرار گرفت و در سپتامبر ۲۰۱۷ به عنوان یکی از شش کتاب فینالیست معرفی شد. کتاب خزان در همان سال به لیست کاندیداهای جایزه ادبی Gordon Burn نیز راه پیدا کرد.
این کتاب از سوی نیویورک تایمز ، گاردین ، فایننشال تایمز ، واشینگتن پست ، اِن پی آر ، کِرکوس ریویوز ، Southern Living ، شیکاگو تریبون ، Milwaukee Journal Sentinel ، اسلِیت و The Morning News به عنوان یکی از کتاب های برگزیدهٔ سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ انتخاب شد.
نشریهٔ گاردین در سال ۲۰۱۹، کتاب خزان را هشتمین کتاب برتر قرن ۲۱ معرفی کرد .
در ایران، این کتاب را انتشارات روزبهان با ترجمه ی آرمین کاظمیان، در پاییز ۱۳۹۹ روانه ی بازار کرده است .
دنیل گلاک، ترانه سرای قدیمی ۱۰۱ ساله، در مرکز نگهداری و مراقبت خوابیده است و رویا می بیند. الیزابت دیمند ۳۲ ساله، که پیش ترها دختربچه ای در همسایگی دنیل بوده، مرتب به ملاقات او می رود. مادر الیزابت مخالف این دوستی ِ زودهنگام بود، بااین حال الیزابت رابطه ای صمیمی با دنیل برقرار کرده بود و از توضیحات او در مورد آثار هنری، الهام می گرفت. در نتیجه ی تأثیراتی که دنیل روی او داشت، الیزابت درحال حاضر استاد تازه کار هنر در دانشگاه لندن است. یکی از شخصیت های اصلی رمان، پاولین بوتی، هنرمندِ هنر مردمی در دهه ی شصت میلادی ست که سال ها پیش تر فوت کرده و موضوع ِ پایان نامه ی الیزابت است. روایت کتاب، اغلب بین رویاهای طولانی دنیل، که به آستانه ی مرگ نزدیک می شود، و بازیابی ِ دوباره ی ریشه های این دوستی و پیامدهایش، از سوی الیزابت، جابه جا می شود.
معنی کلمه خزان در فرهنگ معین

معنی کلمه خزان در ویکی واژه

پاییز، خریف.

جملاتی از کاربرد کلمه خزان

در ۱۶۹۶ با فرمان چارلز مونتاگو رئیس خزانه‌داری انگلستان، نیوتن ناظر ضرابخانه سلطنتی شد و سه سال بعد در ۱۶۹۹، مدیر آن شد. اگرچه نیوتن چنین مشاغلی را بیشتر برای سرگرمی می‌پذیرفت ولی گفته‌اند که در این مقام وظیفهٔ خود را «با شایستگی تمام» انجام می‌داد. از ۱۷۰۳ تا پایان عمر، نیوتن رئیس انجمن سلطنتی بریتانیا و همچنین یکی از اعضای فرهنگستان علوم فرانسه بود. او در ۱۷۰۵ از سوی ملکه آن به مقام شوالیه (شهسواری) رسید.
در سپتامبر ۲۰۲۲، هیث از بودجه کمی که توسط کوارتنج، وزیر خزانه داری بریتانیا ارائه شده بود، به گرمی استقبال کرد.
خویشی ست در میانه ی ما و گل دورنگ یک پشت می رسد به خزان نوبهار ما
برگ خزان به رویم سیلی زنان نشسته ای گل بیا که عمریست رنگم پریده بی تو
با این حال، در اقدامات خود از سال ۲۰۰۶تا۲۰۰۸، خزانه داری ایالات متحده همراه با وزارت دادگستری ایالات متحده تعریف انتقال دهنده پول را در قانون پاتریوت ایالات متحده گسترش داد. به این ترتیب که شامل هر سیستمی می‌شد که انتقال هر نوع ارزش ونه صرفاً پول ملی و پول نقد از یک شخص به دیگری را اجازه می‌داد.
منوشن، وزیر خزانه‌داری آمریکا: «رهبران ایران می‌دانند اینترنت آزاد و قابل دسترس برای همه، نا مشروعیت آن‌ها را برملا می‌کند. در نتیجه، آنها با هدف سرکوب اعتراض‌های مخالف رژیم، اینترنت را سانسور می‌کنند.» وی ادامه داد: «ما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران را به دلیل محدود کردن دسترسی به اینترنت، از جمله نرم‌افزارهای پیام‌رسانی محبوب که کمک می‌کند ده‌ها میلیون ایرانی با هم و با جهان خارج در ارتباط باشند، تحریم می‌کنیم.»
سخن راست توان دانست از لفظ دروغ باد نوروزی پیدا بود از باد خزان
دانه قابل نه مزرع سبز فلکی نیستی برگ، چه از باد خزان می لرزی؟
نشود یک درمش رایج بازار چمن چون خزان گر بودم کان طلا در کشمیر
که ای خزان به تو اتُر خبر دهند که تو به ملک مادر طغیان زدی به سنت پار
خزان هوش ما دارد بهار شرم معشوقان در آنجا تا حیا می‌بالد اینجا رنگ می گردد
وزارت خزانه‌داری آمریکا در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۱ نهاد آستان قدس رضوی که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی ایران اداره می‌شود، را تحریم کرد. استیون منوشن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفت: «این مؤسسه‌ها طبقه خواص [حکومت] ایران را قادر می‌کنند که یک نظام فاسد مالکیت بر بخش‌های بزرگی از اقتصاد ایران را حفظ کنند. ایالات متحده به هدف گرفتن کسانی که ادعا می‌کنند به مردم ایران کمک می‌کنند ولی ثروت خود را افزایش می‌دهند، ادامه می‌دهد.»
او به استخدام وزارت مالیه درآمد و در اداره خزانه مشغول کار شد و ملقب به خان گردید.
در بهار از فاقه رنگ زعفران باشد مرا پیرهن بر دوش از برگ خزان باشد مرا
کاکس برگشت تا به حرفه خود در تدریس ادامه دهد. او به عنوان استاد ریاضی در یک مدرسه دبیرستان در هندرسن، کنتاکی خدمت نمود. در خزان ۱۹۱۹ میلادی، او به عنوان پرفیسور فیزیک، شیمی و بیولوژِی در دانشگاه شاو، در رالی-کارولینای شمالی گماشته شد، سپس در این دانشگاه او سمت مسئول دانشکده علوم طبیعی را بر عهده گرفت. کاکس تا ۱۹۲۲ میلادی در این‌جا ماند.
نیست با سوداییان فصل بهاران سازگار می شود صائب دماغ من به سامان از خزان
ریخت چون برگ خزان از عقده دل ناخنم حرف پوچ است این که از ناخن خطر دارد گره