خروج از مرکز

معنی کلمه خروج از مرکز در فرهنگستان زبان و ادب

{eccentricity} [هوافضا] پارامتری برای بیان انحراف شکل بیضوی از دایره

معنی کلمه خروج از مرکز در دانشنامه آزاد فارسی

خروج از مرکز (eccentricity)
در هندسه، یکی از خصوصیات مقاطع مخروطی، یعنی دایره، بیضی، سهمی، و هذلولی. عبارت است از فاصلۀ هر نقطۀ دلخواه مقطع مخروطی از یک نقطۀ ثابت، با نام کانون، تقسیم بر فاصلۀ آن نقطه از خطی ثابت، با نام خط هادی مقطع مخروطی. خروج از مرکز برای دایره صفر، برای بیضی کوچک تر از یک، برای سهمی برابر با یک، و برای هذلولی بزرگ تر از یک است.

معنی کلمه خروج از مرکز در ویکی واژه

پارامتری برای بیان انحراف شکل بیضوی از دایره.

جملاتی از کاربرد کلمه خروج از مرکز

انحراف محوری و خروج از مرکز مداری زمین (و مریخ) به هیچ وجه ثابت نیستند، بلکه به دلیل پریشیدگی حاصل از سیارات دیگر در منظومه خورشیدی، در مقیاس زمانی ده‌ها هزار یا صدها هزار سال تغییر می‌کنند. برای مثال، خروج از مرکز مداری زمین که در حال حاضر تقریباً ۱٪ است، مرتباً نوسان می‌کند و می‌تواند تا ۶٪ افزایش یابد.
آیتنی حدود۳ کیلومتر قطر دارد. متوسط مدارش ۲۲٬۲۸۵ مگامتر است و دوره آن ۶۷۹٫۶۴۱ روز بوده و انحراف آن ۱۶۶ درجه نسبت به دائرةالبروج و (۱۶۴ درجه نسبت به استوای مشتری) است. حرکت این قمر رجوعی و خروج از مرکز مدار آن ۰٫۳۹۳ است.
ارینومی حدود ۳٫۲ کیلومتر قطر دارد. متوسط مدارش ۲۲٬۹۸۶ مگامتر است و دوره آن ۷۱۱٫۹۶۵ روز بوده و انحراف آن ۱۶۴ درجه نسبت به دائرةالبروج و (۱۶۲ درجه نسبت به استوای مشتری) است. حرکت این قمر رجوعی و خروج از مرکز مدار آن ۰٫۲۵۵۲ است.
مانند زمین، مریخ با کند شدن تدریجی چرخش خود (طول روز) مواجه است. با این حال، این اثر در مریخ به دلیل اثر گرانشی ناچیز قمر فوبوس، بسیار ضعیف‌تر است. مشابه چرخه‌های میلانکوویچ زمین، مریخ در طول دوره‌های طولانی، تغییراتی در انحراف محوری و خروج از مرکز مداری خود تجربه می‌کند که بر آب و هوای آن تأثیر می‌گذارد. تغییر انحراف محوری در مریخ به دلیل عدم وجود یک ماه بزرگ تثبیت‌کننده، بسیار بیشتر از زمین است.
فوبوس و دیموس هر دو چرخش هم‌گام دارند، به این معنی که آنها «سمت پنهان» دارند که ناظران روی سطح مریخ نمی‌توانند آن را ببینند. با وجود انحراف کم و خروج از مرکزیت کم مدار فوبوس، پدیده رخ‌گردی برای فوبوس همانند ماه زمین رخ می‌دهد.
آئوده حدود ۴ کیلومتر قطر دارد. متوسط مدارش ۲۳٬۰۴۴ مگامتر است و دوره آن ۷۱۴٫۶۵۷ روز بوده و انحراف آن ۱۶۰ درجه نسبت به دائرةالبروج و (۱۶۲ درجه نسبت به استوای مشتری) است. حرکت این قمر رجوعی و خروج از مرکز مدار آن ۰٫۴۳۱۱ است.
اسکول حدود ۶ کیلومتر قطر دارد. (سپیدایی فرضی ۰٫۰۴) متوسط مدارش ۱۷٫۶ مگامتر است و دوره آن ۸۶۹ روز بوده و انحراف بالا و خروج از مرکز مدار متوسط می‌چرخد.
قطر این قمر حدود دو کیلومتر است. قمر تیونه با مدار ۲۰٬۵۶۸ مگا متر هر ۶۰۲٫۶۱۹ روز زمینی، یک بار به دور مشتری می‌چرخد. انحراف آن ۱۴۲ درجه نسبت به دائرةالبروج است. (۱۴۳ درجه نسبت به استوای مشتری) و خروج از مرکز مدار آن ۰٫۲۴۳۳ است.
آیسانوای حدود۳٫۸ کیلومتر قطر دارد. متوسط مدارش ۲۳٬۸۳۳ مگامتر است و دوره آن ۷۵۱٫۶۴۷ روز بوده و انحراف آن ۱۶۶ درجه نسبت به دائرةالبروج و (۱۶۹ درجه نسبت به استوای مشتری) است. حرکت این قمر رجوعی و خروج از مرکز مدار آن ۰٫۱۶۶ است.
آتونه حدود۴ کیلومتر قطر دارد. متوسط مدارش ۲۴٬۲۶۴ مگامتر است و دوره آن ۷۷۲٫۱۶۸ روز بوده و انحراف آن ۱۵۱ درجه نسبت به دائرةالبروج و (۱۵۰ درجه نسبت به استوای مشتری) است. حرکت این قمر رجوعی و خروج از مرکز مدار آن ۰٫۳۶۹ است.