خانمی

معنی کلمه خانمی در لغت نامه دهخدا

خانمی. [ ن ُ ] ( اِ ) نام قسمی هندوانه بیضوی شکل با تخمهای کوچک و پوست سبز میباشد.
خانمی. [ ن ُ ] ( اِخ ) قریه ای است بفاصله 32 هزارگزی جنوب شرق حکومت درجه اول آنچه مربوط بحکومت کلان شبرغان و متعلق بولایت مزارشریف و واقع بین خط 66 درجه و 22 دقیقه و 29 ثانیه طول البلد شرقی و خط 36 درجه و 49 دقیقه و 46 ثانیه عرض البلد شمالی. ( از قاموس جغرافیایی افغانستان ج 2 ).

معنی کلمه خانمی در فرهنگ معین

(نُ ) (ص . ) ویژگی زنی که دارای شخصیت و بزرگواری و بزرگ منشی باشد.

معنی کلمه خانمی در فرهنگ فارسی

نام قسمی هندوانه بیضوی شکل با تخمهای کوچک و پوست سبز میباشد .

معنی کلمه خانمی در ویکی واژه

ویژگی زنی که دارای شخصیت و بزرگواری و بزرگ منشی باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه خانمی

از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به راه بازگشت، عصر جدید، خانمی برای یک روز، رمانتیک در منهتن، آقای دیدز به شهر می‌رود، سوپ اردک، راگلزهای رد گپ، بوکانیر، مادام دو باری، ممنوع، ماجراهای تام سایر، هاکلبری فین، مسیر اورگن، کارناوال، گلادیاتور، و یلواستون اشاره کرد.
امامزاده عباسعلی، روستایی در دهستان خانمیرزا بخش مرکزی شهرستان خانمیرزا در استان چهارمحال و بختیاری ایران است.
ارگ نوشیجان یکی از آثار تاریخی ارزشمند باستانی است که با ارتفاع ۴۰ متری روی یک تپه قرار گرفته‌است. نوشیجان در لغت احتمالاً به معنی جایگاه نوش یا جایگاه انوش بوده‌است. نوش یا انوش ظاهراً نام خانمی است که بر این منطقه حکمرانی می‌کرده‌است. تپه نوشیجان در سال ۱۳۴۳ خورشیدی مورد شناسایی قرار گرفت و در سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۶ طی ۶ فصل باستان‌شناسی توسط مؤسسهٔ ایران‌شناسی بریتانیا به سرپرستی دیوید استروناخ عملیات کاوش و مرمت در تپه انجام گرفت. دستاورد فعالیت‌های این هیئت، شناسایی سه دوره معماری باستانی متعلق به دوران مادها، هخامنشیان و اشکانیان است.[نیازمند منبع]
نام چهارمحال و بختیاری اشاره به دو بخش منطقه چهارمحال و منطقه بختیاری دارد. چهارمحال بخشی روستانشین میان اصفهان و منطقه ایل‌نشین بختیاری بود. محال جمع مکسر واژه محل به معنی جا و مکان است و چهار محال یعنی چهار ناحیه که عبارت بودند از: لار، کیار، میزدج و گندمان. در بخش‌بندی کنونی استان، لار در شهرستان شهرکرد، شهرستان سامان و شهرستان بن، میزدج در شهرستان فارسان، کیار در شهرستان کیار و گندمان در شهرستان بروجن قرار می‌گیرد. منطقه بختیاری نیز که از دیر باز کوچ گاه ایل بزرگ بختیاری بوده و هست، هم‌اکنون دربردارنده شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و لردگان و فارسان و خانمیرزا و بخش ناغان شهرستان کیار و بخش گندمان از شهرستان بروجن می‌باشد.
بود او نیز خانمی خوشگل چه از او کاست اندر این محفل‌؟
در اطلاعیه پلیس پایتخت دربارهٔ مهسا امینی، بدون ذکر نام او، آمده است: «خانمی برای «توجیه و آموزش» به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که «ناگهان» در جمع سایر افراد هدایت شده، «به‌طور ناگهانی» دچار عارضه قلبی شد».
امام‌آباد، روستایی در دهستان ارمند بخش ارمند شهرستان خانمیرزا در استان چهارمحال و بختیاری ایران است.
آلونی، مرکز شهرستان خانمیرزا در استان چهارمحال و بختیاری است.
این دومین بار است که یک خانم به ریاست حزب دموکرات مسیحی آلمان برگزیده می‌شود و در صورت انتخاب به عنوان صدراعظم، دومین خانمی است که به این مقام خواهد رسید.
با آغاز سال ۱۳۹۲ نامداری سری دوم برنامه خانمی که شما باشی را نویسندگی، اجرا و تهیه‌کنندگی کرد. پنج سری از این برنامه از شبکه دوم سیما پخش شد. در ۲۵ مهر در حالی که زمزمه ممنوع‌التصویری وی شایعه شده بود با حضور در برنامه شب آدینه، رکورد آمار پیامکی شبکه استانی همدان را شکست.[نیازمند منبع]
امامزاده و گورستان مسن مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان خانمیرزا، بخش ارمند، دهستان ارمند، شمال شرق روستای مسن واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۶۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این جوان داشت خانمی مقبول بود خانم از این رویه ملول