خاموشی
معنی کلمه خاموشی در لغت نامه دهخدا

خاموشی

معنی کلمه خاموشی در لغت نامه دهخدا

خاموشی. ( اِخ ) هاشمی. متخلص به خاموشی. شاه محمد قزوینی شرح حال او را نوشته و مطلع یکی از غزلیات و عده ای از اشعارش را که در عصر سلطان سلیم خان عثمانی سروده آورده است. ( از الذریعه الی تصانیف الشیعه تألیف آقابزرگ طهرانی جزء 1 قسم 9ص 285 ). شاه محمد چنین آرد: مولانا هاشمی پرهوش بود واز این جهت خاموشی تخلص می نمود و این مطلع ازوست :
عالم فانی که در وی شادمانی کمتر است
حاصلش گر گنج قارونست خاکش بر سر است.( مجالس النفایس چ تهران ص 394 ).
خاموشی. ( حامص ) عدم تکلم. ( ناظم الاطباء ). سخن ناگفتن. بی سخنی. بی کلام بودن. بدون حرف بودن. خموشی. خامشی. امساک از کلام. سَکت. ( دهار ). سُکات. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( تاج العروس ). سُکوت ( دهار ) ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد )( تاج العروس ). صُمت. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( تاج العروس ). صُمتَة. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( تاج العروس ) ( دهار ). صُموت. نُصتَه. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( تاج العروس ). نَطو. ( منتهی الارب ) :
چه نیکو داستانی زد یکی دوست
که خاموشی ز نادان سخت نیکوست.( ویس و رامین ).پادشاهان بزرگ آن فرمایند که ایشان را خوشتر آمد و نرسد خدمتکاران ایشان را که اعتراض کنند و خاموشی بهتر با ایشان. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 273 ).خاموشی دوم سلامت است. ( قابوسنامه ).
رو دست بشوی و جز بخاموشی
پاسخ مده ای پسرپیامش را.ناصرخسرو.دانستند که خاموشی او رضای آن است. ( فارسنامه ابن بلخی ). و عقل مرد را به هشت خصلت بتوان شناخت... هشتم در محافل خاموشی را شعار ساختن. ( کلیله و دمنه ).
از برون لب بقفل خاموشی است
وز درون دل به بند ایمان است.خاقانی.خاموشی لعل او چو می بینی
جماشی چشم پرعتیبش بین.خاقانی.آخر گفتار تو خاموشی است
حاصل کار تو فراموشی است.نظامی.بدو گفتم ز خاموشی چه جویی
زبانت کو که احسنتی بگویی.نظامی.گفت پیغمبر که قولش کیمیاست
حرف واجب نقره ، خاموشی طلاست.مولوی.نظر کردم بچشم رأی و تدبیر
ندیدم به ز خاموشی خصالی.

معنی کلمه خاموشی در فرهنگ عمید

۱. سکوت، سخن نگفتن: دو چیز طیرۀ عقل است دم فروبستن / به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی (سعدی: ۵۳ ).
۲. از میان رفتن شعله، گرمی، روشنایی، یا جریان برق چیزی.

معنی کلمه خاموشی در فرهنگ فارسی

۱ - سکوت بیصدایی . ۲ - بیزبانیگنگی. ۳ - آرامی . ۴ - انطفائ .
هاشمی متخلص به خاموشی .

معنی کلمه خاموشی در فرهنگستان زبان و ادب

{extinction} [روان شناسی، زمین شناسی] [روان شناسی] از بین رفتن تدریجی پاسخ شرطی براثر قطع تقویت کنندۀ آن [زمین شناسی] تاریکی کم وبیش کامل یک کانی در دو موقعیت، در یک دور چرخش صفحۀ ریزبین/ میکروسکوپ

معنی کلمه خاموشی در دانشنامه عمومی

خاموشی (ترانه). خاموشی ( بهانگلیسی: Blackout ) یک ترانه از گروه راک آمریکایی لینکین پارک است. این نهمین ترانه از آلبوم یک هزار خورشید است. این ترانه توسط مایک شینودا و ریک روبین سروده شده است.
این ترانه توسط چستر بنینگتون و مایک شینودا خواننده و رپر لینکین پارک خوانده و اجرا شده است. سرعت خواندن چستر در نسخه آلبومی این ترانه از قبل بیشتر بود و جیغ و فریاد کشیدن او ترانه را خاص کرده است.
• متن ترانه خاموشی
• موزیک ویدئوی ساده ترانه خاموشی ( در یوتیوب )
خاموشی (فیلم ۱۹۷۰). خاموشی ( به هندی: Khamoshi ) فیلمی محصول سال ۱۹۷۰ و به کارگردانی آسیت سن است. در این فیلم بازیگرانی همچون راجش خانا، وحیده رحمان، درمندرا، افتخار، لالیتا پاوار، دون ورما و نظیر حسین ایفای نقش کرده اند.
خاموشی (فیلم ۲۰۱۹). خاموشی یک فیلم اسلشر محصول سال ۲۰۱۹ سینمای هند به کارگردانی چاکری تولتی و محصول پیکس فیلمز است. در این فیلم تمنا باتیا در نقش اول در نقش یک دختر کر و لال با پرابو دوا در نقش اصلی آنتاگونیستی بازی می کند. این فیلم بازسازی فیلم آمریکایی سکوت در سال ۲۰۱۶ محسوب می شود. این فیلم پس از تأخیر در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۹ در سینماهای هند اکران شد.
یک زن ناشنوا باید برای نجات جان خود بجنگد وقتی یک قاتل در خانه او ظاهر می شود.
در مارس ۲۰۱۷، چاکری تولتی فاش کرد که فیلم جدید بالیوود او در حال تولید است. فیلم به طور کامل در لندن فیلمبرداری شد، و در عرض ۲۵ روز، کل فیلمبرداری فیلم به پایان رسید.
معنی کلمه خاموشی در فرهنگ عمید

معنی کلمه خاموشی در دانشنامه آزاد فارسی

خاموشی (Extinction)
در اخترشناسی، سرخ گون و کم فروغ شدن نور، ضمن عبور از کهکشان راه شیری و جوّ زمین. خاموشی بین ستاره ای بر اثر جذب و پراکنده شدن نور ستاره ها در رویارویی با غبارهای موجود در کهکشان ها رُخ می دهد (← مادۀ بین ستاره ای). ذرات موجود در جوّ زمین نیز نور را جذب و پراکنده می کنند و خاموشی جوّی را پدید می آورند.

معنی کلمه خاموشی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] خاموشی (ابهام زدایی). واژه خاموشی یا سکوت ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • خاموشی (فقه)، از اصطلاحات به کار رفته در فقه به معنای خاموش بودن و سخن نگفتن• خاموشی (اصول)، از اصطلاحات به کار رفته در اصول فقه به معنای خاموش بودن و سخن نگفتن• خاموشی (اخلاق)، از اصطلاحات به کار رفته در اخلاق به معنای خاموش بودن و سخن نگفتن• خاموشی (روان شناسی)، از اصطلاحات به کار رفته در روان شناسی، به معنای خاموش سازی تضعیف پاسخ شرطی شده در طول دوره زمانی
...

جملاتی از کاربرد کلمه خاموشی

به خاموشی توان شد ایمن از ایذای کج‌بحثان نفس دزدیدن است اینجا فسون نیش عقرب‌ها
در نهایت، با وجودِ مبارزات علیه آلمانی‌ها، احساساتِ آلمانی گریزی در روسیه به گونهٔ گسترده توسعه نیافت و رو به خاموشی گرایید، چراکه خاندانِ سلطنتی ریشه‌های آلمانی داشتند و بسیاری از نام‌های آلمانی در میانِ نخبگان سیاسیِ آنهنگامِ روسیه حضور داشتند.
در کشاکش از زبان آتشین بودم چو شمع تا نپیوستم به خاموشی نیاسودم چو شمع
مهر خاموشی ز درج نطق بر باید گرفت پس پی مدح امام بحر و برباید گرفت
پستی نطق می شود معلوم چون برآیی به بام خاموشی
اکو و نارسیس، از جمله عشاق نامدار در اساطیر یونانی به‌شمار می‌آیند. اکو، پری بسیار پُرحرفی بود که بوسیلهٔ هرا، محکوم به خاموشی ابدی شده بود و تنها اجازه داشت که آخرین سیلاب کلماتی که از دهان هر کس خارج می‌شد را، تکرار کند. این پری زیبا، وقتی که نارسیس را دید، یک دل نه صد دل، عاشق او شد.
با آغاز جنگ جهانی اول ژید مدتی خاموشی گزید و سپس کتاب‌های «اگر دانه نمیرد»، «کوریدون» و «سکه سازان» را نوشت. او در اگر دانه نمیرد واقعیات زندگی خود را بی پرده بیان می‌کند در کوریدون به شرح گرایش‌های همجنسخواهانهٔ خویش می‌پردازد و با نوشتن رمان سکه‌سازان شیوهٔ تازه‌ای در رمان فرانسوی بنیاد می‌کند.
ژاله اصفهانی دوازده مجموعه شعر منتشر نمود که مهمترین آنها عبارتند از: «زنده‌رود»(۱۳۴۴- مسکو)، «البرز بی‌شکست» (۱۳۶۲-لندن)، «خروش خاموشی» (۱۳۷۰-لندن).
حصار عافیتم، چون حباب، خاموشی ست کشیدن نفسی، می کند خراب مرا
آتش‌بس کریسمس اشاره به توقف کوتاه مدت جنگ و خاموشی تفنگها در سال ۱۹۱۴ در جریان جنگ جهانی اول است.
لب فرو بند که خاموشی به دل تهی کن که فراموشی به
از آثار ایشان می‌توان به پرند خیال، الهه دریایی، یلدای خاموشی، آیین‌های موازی، سجدهٔ سبز عاشقان، فصل سکوت شاخه‌ها، دل‌نامه‌های سپیده و سبز و می‌روم پشت پرچین رؤیا اشاره کرد. همچنین کتاب آنا جدیدترین اثر وی در ۳ شهریور ۱۳۹۶ در بندرانزلی رونمایی شد.
صبر چون غنچه به خاموشی و دلتنگی کن گر گشایش ز نسیم سحری می طلبی
جنس آسایشی نمی باشد ور بود در دکان خاموشی است
برای کودکان، این می‌تواند از بین بردن امتیازات تلویزیونی هنگام عدم اطاعت والدین یا معلم خود باشد. حذف رفتار به‌طور کلی خاموشی خوانده می‌شود. در خاموشی یا خودداری از پاسخ،انتظار می‌رود، انگیزه رفتار ناخواسته از بین برود. تکنیک گسترده والدین مبتنی بر خاموشی (زمان‌بندی) است که در آن کودک هنگام بد رفتاری از گروه جدا می‌شود. این روش پاداش مورد انتظار توسط والدین از بین می‌رود.
خاموشی دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی آریامهر است. از دیگر سوابق شغلی وی می‌توان به قائم مقامی مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت پتروپارس و ریاست هیئت عامل اویک اشاره کرد.
هر اول روز ای جان صد بار سلام علیک در گفتن و خاموشی ای یار سلام علیک
گر بخواهی ز بعد خاموشی خلعت نطق جاودان پوشی
با حضور بهزادیان و اقدامات آتی در جهت تفکیک اتاق تهران و نیز ارکان مالی آن، منازعات اتاق‌های تهران و ایران گسترش یافت و در جایگاه مقابل، سید علینقی خاموشی نیز با اخذ رأی مثبت هیئت‌نمایندگان توانست موجبات استیضاح بهزادیان و هیئت‌رئیسه اتاق تهران را فراهم نماید.
به‌رغم پیروزی اکثر کارگزاران نی‌ها در انتخابات، ریاست اتاق بنا بر توافق همچنان به علینقی خاموشی رسید. سال‌های پایانی دولت هاشمی رفسنجانی و سپردن دولت به اصلاحات با انتخابات ریاست جمهوری مهم‌ترین اتفاق این دوران بود که اتاق بازرگانی را، نیز تحت تأثیر قرارداد.