خامس

معنی کلمه خامس در لغت نامه دهخدا

خامس. [ م ِ ] ( ع عدد ص ، اِ ) پنجم. ( اشتنگاس ) ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) .
- خامس آل عبا ؛ لقبی است که به حسین بن علی ( ع ) امام سوم شیعیان میدهند.

معنی کلمه خامس در فرهنگ عمید

پنجم، پنجمین.
* خامس آل عبا: لقب حسین بن علی، امام سوم شیعیان.

معنی کلمه خامس در فرهنگ فارسی

پنجم، خامس آل عبا:حضرت حسین بن علی امام سوم
( صفت ) پنجم .
پنجم .یا خامس آل عبا

جملاتی از کاربرد کلمه خامس

گفتمش مدّت عمریست که تا سوخته ام در غمت، گفت که اندیشه ی خامست امشب
الخامسیه ۱٬۰۲۴ نفر جمعیت دارد.
ساقی جامی ‌که عشرتم خامست مطرب زیری‌ که حالتم زارست
در ارد اماکن مذهبی زیادی وجود دارد که در ماه‌های مختلف سال از جمله رمضان و محرم میزبان مردم شهر می‌باشند. از جملهٔ این اماکن می‌توان به حسینیهٔ ارشاد، حسینیهٔ خامس آل‌عبا و حسینیهٔ اباالفضل(ع)(اسلام آباد) و سالن فرهنگی مذهبی الزهرا اشاره کرد. ارد دارای ۷ مسجد است که مسجد جامع ارد و مسجد صاحب‌الزمان مشهورتر می‌باشند. همچنین زینبیهٔ ارد که در محلهٔ اسلام‌آباد قرار دارد، در روزهای شهادت و ولادت میزبان بانوان شهر ارد است. ارد اولین دهستان کشور است که در آن نماز جمعه برگزار شد.
یغما می‌گفت که در این سالها بیشترین جفا را از اهل مدرسه و دانشگاه دیده است. گویا هنگامی که از کار خشت و گل به خانه بازمی‌گشته، جوانان و خامسران، او را با سنگ و میوه‌های پوسیده می‌زده‌اند و دشنام می‌داده‌اند.
شش سوره مابسته بیکغمزه دوچشمت زانگونه که خامس نشناسیم ز رابع
در هجر تو کار بی‌نظامست مرا شیرین همه تلخ و پخته خامست مرا
بر اساس شواهد موجود، قبل از سال ۵۳۷ق، بنایی بر مزار احمد بن علی برپا بوده که در این سال تجدید بنا شده‌اند. لوحی از سنگ سیاه با کتبیه‌ای به خط کوفی حاکی از تجدید این بنا در سال مذکور تا سال ۱۳۰۷ش است. از بنای متعلق به سده ششم هجری، تنها یک کتیبه موجود است که بر روی آن نوشته «آمین یا رب العالمین فی تاریخ الخامس عشره من ربیع الاول سنه ثلاث وستین وخمسمائه».
بعد از شیخ حسن در به دست اوردن اجاره داری قشم بین اع ضای مختلف خاندان معین اختلاف و رقابت پدید امد بنابراین شیخ ابراهیم و شیخ صالح ابن عبدالله خامس و شیخ صالح ابن احمد سادس به مقام کلانتری جزیره رسیدند.
خون جای اشک، اهل ولا ریزد از دو عین اندر عزای خامس آل عبا حسین
کفش زرین این دوره به خامس رودریگز از کلمبیا رسید.
خامسا در قعر دریا آتشی افروختن وز شرارش آسمان را با زمین کردن لحیم
بود محمد خامس خلیفة الله از آن خدای داده بدو رایت و کلاه و کمر
چون در مکه شد، با عثمان مغربی پیش او آمد گفت: چه جای تست مکه، بطبیب! وی گفت: مکه خود چه جای تست، مکه جای منست. بس برنامد که سببی افتاد، بوعثمان به نشاپور آمد، و آنجا برفت در سنه اثنین و سبعین و ثلثمائه و هو من طبقة الخامسه ایضاً و قدمضی ذکره. و نصرآبادی بمکه برفت.
در عشق تو مشتاقان پختند بسی سودا اما نکند سودی چون نزد تو خامست این
فطیر عقل تو خامست بی حرارت عشقش برو بسوز که خامی، برو بپز که خمیری
روستاهایی که از نظر تقسیمات کشوری در محدوده دهستان اند عبارتند از: انگورتلار سفلی، آرانچی، بابی کندی، بهرام آباد، بیک باغی، چونه خانلو، حواس کندی، خامسلو، ساری نصیرلو، سیدکندی، شکراب، شکرلوی سفلی، شکرلوی علیا، شوردرق انی، صغیرلر، عدالت قشلاقی، فرضی کندی، قاطریوران سفلی، قاطریوران علیا (یئدی قارداش)، قیزل گونئی، قشلاق حسین قلی «متروکه»، قشلاق مازان سفلی، قشلاق مازان علیا، کچلر، کله سرسفلی، کله سرعلیا، مشهدلو، نجفقلی قشلاقی، نقاره و هاچاکندتازه
آنچلوتی برای فصل بعد چند خرید داشت که از بین آن‌ها خامس رودریگز و آلان سابقه کار با وی را دارا بودند. اورتون فصل را طوفانی آغاز کرد و ۷ برد پیاپی در تمامی رقابت‌ها به‌دست‌آورد. کمی بعد تیم آنچلوتی کمی افت کرد ولی دوباره به روند خوب خود بازگشت و سال ۲۰۲۰ را در رده چهارم لیگ به پایان رساند. در نیم‌فصل دوم بود که اورتون و آنچلوتی به مشکل خوردند و عملکرد خوبی از خود نشان ندادند، هرچند که توانستند مقابل لیورپول را در ورزشگاه آنفیلد پیروز شوند که در ۱۱ سال گذشته بی‌سابقه بود. آنها در پایان فصل در رتبه دهم جدول قرار گرفتند.