حکومت نظامی
معنی کلمه حکومت نظامی در لغت نامه دهخدا

حکومت نظامی

معنی کلمه حکومت نظامی در لغت نامه دهخدا

حکومت نظامی. [ ح ُ م َ ت ِ ن ِ ] ( ترکیب وصفی ، اِ مرکب ) معلق ماندن قوانین مدنی موقتاً و نائب مناب شدن قوانین لشکری آنرا برای مصلحتی عام. رجوع به نظامی شود.

معنی کلمه حکومت نظامی در فرهنگ فارسی

معلق ماندن قوانین مدنی موقتا و نائب مناب شدن قوانین لشگری آنرا برای مصلحتی عام

معنی کلمه حکومت نظامی در فرهنگستان زبان و ادب

{martial law} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] اعمال حاکمیت نظامیان به طور موقت بر تمام یا بخشی از کشور در پی اعلام وضعیت اضطراری

معنی کلمه حکومت نظامی در دانشنامه عمومی

حکومت نظامی وضعیتی است که در آن ارتش، چه با موافقت دولت و چه پس از کودتا، اداره امور کشور را به دست می گیرد و برخی قوانین رایج را معلق می کند. در برخی موارد، حکومت نظامی با مقررات منع رفت وآمد و تشکیل دادگاه نظامی همراه است.
در موارد منع عبور و مرور افراد ناچارند هر روز پیش از ساعت مشخصی به خانه های خود برگردند. چنین دستوری معمولاً برای سرکوب گروهی مشخص یا به منظور حفظ نظم عمومی صادر می شود.
حکومت نظامی (فیلم ۱۹۹۱). «حکومت نظامی» ( انگلیسی: Martial Law ) فیلمی در ژانر اکشن و رزمی به کارگردانی استیو کوهن است که در سال ۱۹۸۹ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به چاد مک کوئین، سینتیا روتراک، و دیوید کارادین اشاره کرد.
حکومت نظامی (فیلم ۲۰۱۲). حکومت نظامی ( انگلیسی: Curfew ) یک فیلم کوتاه به کارگردانی شان کریستنسن است. از بازیگران آن می توان به فاتیما پتاچک، شان کریستنسن اشاره کرد.
این فیلم در هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه شد.
در سال ۲۰۱۴ فیلم قبل از اینکه ناپدید شوم با اقتباسی بلند از این فیلم به کارگردانی شان کریستنسن منتشر شد.
• شان کریستنسن در نقش ریچی
• فاتیما پتاچک در نقش سوفیا
• کیم آلن در نقش مگی، مادر سوفیا
نکته  : در قبل از اینکه ناپدید شوم، امی رسوم نقش مگی، مادر سوفیا را ایفا می کند.
معنی کلمه حکومت نظامی در فرهنگ فارسی

معنی کلمه حکومت نظامی در دانشنامه آزاد فارسی

حکومت نظامی (martial law)
جایگزین شدن مقامات غیرنظامی با مقامات نظامی در حکومت به منظور برقراری نظم، با روش های فوری و قاطع.

معنی کلمه حکومت نظامی در ویکی واژه

coprifuoco

جملاتی از کاربرد کلمه حکومت نظامی

در سال ۱۳۰۳ که رضا خان سردارسپه نخست‌وزیر وقت، حکومت نظامی برقرار کرد، سید رضا فیروزآبادی دستگیر و به کلات نادری در خراسان تبعید شد. پس از به سلطنت رسیدن رضا شاه در سال ۱۳۰۵ به نمایندگی تهران وارد ششمین دوره مجلس شد و در دوره بعد (هفتم) نیز در این جایگاه ماند.
در تظاهراتی که با الهام گرفتن از قیام‌های مصر و تونس در لیبی نیز آغاز شد و رو به گسترش نهاد، شهر بنغازی دومین شهر بزرگ لیبی خاستگاه اولین ناآرامی‌ها و اعتراضات برای براندازی رژیم ۴۲ ساله سرهنگ قذافی بود. وسعت تظاهرات معترضان به قدری گسترش پیدا کرد که پلیس ضد شورش در این شهر حکومت نظامی اعلام کرد. و دولت لیبی با قطع کامل و سراسری اینترنت و برق و همچنین فرودگاه بنغازی سعی در خاموش کردن معترضان داشت. در ۵ روز نخست بنا به گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر دست کم ۱۰۴ نفر کشته شدند. در بنغازی معترضان کنترل بخش‌های مهمی را به دست گرفتند و توده‌ای از نیروهای امنیتی نیز به مردم پیوستند. مخالفین حکومت لیبی در این شهر دولت انتقالی تشکیل دادند.
پاکستان پذیرای میلیون‌ها پناهنده افغان، عمدتاً پشتون فراری از اشغال شوروی شده بود. با این حال این مهاجران در داخل ایالت بلوچستان، بزرگترین ایالت پاکستان تحت حکومت نظامی ژنرال رحیم الدین خان، این اعتقاد در بسیاری از مهاجران به وجود آمده بود که بزرگترین جمعیت مهاجر در جهان هستند، گسترش آن در دیگر مناطق پاکستان همگی اثرات سوی داخلی و امنیتی برای پاکستان داشت که اثرات آن تا به امروز نیز ادامه یافته‌است.
آرژانتین در سال ۱۹۸۵: خولیو استراسرا و دستیارش لوئیس مورنو اوکامپو یک تیم حقوقی جوان را تشکیل می‌دهند تا نخستین محاکمه را علیه ژنرال‌های دیکتاتوری نظامی آرژانتین آماده کنند. آن‌ها پنج ماه فرصت دارند تا مدارک غیرقابل انکار را در مورد جنایات ۹ فرماندهٔ متهم از حکومت نظامی به دادگاه ارائه کنند. قاضیِ رئیس دادگاه برای صدور حکمی «عادلانه» که دیکتاتوریِ نظامی قربانیان خود را از آن منع می‌کرد، فشار می‌آورد. در نتیجه افرادی که در تحقیقات شرکت داشتند به قتل می‌رسند. وکلای امیدوار در معرض تهدید دائمی هستند. استراسرا خطر احتمالی را نادیده می‌گیرد. وکلا در مبارزه‌ای با زمان و برخلاف تمام انتظارات موفق می‌شوند عدالت را برای قربانیان حکومت نظامی اجرا کنند.
ناصرالملک نیز مدتی کوتاه نخست‌وزیر بود تا اینکه واقعه توپخانه پیش‌آمد و ناصرالملک معزول به اروپا تبعید شد و نظام السلطنه به زمامداری رسید و او نیز پس از پنج ماه نخست‌وزیری چون نتوانست بین شاه و مجلس را التیام دهد کنار رفت و مشیرالسلطنه بلافاصله نخست‌وزیر شد و در هفدهم خرداد ۱۲۸۷ کابینه خود را به مجلس معرفی کرد و وزارت کشور را نیز عهده‌دار شد و در تهران حکومت نظامی برقرار گردید. حادثه به توپ بستن مجلس و تشکیل محکمه باغشاه و اعدام عده‌ای از مشروطه‌خواهان در این دوره صورت گرفت.
وضعیت ویژه حکومت نظامی و منع رفت‌وآمد در بیش‌تر نقاط کشور، هرچند دیگر عادی شده بود اما فضا را بسیار حساس کرده بود.