زمامداری

معنی کلمه زمامداری در لغت نامه دهخدا

زمامداری. [ زِ ] ( حامص مرکب ) پیشوایی قوم. || سیاستمداری. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه زمامداری در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] (حامص . ) سیاستمداری ، پیشوایی .

معنی کلمه زمامداری در فرهنگ فارسی

۱ - پیشوایی قوم . ۲ - سیاستمداری .

معنی کلمه زمامداری در ویکی واژه

سیاستمداری، پیشوایی.

جملاتی از کاربرد کلمه زمامداری

در سال ۱۳۲۹ در کابینه سپهبد حاجی علی رزم آرا، سپهر بار دیگر به ریاست هیئت مدیرهٔ شرکت شیلات برگزیده شد و تا سال ۱۳۳۱ خورشیدی، یعنی دوران زمامداری دکتر محمد مصدق در این سمت باقی ماند. از خدمات افتخارآمیز وی در این دوران، تلاش‌ها و مجاهدت‌های بسیاری است که با یاری دکتر مصدق در جهت ملی شدن شیلات ایران به انجام رسانید.
وی از طایفه دولو ایل قاجار بود. علاءالدوله صاحب ۹ پسر و ۶ دختر بود. دختران او عبارت بودند از عفّت‌الدوله همسر نصرت‌الله امیراعظم، اشرف‌السلطنه همسر محمد نخجوان، شکوه‌عظمیٰ همسر حسن پیرنیا (مشیرالدوله)، فروغ‌عظمیٰ همسر ابراهیم‌میرزا سالار اعظم پسر کامران میرزا، عشرت‌السلطنه همسر سردار اسعد بختیاری و شمس‌الزمان خانم. از میان پسران او سرتیپ جان‌محمدخان امیرعلائی، فرمانده لشکر شرق در اوایل زمامداری رضا شاه، و امیرحسین‌خان که پس از پدرش ملقب به علاءالدوله شد، از سایرین معروف‌تر بودند.
اسماعیل بن احمد بن سامان، در شوّال ۲۳۴ هجری/ آوریل ۸۴۹ میلادی در فرغانه متولد شد. تولد او مقارن با زمامداری طاهر دوم در خراسان و خلافت متوکل عباسی در سامرا بود. اسماعیل در شانزده‌سالگی پدر خود را از دست داد و جانشین پدر و برادر بزرگ‌ترش نصر او را به سرپرستی گرفت. نصر اول سامانی در تربیت اسماعیل و پرورش توانایی‌های او کوشش بسیار کرد.
ابن خلکان، ابومسلم را چنین توصیف کرده‌است: او زیبا و شیرین بود. دارای قد کوتاه، پوست سبزه و صاف، چشمان درشت، پیشانی پهن، ریش نیکو، موی بلند و کمر فراخ بود. لحن صدایش کم بود. عربی و فارسی را شیوا و روان صحبت می‌کرد. منطق زیبایی داشت، راوی شعر بود، چیزهای زیادی می‌دانست، جز در زمان مناسب نمی‌خندید و به ندرت اخم می‌کرد. پیروزی‌های بزرگ به او می‌رسد و اثری از لذت بر او ظاهر نمی‌شود. بلای سخت بر او نازل می‌شود و افسردگی در او دیده نمی‌شود. اگر عصبانی بود، خشم او را تحریک نمی‌کرد… فقط سالی یک بار نزد زنان می‌آمد (اشاره به کنترل نفس و مشغله در مسئولیت‌های زمامداری).
همزمان با تأسیس جمهوری دمکراتیک آذربایجان، اصلان‌بیگ صفی‌کردسکی عضو «کمیته اجرایی استان الیزابت‌پل» شد. او به همراه رئیس حزب مساوات، محمدامین رسول‌زاده، و نیز خلیل‌بیگ خاصمحمدف و «اکبرآقا شیخ‌الاسلامف» از اعضای هیئت دیپلماتیک بودند، که جهت ایجاد اتحاد با امپراتوری عثمانی به همایش برگزار شده در استانبول به تاریخ ۱۸ ژوئن سال ۱۹۱۸ اعزام شده بود. زمانی که کابینه سوم جمهوری دمکراتیک آذربایجان در ۲۶ دسامبر سال ۱۹۱۸ تشکیل شد، او به عنوان وزیر ارتباطات منصوب گردید. این هیئت دولت در ۱۴ مارس ۱۹۱۹ منحل شد. با کشل‌گیری چهارمین کابینه جمهوری دمکراتیک، صفی‌کردسکی به زمامداری وزارت کار و بعد دادگستری رسید. از او همیشه به خاطر اصلاحاتاتش در زمینه کار و افزایش حقوق کارمندان دولتی تمجید می‌شود.
اسماعیل در سال ۲۷۹ هجری/ ۸۹۲ میلادی پس از مرگ نصر حاکم کل فرارود شد. او تا سال ۲۹۵ هجری/ ۹۰۷ میلادی به‌مدت شانزده سال حکومت سامانیان را در دست داشت. به‌عقیدٔ هروی از آنجا که نمی‌توان چهارچوب‌های زمامداری در این عصر را مبتنی بر اصول و اسباب سلطنت دانست، باید از کلماتی مانند امیر به‌جای سلطان یا پادشاه و از امارت به‌جای پادشاهی استفاده کرد. او سخن کسانی که امرای سامانی را با القابی چون پادشاه یا امثال آن خطاب کرده‌اند، بی‌پایه می‌داند.
پس از کسب نتایج بهتر در انتخابات فدرال سال ۲۰۰۹، مرکل دولتی ائتلافی با حزب دموکرات آزاد آلمان تشکیل داد. اما این ائتلاف در انتخابات فدرال سال ۲۰۱۳ با وجود کسب ۴۱/۵٪ آرا از سوی اتحادیه دموکرات مسیحی، به دلیل اینکه حزب دموکرات آزاد نتوانست وارد بوندستاگ شود ادامه نیافت و سومین دوره زمامداری مرکل دوباره در ائتلاف با حزب سوسیال دموکرات آغاز شد. با وجود ریزش آرای اتحادیه دموکرات مسیحی در انتخابات فدرال ۲۰۱۷ در آلمان، این حزب در چهارمین دوره متوالی بیشترین آرای انتخابات را از آن خود کرد و مرکل برای بار چهارم به مقام صدراعظمی آلمان رسید. این دوره از زمامداری مرکل نیز در ائتلافی بزرگ با حزب سوسیال دموکرات آلمان سپری شد.
بونگو به جهت آنکه تنها منافع خود، خانواده‌اش و خاصگان محلی را مد نظر داشته و کاری به نفع گابن و مردم گابن انجام نداده‌است مورد انتقاد قرار گرفت. برای مثال اوا ژولی، سیاستمدار فرانسوی مدعی شد که در دوران زمامداری عمر بونگو، علی‌رغم افزایش سرانهٔ تولید ناخالص داخلی نفت گابن تا یکی از بالاترین سطوح در آفریقا، تنها سالیانه ۵ کیلومتر آزادراه در این کشور ساخته شد و یکی از بالاترین میزان مرگ و میر نوزادان در جهان تا هنگام مرگ بونگو در ۲۰۰۹ نیز متعلق به گابن بود.
در سال ۱۹۱۲ بود، که آقا امینوف به صف اعضای حزب مساوات پیوست و در سال ۱۹۱۷ در کنگره مسلمانان قفقاز در باکو شرکت کرد. در روزهای ۳۶ تا ۲۱ اکتبر همان سال نیز در اولین نشست حزب مساوات حاضر شد. پیرو تأسیس جمهوری دمکراتیک آذربایجان در ۲۸ مه ۱۹۱۸، او به نمایندگی در مجلس انتخاب شد. در کابینه چهارم دولت که از سوی نصیب بیگ یوسف بیگلی در ۱۴ مارس سال ۱۹۱۹ تشکیل شد، به زمامداری وزارت صنایع و تجارت رسید. در دوران وزارت خود بر این وزارتخانه «انجمن اسلامی کارگران شریف» را در ماه مه ۱۹۱۹ دایر و نقش مهمی در راه اندازی دانشگاه دولتی آذربایجان ایفا کرد. در ۲۲ دسامبر ۱۹۱۹، متعاقب تشکیل پنجمین هیئت دولت، خدادادبیگ مالک اصلانوف جایگزین آقا امینوف در وزارت نابرده شد.
فریدون هویدا، آخرین سفیر ایران در دوران زمامداری محمدرضا شاه پهلوی در سازمان ملل متحد و برادر امیرعباس هویدا نخست‌وزیر سابق ایران امروز در شهر نیویورک درگذشت. وبگاه ایرانیان دات کام، رادیو زمانه، بی‌بی‌سی فارسی