حوضه

حوضه

معنی کلمه حوضه در لغت نامه دهخدا

حوضه. [ ح َ ض َ ] ( ع اِ ) عماری فیل وجز آن که بصورت حوض بسازند. ( آنندراج ) :
نشیننده حوضه ٔآبگیر
پلی کز حجابی ندارد گزیر.نظامی ( از آنندراج ).حوضه ای ساخته ز سنگ رخام
حوض کوثر بدو نوشته غلام.نظامی.چو زد کوزه بر حوضه سنگ بست
سفالین بد آن کوزه حالی شکست.نظامی.

معنی کلمه حوضه در فرهنگ معین

(حُ ض یا ضَ )(اِ. ) [ ع . ] ۱ - ناحیه یا منطقه ای که آب های آن به یک جا می ریزد. ۲ - ناحیه ای که از آب یک رودخانه مشروب می شود.

معنی کلمه حوضه در فرهنگ عمید

زمین هایی که در انتهای رود قرار دارد و از آب آن مشروب می شود.

معنی کلمه حوضه در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - عماری فیل که بصورت حوض سازند . ۲ - اراضیی که توسط رودی یا شعب رودی مشروب شود . توضیح این کلمه در قاموسهای معتبر عربی نیامده ولی در (( دزی ) ) مذکور است .

معنی کلمه حوضه در دانشنامه عمومی

حوضه (شهر). حوضه ( به ترکی استانبولی: Havza ) شهری است در کشور ترکیه که در استان سامسون واقع شده است. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۸ میلادی ۲۰٬۳۳۷ نفر و بر اساس برآوردهای سال ۲۰۰۹ میلادی ۱۹٬۶۷۲ نفر می باشد.

معنی کلمه حوضه در دانشنامه آزاد فارسی

حوضه (Basin)
در زمین شناسی، ناحیه ای با زمین نسبتاً پَست که سرزمینی مرتفع تر آن را احاطه کرده است. حوضۀ رسوبی ناحیۀ وسیعی است که در آن لایه های ضخیمی از نهشته های رسوبی انباشته شده اند. حوضۀ اقیانوسی حوضه ای در بستر دریاست. حوضۀ زهکشی ناحیه ای است که آب آن را رودخانه و شاخابه های آن به خود می کشد. حوضۀ داخلی حوضه ای است که هیچ رودی آن را زهکشی نمی کند. حوضه ها اهمیت اقتصادی دارند، زیرا غالباً سوخت های فسیلی در آن ها تشکیل می شوند. زغال سنگ حاصل از بقایای گیاهانی مردابی است که در حوضه های کم عمق انباشته شده، مدفون شده، و نهشته های فوقانی بر آنها فشار وارد کرده اند تا زغال سنگ تشکیل شود. ذخایر نفتی نیز به روشی مشابه از تعداد بیشماری موجود دریایی کوچک انباشته در ته دریا تشکیل شده اند. مدفون شدن این رسوبات و گرم شدن آن ها سبب تبدیل بقایای این موجودات زنده به نفت و گاز شده است. حوضه های زهکشی نیز به لحاظ اقتصادی و طرح ریزی کاربری زمین اهمیت دارند. هنگام طرح ریزی سد و شبکه های آبیاری، لازم است به حوضۀ زهکشی توجه کرد.

جملاتی از کاربرد کلمه حوضه

حوضها هر یکی ز رخشانی چشمه آفتاب تابانست
ز بلور تر حوضه‌ای ساخته چو یخ پاره‌ای سیم بگداخته
ز یخ جویها گشت چون جوی شیر شده حوضها چون تبنگ پنیر
بحوضهای وی انر زلال تر زان آب که بامدادان بر برگ گل نشیند طل
در بعضی روایات آورده‌اند که داود ع مردی را دید روز شنبه که هیزم بر پشت داشت بفرمود تا او را بردار کردند. و رب العزة جل جلاله از عهد گرفتن بریشان در تعظیم روز شنبه خبر میدهد و میگوید وَ قُلْنا لَهُمْ لا تَعْدُوا فِی السَّبْتِ ایشان را گفتیم در روز شنبه از اندازه در مگذرید، و کسب مکنید که آن بر شما حرام است، و کسب ایشان ماهی گرفتن بود. روز شنبه ماهیان دریا جمله بر روی آب می‌آمدند، و خرطومهای خویش بیرون میکردند و روزهای دیگر بقعر دریا پنهان می‌شدند. و ذلک فی قوله تعالی إِذْ تَأْتِیهِمْ حِیتانُهُمْ یَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَ یَوْمَ لا یَسْبِتُونَ لا تَأْتِیهِمْ، پس ایشان حیلت ساختند و گرد دریا حوضها فرو بردند و از دریا جویها بدان گشادند، تا روز شنبه دریا موج زدی و ماهیان را در آن حوض کردی، پس نتوانستندی فابیرون شدن، که آب اندر حوضها اندک بودی و راه آن بسته، پس روز یکشنبه آن ماهیان بیرون میکردند.
آبشار پانداوکادا (به مراتی: पांडवकडा फाल्ल्स) آبشاری است که در کشور هند واقع شده‌است و بلندترین ریزشگاه آن ۱۰۷ متر ارتفاع دارد. حوضهٔ آبریز این آبشار، رود پانداوکادا است.
حوضهٔ آبریز این آبشار، رودخانه ناهانی جنوبی است که میانگین سرعت جریان سالیانهٔ آن، ۹۹۱ مترمکعب بر ثانیه است.
زهی قادری-جَلَّت عَظَمتُه- که از حوضهٔ روضهٔ قدرتش گنبد نیلوفری برگ نیلوفری وخهی صانعی عَلَتْکلمتُهُ- که از دمن چمن صنعتش خورشید خاوری شاخ عبهری است. بلی:
حوضه می به گرد هر جویی مجلسی در میان هر کویی
ماهی از حوضه ار بشست آری ماه را دیرتر به دست آری
مطالعات وی بیشتر دربارهٔ دوزیستان، خزندگان و مخصوصاً گرزه‌ماریان حوضه مدیترانه و اروپا بود.
حوضهٔ این چشمه که خورشید بست چون من و تو چند سبو را شکست
در واقع لبه استخر در یک سرریز خاتمه می‌یابد که بین یک چهارم تا یک شانزدهم اینچ (۱٫۶ تا-۶٫۴ میلی‌متر) پایین‌تر از سطح آب استخر مورد نیاز است. از طریق سنگاب یا حوضه در زیر آب‌بند ساخته شده‌است. آب به حوضه می‌رود، جایی که در آن دوباره پمپ شده و به استخر بر می‌گردد.
ملک تراکز ریمنی آسوده وز اهریمنی حسرت برد از ایمنی روضهٔ ارم حوضهٔ حرم
رودهای قفقاز شامل حوضه‌های آبریز دریای کاسپی (ارس، کورا (رود)، سولاک، تِرِک، کوما) دریای سیاه (ریونی، اینگوری، کودوری، بزیب) و دریای آزوف (کوبان) است. در قفقاز جریان رودها با افزایش ارتفاع و از شرق به غرب، افزایش می‌یابد.
۱۲۰ رودخانه با طول ۱۰ کیلومتر (۶٫۲۱ مایل) یا بیشتر در استان خملنیتسکا وجود دارد. طولانی‌ترین آن‌ها رودخانهٔ دنیستر است که به‌طول ۱۶۰ کیلومتر در داخل این استان جریان دارد. و همچنین شاخه‌های آن: اسموتریچ، اوشیتسیا، و زبروخ - و رودخانه بوه جنوبی (که به مدت ۱۲۰ کیلومتر (۵۶/۷۴ کیلومتر) جریان دارد. دریاچه‌های این استان بیشتر در حوضهٔ رودخانهٔ هورین قرار دارند.