ریزشگاه

ریزشگاه

معنی کلمه ریزشگاه در فرهنگستان زبان و ادب

{outfall} [مهندسی محیط زیست و انرژی] محل تخلیۀ فاضلاب خروجی به آب پذیرنده

معنی کلمه ریزشگاه در دانشنامه عمومی

ریزشگاه (آبشار). ریزشگاه ( به انگلیسی: runout ) محل سقوط جریان آب رودخانه از لبهٔ آبشار به درون توده ای از آب، مانند رودخانه، دریا یا اقیانوس است.

جملاتی از کاربرد کلمه ریزشگاه

آبشار بابسکو پراسکالو (به بلغاری: Бабско пръскало) آبشاری است که در کشور بلغارستان واقع شده‌است و بلندترین ریزشگاه آن ۵۴ متر ارتفاع دارد. حوضهٔ آبریز این آبشار، رود بابسکو پراسکالو است.
آبشار جیا لونگ (به چینی: 蛟龍瀑布) آبشاری است که در کشور تایوان واقع شده‌است و بلندترین ریزشگاه آن ۶۰۰ متر ارتفاع دارد. حوضهٔ آبریز این آبشار، رود سیسونال است.
این شهر میان ریزشگاه رودهای دون و دی قرار دارد.
در حدود سال ۱۲۲۰ کاخی در سمت شمالی رودخانه کوچک زِیفِندِر در نزدیکی ریزشگاه رودخانه لِک ساخته شد و روستای اسخون‌هوفن در نزدیکی این کاخ شکل گرفت. قدیمی‌ترین اشاره به اسخون‌هوفن در سندی از سال ۱۲۴۷ میلادی به چشم می‌خورد. اسخون‌هوفن در سال ۱۲۸۰ تبدیل به شهر شد.
آبشار نوهکالیکای (به مراتی: नोहकलिकाइ) آبشاری است که در کشور هند واقع شده‌است و بلندترین ریزشگاه آن ۳۳۵ متر ارتفاع دارد. حوضهٔ آبریز این آبشار، رود نوهکالیکای است.
مساحت جمهوری آبخازستان ۸٫۷۰۰ کیلومتر مربع است. آبخاز شامل مناطق کوهستانی از رشته کوه‌های قفقاز تا کرانهٔ دریای سیاه است که از ریزشگاه رود اینگوری تا ناحیهٔ گاگرا امتداد دارد.
آبشار شومیو (به ژاپنی: 称名滝) آبشاری است که در کشور ژاپن واقع شده‌است و بلندترین ریزشگاه آن ۳۵۰ متر ارتفاع دارد. حوضهٔ آبریز این آبشار، رود شومیو است.
سرچشمه اسکندردریا در دریاچه اسکندرکول واقع شده و از آنجا به سمت شرق جاری است. ریزشگاه این رود حدوداً در دهکده زرافشان واقع شده‌است. اسکندردریا در ارتفاع حدوداً ۱۶۴۰ متری با رود یغناب یکی شده و با هم فان‌دریا را تشکیل می‌دهند.
آبشار شاکی یا شاکه (ارمنی: Շաքիի ջրվեժ) آبشاری است که در سیسیان، استان سیونیک، ارمنستان واقع شده و ارتفاع کلی ریزشگاه آن ۱۸ است. این آبشار در دره رود ووروتان در فاصله ۳ کیلومتری از منطقه سیسیان قرار دارد.
آبشار ایگواسو که در سال ۱۵۴۱ توسط آلوار نونز کابزا د واکا، کاشف و جهانگرد اسپانیایی کشف گردید، دارای دو قسمت عمده است که هرکدامشان از صدها آبشار درست شده و جزیره‌هایی صخره‌ای و پوشیده از درخت آنها را در لبهٔ ریزشگاه ایگواسو از یکدیگر جدا می‌سازد. در مجموع ۲۷۵ آبشار که ارتفاعشان بین ۳۰ تا ۴۰ و ۶۰ تا ۸۲ متر متغیر است آبشار ایگواسو را تشکیل می‌دهند. همچنین این آبشار با گسترهٔ ۲٬۷ کیلومتری خود ۳ برابر آبشار نیاگارا در آمریکای شمالی وسعت داشته و از آبشار ویکتوریا در آفریقا نیز به‌طور قابل توجهی بزرگتر است.