حوصله

معنی کلمه حوصله در لغت نامه دهخدا

( حوصلة ) حوصلة. [ ح َ ص َ ل َ ] ( ع اِ ) چینه دان مرغان. و بتشدید لام نیز آید. ( از منتهی الارب ). علف دان مرغ. ( مهذب الاسماء ). ژاغر. ( حاشیه فرهنگ اسدی نخجوانی ). ج ، حواصل. ( مهذب الاسماء ) :
مثل این گاوان که هرگزشان نبود
دل بکاری جز بکار حوصله.ناصرخسرو. || بن شکم تا زهار از هر چیزی. || مقر آب در تگ حوض. ( منتهی الارب ). || ( اِ ) در تداول ، کنایه از شکیب و صبر و تاب و طاقت و تحمل. ( آنندراج ). کنایه از تاب و تحمل. ( برهان ): حوصله کن.
- باحوصله ؛ شکیبا. باتحمل.
- بی حوصله ؛ بی تاب. بی صبر.
- پرحوصله ؛ بردبار :
تهیدست مردان پرحوصله
بیابان نوردان بی قافله.سعدی.- تنگ حوصله ؛ ملول. بی صبر و تحمل. ناشکیبا :
جز حادثات حاصل این تنگنای چیست
ای تنگ حوصله چه کنی تنگنای خاک.خاقانی.- حوصله بسر رفتن ؛ بیتاب و تحمل شدن. حوصله سرآمدن.
- حوصله پرداز :
باده حوصله پرداز لب و چشم بتان
نیست از سلسله تاک ز میخانه کیست.صائب ( از آنندراج ).- حوصله دار :
پیاله از سر فغفور میزند تیغش
که باده میخورد از شاه کاسه حوصله دار.اثر ( از آنندراج ).- حوصله داشتن یا نداشتن ؛ تحمل داشتن یا نداشتن. حال مساعد برای کاری داشتن یا نداشتن. پروای کار داشتن یا نداشتن. میل و رغبت بکاری داشتن یا نداشتن.
- حوصله کردن ؛ میل و رغبت نشان دادن. شکیبایی کردن. صبرکردن.
- کم حوصلگی ؛ ملالت. بی حوصله بودن.
- کم حوصله ؛ کم ظرفیت : فلان مرد کم حوصله است.

معنی کلمه حوصله در فرهنگ معین

(حُ صَ لِ ) [ ع . حوصلة ] (اِ. ) ۱ - چینه دان مرغ . ۲ - صبر و تحمل .

معنی کلمه حوصله در فرهنگ عمید

۱. صبر، تحمل، بردباری.
۲. (زیست شناسی ) [قدیمی] چینه دان پرنده.

معنی کلمه حوصله در فرهنگ فارسی

چینه دان مرغ، صبروتحمل وبردباری
( اسم ) ۱ - چینه دان مرغ ژاغر . ۲ - بردباری شکیبایی تحمل .

معنی کلمه حوصله در ویکی واژه

حوصلة
چینه دان مرغ.
صبر و تحمل.

جملاتی از کاربرد کلمه حوصله

نوا ز حوصلهٔ دوستان بلند تر است غزل سرا شدم آنجا که هیچکس نشنید
چاپ رمانی با هزار برگ، در روزگاری که مردم ایران حوصله داستان‌های پاورقی مجله‌ها را نیز نداشتند، برای انتشاراتی‌ها یک قمار بود. افغانی به این دلیل، با سرمایه خود کتاب را در دو هزار نسخه منتشر کرد. جسارتی که ناشران را حیرت‌زده کرد، اما برای کسانی که با افغانی زندان بودند و دادگاه نظامی او را دیده بودند چندان متعجب نشدند. البته این رمان بسیار مورد استقبال مردم ایران قرار گرفت، به همین دلیل خیلی زود توزیع آن را قبول کردند و به این ترتیب کتاب به چاپ‌های بعدی رسید.
آن صبر که در حوصله غیر نگنجد در ماست که خارج بود از طاقت ایوب
مشکلِ عشق نه در حوصلهٔ دانشِ ماست حلِّ این نکته بدین فکرِ خطا نتوان کرد
او در تیرماه ۱۳۹۵ دربرنامه هفت گفت: «حوصله ندارم. خیلی وقت است که حالم خوب نیست. یک نوع دگردیسی نیاز است برای ترک تلویزیون و سینمای خانگی به سمت سینما می‌روم و سالانه یک یا دو سینمایی خواهم ساخت. برای اینکه از این شکل کار خسته و اشباع شده‌ام. اصلاً دیگر دوست ندارم و ارضایم نمی‌کند.»
آدلر در چهار سالگی، پس از بهبودی بیماری ذات‌الریه‌ای که او را تا دم مرگ برده بود، تصمیم گرفت پزشک شود. درجه دکتری پزشکی خود را در ۱۸۹۵ از دانشگاه وین دریافت کرد. پس از گرفتن تخصص چشم‌پزشکی و سپس اشتغال در پزشکی عمومی، به روانپزشکی روی آورد. در ۱۹۰۲ شرکت در نشست‌های بحث گروهی هفتگی فروید را به عنوان یکی از چهار عضو مجاز آغاز کرد. گرچه از نزدیک با فروید کار می‌کرد ولی رابطه شخصی با او نداشت. یکبار فروید گفته بود که آدلر حوصله‌اش را سر می‌برد.
ز دوستان گلهٔ من ز تنگ‌ظرفی نیست ز درد حوصله سرشار می‌شود، چه کنم
حوصله کو که دل دهم عشق جنون فزای را سلسله بگسلم ز پا عقل گریزپای را
فریادرس ایعقل گرانمایه که اهلی در چنگ حریفان تنگ حوصله مانده
مژگان به دلم چون رقم گریه نویسد با خم چه کند حوصله گمشده نامی
«کلاس من از اول فوریه شروع شد. بیشتر درس‌ها دربارهٔ ادبیات جهان بود، با دو درس خاص دربارهٔ کارهای ارنست همینگوی. استادان به کارهای او بیشتر از کارهای دیگر نویسندگان آمریکا و اروپا توجه می‌کردند. ماه‌ها بود که استادان ادبیات دانشگاه و دانشجویان علاقه‌مند از ارنست همینگوی، که همان نزدیکی‌ها زندگی می‌کرد، دعوت کرده بودند روزی به دانشگاه بیاید و دربارهٔ زندگی و نوشته‌های خود برایشان سخنرانی کند. همینگوی این دعوت را عقب انداخته و گفته بود حال و حوصله و توانش را ندارد. سرانجام در ماه آوریل جواب مثبت داد و قرار شد روز یکشنبه بیست و سوم آوریل، ساعت ده صبح، سخنرانی‌اش را انجام دهد.
دمای مطلوب برای رشد آناناس بین ۱۵٫۵ الی ۳۰ درجه سانتیگراد است. دمای کمتر یا بیشتر از آن سبب کندی یا توقف رشد گیاه آناناس می‌شود. آناناس به دمای پایینتر از ۶ درجه سانتیگراد به شدت حساس بوده و در صورت طولانی شدن دوره سرما، سبب مرگ گیاه می‌شود. هر چند که آناناس بومی مناطق استوایی است اما می‌توان با کمی حوصله و مراقبت، آن را در ایران به صورت یک گیاه آپارتمانی پرورش داد. (پاییز، زمستان و اوایل بهار درون خانه و اواسط بهار و تابستان خارج از خانه)
در حالی که از نظر آکادمیک مهارت دارد، استیو نیز کاملاً ساده لوح است و از نظر اجتماعی دانا نیست. به عنوان مثال، او در مورد بورس نیویورک بیشتر از فحشا می‌داند. در نتیجه، گاهی اوقات می‌توان او را فریب داد تا دروغ‌های غیرقابل قبولی را باور کند. راجر معمولاً از این استفاده می‌کند، مخصوصاً زمانی که از استیو ناراحت است یا زمانی که به سادگی حوصله اش سر رفته‌است. یک بار راجر به استیو گفت که او واقعاً فرزند بیولوژیکی استن و فرانسین نیست. بار دیگر راجر استیو را فریب داد تا باور کند او یک جادوگر نوجوان است و او را به خانه یک فروشنده مواد مخدر برد و به او گفت که مدرسه مخفیانه یک جادوگر است و آزمایشگاه مواد مخدر در کلاس معجون‌ها.
آنها فعالیت اقتصادی خود را از سال ۱۲۷۰ شمسی با فعالیت‌های حاج سیدمحمد لاجوردی و برادرش شروع کرد. خاندان لاجوردی از اواخر دوره ناصرالدین شاه تا آخر دوره پهلوی، در بیشتر عرصه اقتصادی اعم از صادرات و واردات و نیز از سال ۱۳۳۰ به بعد در بخش صنعت و خدمات به ویژه صنایع غذایی، نساجی، شوینده، ساختمان، بانکداری و بیمه فعال بودند. اکبر لاجوردی درباره فعالیت خانواده لاجوردی می‌گوید: «ما برای پیشرفت کارمان ۱۱۰ سال حوصله به خرج دادیم و سخت کار کردیم و همان‌طور که پدرم به من گفته، این کار را با ۱۰ تومان سرمایه شروع کرده و سالی ۲۰ درصد به سرمایه خود اضافه کرده است.»
نیست اینها عجب از خلق کریم تو که هست درج در حوصله‌ات ما خلق از نور و ظلم
تیغ زبان به حوصله ما چه می‌کند؟ ما چون نگاه بر صف مژگان دویده‌ایم
تا چند کشیم جور عالم من و تو شادان همه بر حوصله در غم من و تو
برای ساختن یک شکل کاغذی باید با دقت، ظرافت و حوصله عمل کرد. ظرافت مهم‌ترین عامل در ساختن این شکل‌ها است.