حواشی

معنی کلمه حواشی در لغت نامه دهخدا

حواشی. [ ح َ ] ( ع اِ )ج ِ حاشیة. کرانه و اهل و جز آن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). حاشیت : اطراف و حواشی آن بنصرت دین حق... مؤکد گشت. ( کلیله و دمنه ). و خللی به اوساط و اذناب و اطراف و حواشی آن راه نتوانست یافت. ( کلیله و دمنه ). حواشی ممالک از سوابق خلل وطوارق زیغ و زلل پاک کرد. ( ترجمه تاریخ یمینی ).
- عیش رقیق الحواشی ؛ زندگانی خوب و گوارا. ( ناظم الاطباء ).
|| خدمتکاران. ( غیاث ) ( آنندراج ) : بر هر یک از سایر بندگان و حواشی خدمتی معین است. ( گلستان ). و نیز اهل ضیعت ها را بعلت نویسندگان خود و حواشی و خدمتگاران و مرافق و منافع اصحاب خود بمثل این تکلیف کرده اند. ( تاریخ قم ص 165 ).

معنی کلمه حواشی در فرهنگ معین

(حَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ حاشیه .

معنی کلمه حواشی در فرهنگ عمید

= حاشیه

معنی کلمه حواشی در فرهنگ فارسی

جمع حاشیه

معنی کلمه حواشی در ویکی واژه

nota
جِ حاشیه.

جملاتی از کاربرد کلمه حواشی

کوه و در پر مواشی نعمش شهر و ده پر حواشی خدمش
ای ز تو شاکر و از سیرت و رسمت خشنود شاه آفاق و امیران و حواشیّ و حَشَم
ای آنکه دفتر ما دیدی پر از حواشی دانم که با دل خود گفتی چهاست اینها
ابومسلم فصل ۸۷–۱۳۸۶ را با حواشی بسیار شروع کرد و این حواشی باعث اخراج خداداد عزیزی از تیم و پیوستن پرویز مظلومی به‌عنوان سرمربی به این تیم شد. پس از آن و در پی بازی‌های خوب تیم، تا مکان چهارمی لیگ برتر باشگاه‌های ایران پیش آمد که بهترین مقام این تیم مشهدی در لیگ برتر ایران به‌شمار می‌رود.
بادی آدلر، تهیه‌کننده جانشین زانوک، یک سال بعد درگذشت. اسپیروس اسکوراس که یکی از رؤسای فاکس قرن بیستم بود مجموعه ای از مدیران مجرب را به کار گرفت؛ اما هیچ‌کدام موفقیت زانوک را نداشتند. در اوایل دهه ۱۹۶۰، فاکس قرن بیستم دچار مشکل شد. در سال ۱۹۵۹ نسخه جدیدی از شخصیت کلوپاترا به همین نام با هدایت جوآن کالینز، شروع به تولید کرد. اما این فیلم به خاطر حواشی اش ۴ سال بعد به اتمام رسید و منتشر شد.
چون دهان در صفحه رویت محل شک فتاد خالهایت در حواشی نقطه های شک زده
در بارگهت شیوهٔ حجاب گرفته بهرام فلک نظم حواشی و خدم را
توقیع قضا و قدرش زد به حواشی فتوی به خرد برد که این نسخه فرو خوان
نه بر نواحی او رهگذار غم یابی نه بر حواشی او خاطر حزین بینی
یکی از حواشی مهم زندگی کیسلینگ عدم اعتماد سرمربی تیم ملی آلمان یواخیم لوو به این بازیکن بود. هرچند کیسلینگ در چند دوره برترین گلزن بوندسلیگا شد، جایی در ترکیب تیم ملی فوتبال آلمان نداشت و تنها ۶ بار پیراهن مانشافت را به تن کرد. این اقدام لوو با اینکه در آن زمان مورد انتقاد بسیاری از منتقدان قرار گرفت، اما چون تیم ملی آلمان خوب نتیجه می‌گرفت و با وجود میروسلاو کلوزه مشکلی در گلزنی نداشت، زیاد جدی گرفته نشد.
بغور ناشده گم گشت در حواشی او کلام و هر چه درو اندر از قلیل و کثیر
فرزندش سید محمد در گلپایگان منشا خدمات بزرگی گردید و به اقامه نماز و بیان مسائل شرعی برای مردم آن خطه پرداخت ، فرزند آخرش سید حسین خوانساری (درگذشته ۱۱۹۱ ق) صاحب حواشی بر شرح لمعه و استاد و برادر زن میرزای قمی در خوانسار منشا اثرات زیادی شد.
منوچهر ستوده، مقدمه مفصلی بر کتاب نوشته و حواشی و تعلیقاتی به انتهای آن افزوده و بسیاری از مشکلات متن را گشوده‌است. در پایان کتاب فهرست‌های متعدد؛ از جمله برای آیات، احادیث و کلمات قصار، سلسله‌ها، ایلات، طوایف، تیره‌ها، طبقات اجتماعی، لغات و اصطلاحات، سنوات مذکور در متن آمده‌است.
۱. پادشاهانی که مشفق درویشند، نگهبان ملک و دولت خویشند به حکم آنکه عدل و احسان و انصاف خداوندان مملکت موجب امن و استقامت رعیّت است و عمارت و زراعت بیش اتفاق افتد. پس نام نیکو و راحت و امن و ارزانی غلّه و دیگر متاع به اقصای عالم برود و بازرگانان و مسافران رغبت نمایند و قماش و غلّه و دیگر متاعها بیارند، و ملک و مملکت آبادان شود و خزاین معمور و لشکریان و حواشی فراخ دست، نعمت دنیا حاصل و به ثواب عقبی واصل، و اگر طریق ظلم رود بر خلاف این.
۲۸ بهمن ماه حواشی تازه‌ای در حوالی گلستان هفتم رخ داد از جمله دستگیری نعمت‌الله ریاحی یکی از درویشان حاضر در منطقه؛ پلیس اعلام کرد او را به جرم سرقت یک دستگاه پراید بازداشت کرده و درویشان گفتند ریاحی را غیرقانونی دستگیر کردند و جرمی مرتکب نشده‌است.
از جاذبه‌های طبیعی روستای اسکانلو می‌توان به حواشی رودخانهٔ ارس اشاره کرد که از فاصلهٔ یک کیلومتری روستا عبور می‌کند. این رودخانه ضمن زیبایی‌های طبیعی، عامل خیر و برکت و زیست بسیاری از مردم حواشی آن است، زیرا با استفاده از آب آن مزارع وسیع پنبه، گندم، کنجد، هندوانه، گوجه فرنگی و غیره در روستاها از جمله روستای اسکانلو رونق گرفته‌است. در فصول مساعد سال دیدار از این روستا و مشاهدهٔ مناظر طبیعی، آرامش و شعف پایان‌ناپذیری را ایجاد می‌کند.
وی پس از حواشی ایجاد شده به خاطر بازی برای گل‌گهر سیرجان، در ۳۱ مارس ۲۰۲۱ به‌طور قرضی به استقلال دوشنبه پیوست. با تأیید باشگاه، پایان قرض او در ۴ ژوئیه ۲۰۲۲ بود.
اشغال مناطقی مختلف در حواشی ولگا و دنیپر توسط روس‌ها
فتح و ظفر را بدوش از تو غواشی بزم ترا آسمان مقیم حواشی
در سال ۱۳۹۸ آیت الله حسینعلی خادمی، روحانی آقمشهدی ادعای وقف بودن روستای آقمشهد توسط خویش را داشت این شخص قبلاً کارمند اوقاف استان مازندران بود و قصد داشت ۵۶۰۰ هکتار در جشن‌های روستای آقمشهد را به نام خود کند این حواشی حتی به شبکه‌های یک و دو و سه و شبکه استانی مازندران هم کشیده شد حتی اهالی روستای آقمشهد اجازه زندگی در روستا را تا پایان یافتن پرونده در دادگاه را نداشتند آیت الله رئیسی رئیس وقت قوه قضائیه شخصاً به همراه دادستان ساری به روستای آقمشهد سفر کرده و پیگیر این مسئله بوده است.