حفار

معنی کلمه حفار در لغت نامه دهخدا

حفار. [ ح َف ْ فا ] ( ع ص ) آنکه زمین را کند. چاه کن. مقنی. ( منتهی الارب ). || گورکن. قبرکن. ( اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ). منسوب بحفر یعنی گورکن. ( الانساب ). ج ، حفارون. || آنکه اراضی بناهای منخسفه یا مخروبه قدیم را کند برای یافتن عتیقه ها. تیله کن.
حفار. [ ح َ ] ( ع اِ ) چوبی که آنرا خمانیده و در وسط سوراخ کرده میان خانه [ چادر خیمه ] تعبیه کنند و درسوراخ آن ستون میانه قائم گردانند. ( منتهی الارب ).
حفار. [ ] ( اِ ) ظاهراً مرغی است و آنرا بلهجه طبری وکا گویند :
کبک و حفار هست کوک و وکا.( نصاب طبری ).
حفار. [ ح ُ ] ( اِخ ) نام موضعی میان یمن و تهامة.

معنی کلمه حفار در فرهنگ معین

(حَ فّ ) [ ع . ] (ص . ) ۱ - کسی که پیشه اش کندن زمین و کاوش کردن آن است . ۲ - گورکن ، قبرکن . ۳ - باستان شناسی که برای به دست آوردن اشیا عتیقه زمین را حرف کند.

معنی کلمه حفار در فرهنگ عمید

۱. کسی که کارش کندن زمین و کاوش کردن در زمین است.
۲. گورکن.

معنی کلمه حفار در فرهنگ فارسی

کسی که کارش کندن مین وکاوش کردن درزمین است
( صفت ) ۱ - کسی که پیشه اش کندن زمین و کاوش کردن آنست . ۲ - گور کن قبر کن . ۳ - باستان شناسی که باری اشیائ عتیقه زمین را حفر کند : (( هیات حفاران فرانسوی در شوش بکار مشغول شدند . ) )
نام موضعی است میان یمن و تهامه

جملاتی از کاربرد کلمه حفار

احمد چهارلنگی یکی از بازیکنان فوتبال ایران است. او در طول دوران حضورش، در تیم‌های مختلفی من‌جمله حفاری اهواز نفت مسجد سلیمان نفت آبادان استقلال اهواز مشارکت داشته‌ است.
شرکت ملی حفاری ایران، عملیات حفاری ۸ حلقه چاه نفتی توسعه‌ای در منطقه‌های سروستان، سعادت آباد و خشت در استان فارس را انجام می‌دهد و برای حفاری این چاه‌ها ۴۲ میلیون یورو اعتبار در نظر گرفته شده‌است.
غرض آن را که فرستی تو بنار خاک حفار بود، خون غسال
المنة لله که عجب خوشنودند غسال و کفن فروش و حفار از تو
اسمیت اینترنشنال و شلومبرژه؛ در سال ۱۹۹۹ با یک سرمایه‌گذاری مشترک، «شرکت حفاری ام. آی ال.ال. سی» را تأسیس نمودند. این شرکت، در زمان تأسیس، بزرگترین شرکت حفاری جهان بود. در این شرکت، اسمیت اینترنشنال ۷۰٪ درصد و شلمبرژه ۳۰٪ درصد از سهام را در اختیار داشتند.
آنجینزوکا که در مرکز پارک تسوکایاما قرار دارد و بنا به اراده او ساخته شد. این مکان در سال ۱۹۲۳ به عنوان یک مکان تاریخی ملی به عنوان برج یادبود آنجین و همسرش تعیین شد. همچنین در شهر هیرادو (ناگاساکی) یک «بنای قبر» وجود دارد، جایی که آنجین درگذشت، و استخوان‌های انسانی در نزدیکی بنای تاریخی سنگی در حفاری ویرانه‌ها در همان شهر در تابستان سال ۲۰۱۲ پیدا شد.
نخستین بار در سال ۱۹۱۳ میلادی «ژاک دو مورگان» فرانسوی این آتشکده و سازه‌های پیرامون آن را مرمت کرد. این بنا در سال ۱۹۳۳توسط باستان‌شناس آمریکایی به نام اریک اشمیت مورد کاوش و حفاری قرار گرفت و اخیراً فیروزه شیبانی از ایران کار حفاری آن را پیگیری کرده‌است.
کند برطرف بهمن شیر و حفار هزاران قریهٔ آباد انشا