حسابی

معنی کلمه حسابی در لغت نامه دهخدا

حسابی. [ ح ِ ] ( ص نسبی ) منسوب به حساب. فرد کامل. هر چیز که قدر و شانی داشته باشد. ( آنندراج ): آدم حسابی. زن حسابی. نجار حسابی. طبیب حسابی :
حسن تو حسابی شده مه در چه حسابست
خورشید ز رشک تو چنین در تب و تابست.ظهوری ( از آنندراج ).- حرف حسابی ؛ گفتاری معقول. سخنی منطقی. مدلل . درست. مقابل ناحسابی : حرف حسابی جواب ندارد.
- مرد حسابی ؛ مرد کامل. مرد معقول. مرد تمام.
|| مربوط به محاسبات : هرگونه بازیافت و دقت حسابی که داشته باشد مشارالیه به عمل می آورد. ( تذکرةالملوک ص 45 ). در آخر سال اسناد حسابی در دست داشته. ( تذکرةالملوک ص 45 ). دو روز دیگر از روزهای هفته در خانه خود به دعواهای حسابی عرفی میرسد. ( تذکرةالملولک ص 13 ).

معنی کلمه حسابی در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] ۱ - (ص نسب . ) منسوب به حساب . ۲ - (ص . ) دارای نظام و اصول درست . ۳ - (ق . ) به طور کامل .

معنی کلمه حسابی در فرهنگ عمید

۱. مربوط به حساب.
۲. [عامیانه، مجاز] راست، درست: حرف حسابی.
۳. بی عیب و نقص، بی کم وکاست: شغل حسابی.
۴. [عامیانه، مجاز] متشخص: آدم حسابی.

معنی کلمه حسابی در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - منسوب و مربوط به حساب . ۲ - عالم بعلم حساب حسابدان . ۳ - درست صحیح (( کاری حسابی کرده. ) )

معنی کلمه حسابی در ویکی واژه

منسوب به حساب.
دارای نظام و اصول درست.
به طور کامل.

جملاتی از کاربرد کلمه حسابی

با قاتل از غرور ندارد سر حساب با کشتگان عشق حسابی نداشتند
نسبت ما می برد از چهره رنگ اعتبار گر حسابی داری از خود، در حساب ما مباش
جز اوّل حسابی که سربسته بود وز آنجا خرد چشم بربسته بود
این دنباله با اعداد حسابی شامل صفر شروع می‌شود (کاردینال‌های متناهی)، و سپس اعداد الف (کاردینال‌های نامتناهی از مجموعه‌های خوش ترتیب) در پی آن می‌آیند. اعداد الف توسط اعداد ترتیبی اندیس گذاری می‌شوند. تحت فرض اصل موضوع انتخاب، این دنباله ترامتناهی شامل تمام کاردینال‌ها می‌شود. اگر کسی آن اصل را رد کند، شرایط پیچیده‌تر خواهد شد، به گونه ای که وجود کاردینال‌های نامتناهی بیشتری غیر از الف‌ها تأیید خواهد شد.
برای تبدیل اعداد حسابی در پایه ۱۰ به اعداد در پایه ۸ باید عدد اصلی را بر بزرگترین توان ۸ تقسیم کنید و به همین ترتیب تا توان ۱ عدد ۸ ادامه می‌دهید. عدد مورد نظر در پایه ۸ همان خارج‌قسمت تقسیم‌هاست که به ترتیب نوشته شده‌است.
رفتن بخرابات حسابی دارد رو همره آنکه فتح بابی دارد
پس از بالا گرفتن کار جنبش جنگل، ذره و رفیقش حسابی، به رشت رفتند و در فعالیت‌های فرهنگی حکومت تازه‌تأسیس جمهوری شوروی سوسیالیستی ایران مشارکت کردند. «ذره مأمور به همکاری با ترونین، مستشار دایره سیاسی ارتش سرخ ایران شد و ویراستاری روزنامهٔ انقلاب سرخ را بر عهده گرفت. پس از کودتای احسان‌الله خان علیه میرزا کوچک‌خان، ذره به عنوان کمیسار خلق در بخش نشریات، و حسابی نیز به عنوان کمیسار خلق در امور مالیه برگزیده شد.
مجلس‌آرای هوس با تو حسابی دارد تا نسوزد دلت آرایش مجمر نکند
دوربینی می کند نزدیک راه دور را خودحسابی نامه فردای خود را خواندن است
خون من ریز و میندیش ز دیوان حساب کآنچه در هیچ حسابی نبود خون من است
نه محرومان کویش را حسابیست نه مشتاقان رویش را شماری است
پس از بازگشت از نهاوند در دانشسرای عالی و مدارس بزرگ تهران مشغول بکار شد. این دوره از زندگانی سحاب بیشتر صرف مطالعه و تألیف آثار ارزشمند وی شد. معاشرت با فرهیحتگان آن زمان از جمله محمدتقی فخر داعی گیلانی، علی اکبر دهخدا، امیر رضوانی، محمود حسابی، محیط طباطبایی و دیگران موجب شکوفایی بیشتر او شد و ضمن آغاز فعالیت‌های مطبوعاتی با نگارش مقالات و اشعار برای نشریات داخل و خارج کشور آثار ارزشمندی از خود برجای گذاشت.
«یک بهائی، پر از اضطراب، دارد زندگی می‌کند. هیچ بهائی نمی‌تواند فکر کند که حتی برای متوفیانش سنگ قبرِ درست و حسابی بگذارد؛ تمام اماکن مقدسی که برای بهائیان وجود داشته، با خاک، یکسان شده. اموال بهائیان، غصب می‌شود به عنوان بیت‌المال؛ در سال‌های اولیهٔ انقلاب، ۲۰۰ نفر بهائی، تنها به خاطر بهائی بودن، کشته شدند. در سال[های] اخیر، دوباره، بهائی‌ها را زندانی می‌کنند». شبنم طلوعی
حسابیست در اتفاق دو همدم عددهاست واحد زبان و دهان را
حسابی به جز کامرانی نداشت از آن به کسی زندگانی نداشت
و دانشگاه آزاد اسلامی شیروان، دانشگاه پیام نور شیروان، مجتمع آموزش عالی شیروان، مجتمع آموزش عالی سلامت شیروان، دانشگاه علمی کاربردی شیروان، دانشگاه غیرانتفاعی علم و ادب نوین، دانشکده فنی پسران پروفسور حسابی، آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما در شهرستان شیروان
دیوید فیر از رولینگ استون، در نقد خود پس از نمایش فیلم در ساندنس، آنرا با «خشم، لبه و حساسیت طنزی منحرف‌شده‌ای که منحصر به فرد است» دانست و فیلمنامه و کارگردانی، و همچنین اجراهای بازیگران اصلی را تحسین کرد. منتقد نیویورک تایمز، ژانت کاتسولیس، می‌نویسد: «سوررئال، پیچیده و گاهی اوقات بیمارکننده، استخر بی‌انتها نشان می‌دهد که در حالی که «کراننبرگِ پدر» ممکن است به متلاشی‌کردن بدن ما توجه داشته باشد، پسرش بیشتر نگران تخریب آن است. استر زاکرمن از ونتی فر بازی‌های بازیگران (مخصوصاً گاث) را ستایش کرد، اما به‌طور کلی پاسخ انتقادی متوسطی نسبت به فیلم داد و اظهار داشت که این فیلم «تحریک‌آمیز [و] با تسویه‌حسابی مشکوک» است.
پس از شکل‌گیری مدارس مدرن دولتی، ابتدا نحوه و روش‌های تدریس در مدارس عشایری بر اساس اصول و چارچوب رایج در سایر مدارس دولتی شکل گرفت و تا جنگ دوم جهانی ادامه یافت. بعد از جنگ جهانی دوم، با تثبیت وضعیت کشور، برنامه آموزش عشایر توسعه یافت و در زمان وزارت دکتر حسابی چارچوب روش‌های تدریس پایه‌ریزی شد.
از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به نشانه چهار، میلیون‌ها و کسب‌وکار حسابی اشاره نمود.
بعد از اینکه دستتان حسابی گریسی شد، بینی شما شروع به خارش خواهد کرد.