حاجات

معنی کلمه حاجات در لغت نامه دهخدا

حاجات. ( ع اِ ) ج حاجت.
- قاضی الحاجات ؛ برآورنده نیازها. یکی از اسماء صفات باری عزاسمه « : گفت [ دمنه ] بر درگاه ملک مقیم شده ام و آن را قبله حاجات و مقصد امید ساخته ».

معنی کلمه حاجات در فرهنگ معین

[ ع . ] (اِ. )جِ حاجت ، نیازها، خواهش ها.

معنی کلمه حاجات در فرهنگ عمید

= حاجت

معنی کلمه حاجات در فرهنگ فارسی

جمع حاجت
( اسم ) جمع حاجت نیازها خواهشها دربایستها.

معنی کلمه حاجات در فرهنگ اسم ها

اسم: حاجات (پسر) (عربی) (تلفظ: hājāt) (فارسی: حاجات) (انگلیسی: hajat)
معنی: حاجت ها، نیازها، خواسته ها، ( عربی، جمع حاجَة )

معنی کلمه حاجات در ویکی واژه

جِ حاجت ؛ نیازها، خواهش‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه حاجات

حرم حسینی که یکی از شاهکارهای معماری دوره آل‌بویه است، در قلب شهر کربلا واقع و دارای ده باب ورودی به داخل حرم شامل: دو در قسمت جنوبی (باب‌القبله و باب‌الرحمه)، سه در قسمت غربی (باب زینبیه، باب رأس‌الحسین و باب‌السلطانیه)، دو در قسمت شمالی (باب‌السدره و باب‌الاسلام) و سه در قسمت شرقی (باب‌الکرامه، باب‌الشهدا و باب قاضی‌الحاجات) می‌باشد. همچنین دارای ۶۵ حجره‌ است که در مقابل هر یک از حجره‌ها یک ایوان قرار دارد. یک مسجد بزرگ هم در قسمت شرقی صحن بین در قاضی‌الحاجات و باب‌الشهدا و باب‌الکرامه و در قسمت جنوب صحن تکیه یا خانقاه بکتاشیه احداث شده‌ است.
قبله حاجات دل کوی خرابات ما وقت مناجات دل محیی بر آن در روم
رحمت گشوده‌ست آغوش حاجات درهاست اینجا مشتاق سایل
یادآور می‌شود، شیرازی‌ها شب‌های سه‌شنبه برای انجام نذر و نیاز و برآوردن حاجات در این امامزاده حضور به هم می‌رسانند.
سفره بی‌بی سه شنبه سفره‌ای فقیرانه که وسائل را با تهیه از هفت خانه که فاطمه نام در آنها باشد تهیه می‌کنند. این سفره برای گرفتن حاجات مهم نذر می‌شود. برگزاری آن به این ترتیب است که سه سه شنبه می‌باید این سفره پهن شود. دو عدد آن قبل از برآوردن شدن حاجت و سومی بعد از برآورده شدن پهن می‌شود. با آردی که از خانه‌های یاد شده گرفته‌اند حلوای کم رنگی پخته شده و در بشقاب می‌گذارند. در کنار آن بشقاب‌ها که در سفره گذاشته می‌شود مقداری هم نان گذاشته می‌شود. بر سر این سفره دعایی مانند دعای توسل خوانده می‌شود.
داری از درگاه شیر حق چو روی تازه یی رو بسوی قبله حاجات کن روی دعا
رو به در قاضی حاجات کرد دست برآورد و مناجات کرد
هر کس 40 شب متوالی، هر شب 40 بار سوره لیل را قرائت کند، به شرط آنکه وقتی به آیه 19 ( و ما لاحد عنده من نعمة تجزی ) برسد آن را سه بار تکرار کند خداوند حاجات او را چنان بر آورده می‌کند که عقل حیران می ماند.
کلبه اش شد قبله ی حاجات خلق او همی خندید بر خود زیر دلق
جاوید باد قبله حاجات درگهت دایم درین سرای چو من صد سخنسرای
امامزاده سید حسین از دیرباز مورد توجه مردم فارس بوده‌است و به عنوان سومین امامزاده مورد توجه در استان فارس بعد از حرم احمد ابن موسی و سید علاءالدین حسین به شمار می‌آید که مردم اعتقاد زیادی به آن دارند و برای نذورات و گرفتن حاجات به زیارت این امامزاده روی می‌آورند، و به خاطر وجود چشمه سار و باغات به سیاحت و گذراندن تفریحات آخر هفته و ایام تعطیل در جوار این امامزاده می‌پردازند. براساس دارای موقعیت ویژه‌است و جمعیت قابل توجهی از شهرها و استان‌های همجوار به زیارت این امامزاده روی می‌آورند.
از شهرهای اطراف بسیار دختران دم بخت یا زنان نازا که در این محل نیت و نذر و دخیل و نشانه بسته‌اند و بسیار به حاجات خود رسیده‌اند.
دین احمد دین پاکان خداست پیر حاجاتم در این معنی گواست
گفت: من این را به همه محتاجان اهل مدینه می دهم زیرا که وی هیچ از ارباب حاجات دریغ نمی دارد، و پنهان از وی کسی را همراه وی به مدینه فرستادند، و در مدت یک ماه همه را صرف کرد، چنانچه به قرض محتاج شد.
حاجات مرا ای تو برارندهٔ حاجات بسرای که از درد بود حشمت دارو
امشب شب آنست که جان شبهاست امشب شب آنست که حاجات رواست