جوانه
معنی کلمه جوانه در لغت نامه دهخدا

جوانه

معنی کلمه جوانه در لغت نامه دهخدا

( جوانة ) جوانة. [ ج َوْ وا ن َ ] ( ع اِ ) سرین و دبر. ( منتهی الارب ). اِسْت. ( ذیل اقرب الموارد از قاموس ).
جوانه. [ ج َ ن َ / ن ِ ] ( اِ ) جوانی. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ). شباب. || شاخه تازه درخت. شاخ نوبررسته از درخت. شاخ نو که از درختی یا ریشه آن روید. || ( ص ) تازه. جوان. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ) :
عصیر جوانه هنوز از قدح
همی زد بتعجیل برتابها.منوچهری.چه فردوسی اندر زمانه نبود
همین بُد که بختش جوانه نبود.فردوسی.گیتی جوان شده ست بخور زآن جوانه می
باید می جوانه چوگیتی بود جوان.؟ ( از آنندراج ).خردمند و زیبا و چیره سخن
جوانه بسال و بدانش کهن.فردوسی.دو تیرانداز چون سرو جوانه
زبهر یکدگر کرده نشانه.نظامی.به طَرْف هر چمن سروی جوانه
به هر جویی شده آبی روانه.نظامی.

معنی کلمه جوانه در فرهنگ معین

(جَ نِ ) (اِ. ) شاخة تازة درخت .

معنی کلمه جوانه در فرهنگ عمید

۱. (زیست شناسی ) اندامی نورس شبیه برگ های ریز که در سر شاخه و در بغل برگ و در اطراف شاخه های درخت می روید و از فلس های متعدد ساخته شده و بعد از باز شدن به شکل برگ درمی آید، تژ.
۲. (زیست شناسی ) دانه ای که مرحلۀ رشد آن به تازگی آغاز شده است.
۳. (صفت ) [قدیمی، مجاز] تازه، نو.
۴. (صفت ) [قدیمی، مجاز] جوان.
* جوانه زدن: (مصدر لازم ) (زیست شناسی )
۱. جوانه برآوردن گیاه.
۲. [مجاز] به وجود آمدن: عشق در وجودش جوانه زده بود.

معنی کلمه جوانه در فرهنگ فارسی

جوان، جوانی، شاخه تازه درخت
۱- ( اسم ) جوانی شباب .۲- ( صفت ) مرد جوان .۳- ( اسم ) شاخ. تاز. درخت نو باو. درخت . ۴- تیژ .
سرین و دبر است

معنی کلمه جوانه در فرهنگ اسم ها

اسم: جوانه (دختر) (فارسی) (طبیعت) (تلفظ: javāne) (فارسی: جوانه) (انگلیسی: javane)
معنی: نو، جوان، شاخه تازه درخت، تازه، به مجاز جوان، اندام نورس، فشرده، و قابل رشدی در گیاه که در انتهای شاخه، کنار دمبرگ وجود دارد

معنی کلمه جوانه در دانشنامه عمومی

جوانه (گیاه شناسی). در گیاه شناسی، جوانه ( به انگلیسی: Bud ) ، شاخه ای رشدنیافته یا جنینی است و معمولاً در کنار برگ یا نوک ساقه قرار می گیرد. پس از تشکیل، جوانه ممکن است برای مدتی در حالت خفته باقی بماند، یا ممکن است فوری ساقه تشکیل دهد. جوانه ها ممکن است برای رشد گل یا شاخه های کوتاه تخصصی باشند یا ممکن است پتانسیل رشد کلی شاخه را داشته باشند. اصطلاح جوانه در جانورشناسی نیز به کار می رود، جایی که به رشدی از بدن اشاره دارد که می تواند به یک فرد جدید تبدیل شود.
جوانه ها اغلب در شناسایی گیاهان سودمند هستند، به ویژه برای گیاهان چوبی در زمستان که برگ ها ریخته اند. جوانه ها را می توان بر پایه معیارهای مختلف طبقه بندی و توصیف کرد: مکان، وضعیت، ریخت شناسی و کارکرد.
معنی کلمه جوانه در فرهنگ معین
معنی کلمه جوانه در فرهنگ عمید
معنی کلمه جوانه در فرهنگ فارسی
معنی کلمه جوانه در فرهنگ اسم ها

معنی کلمه جوانه در دانشنامه آزاد فارسی

جوانه (bud)
حالت تکوین نیافتۀ۱ شاخه. معمولاً با فلس۲ های پوششی محصور است. درون جوانه ساقه ای کوچک و تعدادی برگ کوچک یا اجزای گل تکوین نیافته یا هر دو قرار دارد. جوانۀ انتهایی در نوک شاخه قرار دارد، در حالی که جوانۀ جانبی در محورهای برگ تشکیل می شود و غالباً تا زمان جداشدن یا آسیب دیدن جوانۀ انتهایی به صورت خفته۳ (نهفته) باقی می ماند. جوانۀ نابجا۴ ممکن است در هر جایی از گیاه پدید آید و تشکیل این نوع جوانۀ گیاهی براثر آسیبی مثل هَرَس کردن۵ تحریک می شود.
undevelopedscaledormantadventitiouspruning

معنی کلمه جوانه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] جوانه (قرآن). خداوند متعال در توصف مسلمانان ایشان را، مانند زراعتی دانسته که جوانه را از زمین خارج کرده، پس آن را نیرو داده تا سخت شود و بر ساقه خود بایستد.
جوانه و شاخه کوچک گیاه در لغت عرب به معنای شطأ است؛ شطأ را اهل لغت فروخ النخل و الزرع گفته اند منظور از آن شاخه های کوچک و جوانه هاست که برای اولین بار از زمین یا از شاخه می رویند.
آیات قرآن
• «ان الله فالق الحب و النوی یخرج الحی من المیت و مخرج المیت من الحی ذلکم الله فانی تؤفکون؛ همانا خداوند شکافنده دانه و هسته است، زنده را از مرده بیرون می آورد (گیاهان را از بذرها، حیوانات را از نطفه ها، ارواح انسان ها را از کالبدها، فرزندان مؤمن را از کفار) و بیرون آورنده مرده از زنده است (حبوبات و میوه جات خشک را از گیاه سبز، اجساد مرده را از زنده، اولاد کافر را از نسل مؤمنین)، این است خداوند (توانای دانا) پس به کجا و چگونه (از حق) باز گردانده می شوید؟! »• «...و مثلهم فی الانجیل کزرع اخرج شطاه فآزره فاستغلظ...؛ .. و صفت آنها در انجیل (عیسی) همانند زرعی است که (خداوند) جوانه های آن را (از اطرافش) برآورده و تقویت کرده...»

معنی کلمه جوانه در ویکی واژه

germe
شاخة تازة درخت.

جملاتی از کاربرد کلمه جوانه

گذار مارتنزیتی هنگامی روی می‌دهد که نرخ کونچ آنقدر سریع است که از نفوذ کربن جلوگیری می‌کند. هرگونه نفوذ کربن موجب تشکیل فازهای فریت و سمنتیت می‌شود. از آنجا که در گذار مارتنزیتی نفوذ وجود ندارد، می‌توان گفت که به صورت آنی انجام می‌شود. دانه‌های مارتنزیت با نرخ بسیار سریعی جوانه زده و رشد می‌کنند. سرعت این جوانه زنی و رشد برابر سرعت صوت در زمینه آستنیتی است؛ بنابراین نرخ گذار مارتنزیتی، در همه شرایط مستقل از زمان است.
حلوای سیاه اردبیل، معجونی است که از جوانهٔ گندم و کرهٔ طبیعی تهیه می‌شود و بسیار مقوی و نیروزا می‌باشد.
به زه بر نهادند هر دو کمان جوانه همان سالخورده همان
سبزه جوانی است مر تو را چه شتابی از پس این سبزه همچو گاو جوانه؟
عصیر جوانه هنوز از قدح همی‌زد به تعجیل پرتاب‌ها
جوانها فتادند از پا چو تیر کمانها فگندند بر جای تیر
که آن را میان و کرانه نبود همان بخت نوذر جوانه نبود
با افزایش دمای پیرسازی (مرحله سوم عملیات پیرسختی)، جوانه‌زنی و ایجاد رسوب به سرعت انجام شده و سختی به سرعت افزایش می‌یابد اما به دلیل بالا بودن دما، امکان رشد بیش از اندازه رسوبات و در نتیجه کاهش سختی وجود دارد.
گر گرد جوانه شیر شبگیر در حیله گریست روبه پیر
در ره عشقت سر افشانی کنم نوجوانها جمله قربانی کنم
به بالا راست چون سرو جوانه ز سرو آتش برآهخته زبانه
درختان بادام در زمان خواب زمستانی کاشته می‌شوند. اوایل زمستان بهترین زمان برای کاشت درخت بادام است زیرا جوانه زنی بادام می‌تواند تا اواخر زمستان شروع شود. پس از آماده شدن خاک، سیستم آبیاری نصب شده و ردیف‌های باغ و فاصله درختان مشخص می‌شود. در مناطقی که مستعد ابتلا به گال طوقه هستند، درختان ریشه برهنه در یک ماده تلقیح کننده ضد گال غوطه‌ور می‌شوند که از آنها در برابر گال طوقه محافظت می‌کند. ریشه درختان با ریشه برهنه باید همیشه در طول فرایند کاشت مرطوب نگه داشته شود. پس از کاشت، پیوند جوانه‌ها باید همیشه بالای سطح خاک باشد. در جاهایی که خرگوش‌ها حضور دارند و احتمال آفتاب سوختگی تنه وجود دارد، هنگام کاشت، آستین‌های محافظ درخت در اطراف تنه قرار می‌گیرند.
آبجوی خالص باید تنها شامل «آب، رازک، جوانه جو و مخمر» باشد.
بزیر خرقهٔ پیران سبوها چه خالی است فغان که کس نشناسد می جوانه کجاست
سم پاشی با بردوفیکس ۱۰ در هزار قبل از تورم جوانه‌ها
زنی پیر از نفسهای جوانه زند تیری سحرگه بر نشانه
این انقلاب آرزو‌ها رو در ما جوانها کشتند،
ارزن غله‌ای دارای دانه‌های کروی شکل و زرد رنگ و خشک است. ارزن می‌تواند به رنگ‌های زرد، سفید یا قهوه‌ای باشد. جوانهٔ ارزن مانند ذرت نسبت به اندازه دانهٔ غله بزرگ است. ارزن شبیه به گاورس است و به عنوان غذای پرندگان استفاده می‌شود. در برخی از نقاط جهان آن را مانند برنج می‌پزند. به خاطر نوع ماتریکسِ پروتئین نشاستهٔ ارزن می‌تواند تحت نور کدر، شفّاف و نیمه شفاف باشد.
زمانی که جوانه زیر بغل در اثر نگهداری غذا گوشتی و گرد می‌شود به آن پیازک می‌گویند. از گیاه جدا می‌شود، روی زمین می‌افتد و به گیاه جدیدی تبدیل می‌شود. برای نمونه، تمیس در محور قرار دارد (فضای بین برگ و ساقه).