جوانب

معنی کلمه جوانب در لغت نامه دهخدا

جوانب. [ ج َ ن ِ ] ( ع اِ )ج ِ جانب. اکناف. پهلوها. ( منتهی الارب ) : وبرفق و مدارا بر همه جوانب زندگانی میکرد. ( کلیله و دمنه ). بر حوالی و جوانب آن هزار قصر از سنگ بنیادنهاده. ( ترجمه تاریخ یمینی ). رجوع به جانب شود.

معنی کلمه جوانب در فرهنگ معین

(جَ نِ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ جانب ، کناره ها.

معنی کلمه جوانب در فرهنگ عمید

=جانب

معنی کلمه جوانب در فرهنگ فارسی

جمع جانب
( اسم ) جمع جانب کناره ها سویها.

معنی کلمه جوانب در ویکی واژه

جِ جانب ؛ کناره‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه جوانب

پروگرس ام-۳۴ در ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه روز ۲۴ ژوئن ۱۹۹۷ از مجتمع مداری میر جداشد و قرار بود روز بعد اتصال مجدد آن با هدایت تسیبلیف انجام شود. این کار را نه از داخل پروگرس، بلکه از میر و با استفاده از دستگاه‌های ارتباطی بین دو ناو انجام می‌شد. ناگهان هدایت ناو از دست تسبلیف خارج شد و مسیر نامعلومی را در پیش گرفت و با واحد اسپکتر که بخشی از مجتمع مداری میر بود تصادف کرد. به این ترتیب واحد اسپکتر و صفحات خورشیدی آن صدمه دید. مرکز هدایت پرواز بعد از بررسی جوانب مختلف حادثه اعلام کرد خطری فضانوردان را تهدید نمی‌کند.
این امامزاده دوست داران فراوانی داشته و دارد، و به سفارش این افراد، ضریحی چوبی که در جوانب آن آیات قرآن مجید حک گردیده، از جنس عالی در کشور هندوستان ساخته شده و از تاریخ آن، چنین نتیجه گرفته می‌شود که حدود ۷۰۰ سال پیش این کار انجام گردیده‌است.
نوازندگان این اثر مازیار فلاحی، بابک ریاحی پور، آشور ظفرمرادیان، داوود جعفری، مسعود مبینی، فیروز ویسانلو، بابک ایمانی، مهدی جوانبخت و نوید اسکندر هستند.
دارای جوانبخت محمد شه غازی شاهی که سمندش چو خیالست سبکرو
حکیم سوزنی ای پیر غمگسار طلب مدیح شاه جوانبخت غمگسار تو باد
برخیره از جوانب عالم نمی رسد زایر بدین ستانه و شاعر بدین جناب
هنردرمانگر در اصطلاح به شخصی گفته می‌شود که با شناخت و احاطه بر جوانب مختلف هنر و روان‌شناسی وبا کمک یک تیم متشکل از پزشکان و هنرمندان تلاش می‌کند با بهره‌گیری از شیوه‌های هنری ویژه به درمان‌گیر کمک کند تا مکنونات غیر کلامی خود را در قالب اثری بدیع و خلاق به منصهٔ بروز و اظهار برساند.
در میان گرد بانگ کوس بونصری بخاست نصرتش لبیک ها کرد از جوانب هر چهار
ولی این جهان واحد، متنوع است چرا که ماده متحرک است. علت تنوع جهان عبارت است از تنوع اشکال و جوانب مختلف ماده تنوعی که زائیده ماده متحرک است. همه تظاهرات و حالات و خواص و روابط مختلف ماده، از نحوه هستی آن یعنی حرکت زائیده می‌شود.
ورد ارواح در جوانب قدس الف و حا و میم و دال شده
نمایی که از آثار معماری عکسبرداری می‌شود معمولاً با مرکز اثر زاویه دارد و به همین خاطر پرسپکتیوی ایجاد می‌شود که مطلوب نیست. این لنزها قابلیت چرخش به جوانب یا بالا و پایین یا هردو را دارند.
بحکم این خبر اندر اصل آفرینش این موضوع حرم محترم بودست: و بعضی گفته‌اند بروزگار ابراهیم خلیل ع حرم پیدا شدست بدعاء وی، و بعضی گفتند خانه کعبه اندر اول یاقوتی روشن بود از بهر آدم از بهشت آورده، چنانک از جوانب روشنایی آن خانه بتافته است حرم گشتست. و گفته‌اند چون آدم ع اندر فناء کعبه بنشستی، فریشتگان بر جوانب وی بخدمت بامر خدای عز و جل بیستادندی و موضع ایستادن ایشان حد حرم بود. اما در مقدار حرم و بیان حد وی اختلافست میان علما ائمه حدیث گفتند حدّ حرم از راه مدینه بر سه میل است و از راه عراق هفت میل، و از راه جعرانه نه میل، و از راه طائف هفت میل، و از راه جده ده میل.
جهانگشای جوانبخت شیخ ابواسحاق که چرخ پیر جوانی چو او ندارد یاد
تأثیرات زیست محیطی بتن، تولید و به کار بستن آن، جوانب متفاوتی دارد. با توجه به شرایط برخی تأثیرات آسیب زننده و برخی دیگر مفید هستند. یکی از اجزای اصلی بتن سیمان است که تأثیرات زیست محیطی و عمومی خود را دارد که بسیاری از آن‌ها دو مورد بتن هم صادق است.
شه صاحبقران و صاحب اقبال جوانبخت و جوانمرد و جوانسال
خورشید نو طلوع جهانگیر کامکار جمشید نوظهور جوانبخت کامران
اتحادیه فوتبال بر تمام جوانب فوتبال انگلستان در تمام رده‌های سنی مردان و زنان نظارت دارد. این اتحادیه همچنین مسئول برگزاری جام حذفی فوتبال انگلیس نیز می‌باشد. این اتحادیه عضو فیفا و یوفا به شمار می‌رود و یک کرسی دائمی در هیئت بین‌المللی فوتبال در اختیار دارد.
جوانبختان عشقت، فارغند از محنت پیری بود در کیسه هر عمری، که گردد صرف یاد تو