خطری

معنی کلمه خطری در لغت نامه دهخدا

خطری. [ خ َ طَ ] ( ص نسبی ) بزرگ. عظیم :
نعمت و مال جهان را بر او نیست شرف
اینت مردی و خطر شاد زیاد این خطری.فرخی.خطری شاهی وز نعمت و جاه تو شود
مردم خطی اندر کنف تو خطری.فرخی.سخن با خطر تواند کرد
خطری مرد را جدا ز حقیر.
جز براه سخن چه دانم من
که حقیری تو یا بزرگ و خطیر.ناصرخسرو.خطری را خطری داند مقدار و خطر
نیست آگاه ز مقدار شهان گاه و سریر.ناصرخسرو.

معنی کلمه خطری در فرهنگ فارسی

بزرگ عظیم

جملاتی از کاربرد کلمه خطری

با بودن فضل تو به عصیان خطری نیست اندر بر عدل تو ز طاعت اثری نیست
از سنگ حوادث خطری نیست فلک را تا کی بود این کوزه ی سیماب سلامت
یاران مدد که جذبهٔ عشق قوی کمند دیگر به جای پرخطری می‌کشد مرا
نهنگ‌های قاتل به عنوان خطری برای انسان دیده نمی‌شوند،
بی عشق تو دل را خطری نیست بر ما هر چند که صعب ست نگارا خطر دل
از برگریز مردم بی برگ ایمنند رنگ شکسته را خطری از شکست نیست
در راه عاشقی خطری چون رفیق نیست ما بیخودان مباد که خود را خبر کنیم
مورفی عضو مجلس نمایندگان، طرح قانونی ای را پیشنهاد کرد که به خانواده‌های مبتلایان به بیماری روانی امکان می‌دهد در صورتی که احتمال دهند خطری از جانب فرد بیمار متوجه خود او یا جامعه می‌شود، بدون توجه به خواست و اجازه بیمار، او را در بیمارستان بستری کنند.
ای دل! تو چو مردان به رهِ پرخطری زان درویشی که از خطر بی خبری
در حال حاضر نیروی کار این کشور عمدتاً در بخش کشاورزی اشتغال دارد، همچنین به پرورش دام برای پوست (کالای عمده صادراتی) می‌پردازد. بارندگی کم، خطری دائمی برای کشاورزی در این کشور است. مس، طلا، سنگ مرمر، پتاش و سنگ گرانیت از مهم‌ترین منابع طبیعی این کشور هستند.
ساختمان آسیاب‌ها در جنوب شرق آمریکا منابع فراوان برای چوب‌های بازیافتی می‌باشد. برخی از این ساختمان‌ها و تشکیلات مساحتی بیش از یک میلیون فوت مربع را اشغال می‌کنند و می‌توانند ۳ تا ۵ برابر آن مساحت را در کف ساختمان پوشش دهد. این ساختمان‌ها معمولاً هیچگونه صرفه اقتصادی برای بازسازی و دوباره استفاده کردن ندارند و می‌توانند خطری تهدید کننده برای آتش‌سوزی باشند و ممکن است درجات مختلفی از پاکسازی را نیاز داشته باشند. بازیافت الوارها و تخته‌های حاصل از آسیاب‌های متعدد، این متریال‌ها را دوباره وارد چرخه مصرف می‌کند به جای این که این متریال‌ها و ترکیبات بلا استفاده بر روی سطح زمین رها شوند.
غربالگری دی‌ان‌ای سل فری قبل از زایمان هیچ خطری از نظر جسمی برای شما یا کودک شما ایجاد نمی‌کند. در حالی که انجام غربالگری دی‌ان‌ای سل فری ممکن است باعث اضطراب شود، اما می‌تواند به شما کمک کند از انجام آزمایش‌های تهاجمی، درمان یا نظارت بیشتر در دوران بارداری خود جلوگیری کنید.
خواهمت تا که شبی تنگ در آغوش کشم چه غمم گر خطری صبح درآید پیشم
تن را چه قبولی نهی آنجا که ز عزت صد جان مقدس را آنجا خطری نیست
جون کوگ هون، «توده گرای محافظه کار» کره جنوبی، به پیروان خود گفت که هیچ خطری برای تجمعات عمومی نیست زیرا وجود ویروس در خارج از خانه غیرممکن است. بسیاری از پیروان وی از افراد مسن تشکیل شده‌اند.
در اسفراین هم شبیه به هرجای دنیا که تاریخی عظیم داشته، آداب‌ورسوم خاصی برای بزرگداشت ایام وجود دارد. یکی از مبارک‌ترین ایام در این شهر، عید نوروز است. در اسفراین رسم است که اگر کسی در موقع تحویل سال سنجد بخورد تا آخر سال هیچ خطری او را تهدید نمی‌کند. اسفراین تنها نقطه ایران است که در آن علاوه بر مراسم سیزده فروردین، مراسم چهارده فروردین هم برگزار می‌شود و در بین قوم‌های مختلف کرد، ترک، فارس و تات اهمیت زیادی دارد. همه‌ساله در این روز بزرگ‌ترین مراسم کشتی باستانی و سنتی «چوخه ایران» در فضایی باز و بر روی خاک در «گود چشمه زینل خان»(درشمال شهر اسفراین) برگزار می‌شود.
فروکردن اجسام در خود، به‌منظور خودارضایی (مثل فروکردن اجسام خارجی در مقعد)، خطر گیرکردن و جا ماندن آن اجسام را به‌همراه دارد و مردان و زنان هر دو ممکن است قربانی چنین خطری شوند. همچنین در صورت استفاده از هرگونه وسیله جنسی آلوده هنگام خودارضایی یا استفاده از اسباب‌بازی‌های جنسی مشترک و آلوده، خطر انتقال و ابتلا به عفونت وجود دارد.
دل را خطری نیست، سخن در جان است جان افشانم که وقت جان افشان است
استفاده از بخش‌های منحی شکل مانند قوس‌های افقی برای مقاومت در برابر بارهای زمینی طرحی ایمن و بی‌خطری است.