جهر. [ ج َ ] ( ع مص ) آشکار گردیدن. || آشکار کردن کلام را. || بلند کردن آواز. || بسیار شمردن لشکر را. || نادانسته در زمین رفتن. || دیدن کسی را بی پرده. || نماینده و دیداری یافتن کسی را. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). بزرگ نمودن کسی در دیده دیگری. ( از اقرب الموارد ). || جنبانیدن مشک شیر را تا دوغ گردد. || پاک کردن چاه را با کشیدن همه آب چاه یا تا آب چاه رسیدن. ( منتهی الارب ). پاک کردن چاه را و لای آن برآوردن. ( از اقرب الموارد ). || خیره کردن آفتاب چشم مسافر را. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). || گشاده و برهنه کردن چیزی را. || خرد و اندازه کردن چیزی را. || بامداد بی آگهی نزدیک کسی شدن. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). || بشگفت آوردن جمال و هیأت چیزی کسی را. ( اقرب الموارد ). || ( اِ ) پشته درشت. || سال. || پاره ای از زمانه. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). || عیان :رأیته جهراً؛ ای عیاناً. ( ذیل اقرب الموارد ). علانیه. علن. ( نصاب ). آشکار. آشکارا. آشکاره : کریم عزّوجل غیب دان مطلع است گرش بجهر بخوانی و گر بخفیه و راز.سعدی.|| در مقابل اخفات : شافعی را در جهر دو قول است ، در جدید گفت چندان آواز بردارد که خود شنود و در قدیم گفت اخفات نکند و آواز بردارد. ( تفسیر ابوالفتوح رازی ). || ( اصطلاح تجوید ) حروف جهر که در برابر حروف همس بکارمیرود 19حرف است از اینقرار: آ، ب ، ج ، د، ذ، ر، ز، ض ، ط، ظ، ع ، غ ، ق ، ل ، م ، ن ، همزه ، ی. جهر. [ ج َ هََ ] ( ع مص )خیره گردیدن چشم از آفتاب. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). ندیدن چشم در نور خورشید. ( از اقرب الموارد ). روزکور شدن. ( آنندراج ). کم دید شدن و ندیدن در روز. ( تذکره داود ضریر انطاکی ). رجوع به ماده قبل شود. جهر. [ ج َ هَِ ] ( ع ص ) دیداری : رجل جهر؛ مرد دیداری. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). || کلام جهر؛ سخن بلند. ( از اقرب الموارد ). جهر. [ ج ُ ] ( ع اِ ) شکل و هیأت. ( آنندراج ). هیأت مرد. || جمال و بهای مرد و حسن هیأت آن و جُهْرة. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). حسن منظر. دیدار، گویند: مااحسن جَهْره و مااقبح جُهْره. ( منتهی الارب ).
آشکارکردن، بلندکردن آوازهنگام خواندن ۱- ( مصدر ) بلند خواندن آواز بر کشیدن . ۲- ( اسم ) آشکار : علم سر و جهر. شکل و هیات یا جمال و بهای مرد و حسن هیات آن و چهره .
معنی کلمه جهر در دانشنامه عمومی
جهر، روستایی است از توابع بخش جوشان شهرستان گلباف در استان کرمان ایران. عنوان «جهر» معرف وضع طبیعی آن است که در گودی قرار گرفته و دور از حاشیه کویر لوت واقع شده است. این روستا در دهستان اندوهجرد قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۵۸نفر ( ۱۱۳خانوار ) بوده است.
معنی کلمه جهر در دانشنامه آزاد فارسی
جَهْر اصطلاحی در فقه، دربرابر اِخفات؛ به معنی خارج کردن جوهر صوت، که همان بلندکردن صدا است. حد جهر از نظر برخی فقیهان بلندکردن صدا به قدری است که شخص نزدیک انسان آن را بشنود. جهر در بسم الله و قنوت و تکبیرة الاحرام نماز برای امام جماعت، مستحب است. جهر در حمد و سورۀ نمازهای یومیه صبح، مغرب و عشا برای مردان واجب است و اگر کسی عمداً اخفات کند نماز او باطل است. در نماز ظهر روز جمعه، جهر در حمد و سوره به نظر برخی فقیهان مستحب است.
معنی کلمه جهر در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] جهر در دو معنا استعمال شده معنای اولی مقابل اخفات است ومعنای دومی از اصطلاحات علم تجوید است.
از جهر به معنای اوّل در بابهای صلات، حج و دیات سخن رفته است. ۱-آشکار کردن جوهر صدا، مقابل اخفات. ۲-عدم جریان نفَس هنگام تلفظ حرف، از اصطلاحات علم تجوید. جهر واجب جهر در قرائت حمد و سوره نماز صبح و دو رکعت اوّل نماز مغرب و عشا بنابر مشهور، بلکه بر آن ادّعای اجماع شده، بر مرد واجب است. از برخی قدما استحباب آن نقل شده است. حدّ جهر کلمات فقها در پایینترین حدّ جهر قرائت مختلف است. بسیاری گفتهاند: کمترین حدّ جهر آن است که شخصِ نزدیک نمازگزار، قرائت او را بشنود؛ لیکن محقق ثانی و فقهای پس از وی، قیدی را به آن افزوده و گفتهاند: جوهر صدا نیز باید آشکار گردد و بدون آن جهر تحقق نمییابد هرچند فرد نزدیک نمازگزار قرائت او را بشنود. بالاترین حدّ جهر بنابر تصریح بسیاری آن است که به حدّ افراط (خارج از حدّ متعارف)، مانند فریاد زدن نرسد. کسی که وظیفهاش جهر قرائت است اگر به عمد آهسته بخواند نمازش باطل است؛ لیکن در فرض جهل یا فراموشی نمازش صحیح است و نیازی به اعاده قرائت نیست. بسیاری، جهر خارج از حدّ متعارف- مانند فریاد زدن- را موجب بطلان نماز دانستهاند. در مقابل، برخی آن را مبطل نمیدانند. جهر مستحب ... [ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام است آشکار کردن جوهر صدا، مقابل اخفات/ آشکارکردن (آشکار)/ عدم جریان نفَس هنگام تلفظ حرف، از اصطلاحات علم تجوید (تجوید). از جهر به معنای اول در باب های صلات، حج و دیات سخن رفته است. جهر در قرائت حمد و سوره نماز صبح و دو رکعت اول نماز مغرب و عشا بنابر مشهور بلکه بر آن ادعای اجماع شده، بر مرد واجب است. از برخی قدما استحباب آن نقل شده است. کلمات فقها در پایین ترین حد جهر قرائت مختلف است. بسیاری گفته اند: کمترین حد جهر آن است که شخصِ نزدیک نمازگزار، قرائت او را بشنود؛ لیکن محقق ثانی و فقهای پس از وی، قیدی را به آن افزوده و گفته اند: جوهر صدا نیز باید آشکار گردد و بدون آن جهر تحقق نمی یابد هر چند فرد نزدیک نمازگزار قرائت او را بشنود. بالاترین حد جهر بنابر تصریح بسیاری آن است که به حد افراط (خارج از حد متعارف)، مانند فریاد زدن نرسد. کسی که وظیفه اش جهر قرائت است اگر به عمد آهسته بخواند نمازش باطل است؛ لیکن در فرض جهل یا فراموشی نمازش صحیح است و نیازی به اعاده قرائت نیست. بسیاری، جهر خارج از حدّ متعارف - مانند فریاد زدن - را موجب بطلان نماز دانسته اند. در مقابل، برخی آن را مبطل نمی دانند. [ویکی الکتاب] معنی جَهْرَ: ظهور هر چیزی در حد کمال برای یکی ازحواس آدمی -آشکاری تکرار در قرآن: ۱۶(بار) آشکار شدن و آشکار کردن اعمّ از آنکه به وسیله دیدن باشد یا شنیدن مثل که بوسیله دیدن است و مثل که به وسیله شنیدن است پس جهر هم قولی است و هم فعلی . به نظر میآیدکه جهر قولی، آشکار شدن معمولی نیست بلکه شبیه به فریاد است. درباره دعوت حضرت نوح هست مقابله جهار با اعلان مبیّن بودن جهار به معنی فریاد است یعنی آنها را با صدای بلند و علنی و پنهانی دعوت کردم. و از کریمه نیز این معنی استفاده میشود و چون میان خود با صدای بلند سخن میگفتند از اینکه با حضرت رسول «صلی اللّه علیه و آله و سلم» آن طور سخن گویند، نهی شدند در مجمع ذیل فرموده: جهار را نیز در سوره نوح فریاد گفته است در اقرب آمده «جَهَرَ الصُّوتَ جَهَراً وَ جَهاراً:اَعلاهُ» . و اگر از این سخن تنزّل کنیم باید بگوئیم که «جهر» مطلق و به هر یک از صدای بلند و صدای عادی شامل است و با موارد و قرائن میتوان پی برد که آیا صدای بلند و فریاد مراد است یا صدای عادی مثلاً در آیه صدای عادی و در آیات فوق صدای بلند مراد است. * خفوت به معنی آرامی است در صحاح گوید: «خَفَتِ الصَّوْتُ خُفُوتاً: سَکَنَ» در نهج البلاغه خطبه 147 هست: «لیعظکم هُدُوِّی وَ خُفُتُ اِطْراقی و سکون اطرلفی» تا نصیحت کند شما را بی حرکت بودنم وآرامی اطرافم که به نقل محمد عبده مراد از اطراف چشمهای آن حضرت است علی هذاخفوت در کلام آهستگی شدید است و با این قریته میشود فهمید که مراد از «لا تَجْهَرْ» صدای بلند است و معنی آیه این میشود: نمازت را با صدای بلند و با صدای بسیار آهسته مخوان میان صدای بلند و آهسته شدید، مراتب بسیار است لذا در فهم موارد جهر و اخفات در نمازها احتیاج به روایات داریم و «وَابْتَغِ بَیْنَ ذلِکَ سِبیلاً» مجمل است و اگر روایات نبود از آن تخییر مستفاد میشد ولی جهر و اخفات در نماز چنانکه فقها گفتهاند عزیمت است . خدا آشکار کردن گفتار بد را دوست نمیدارد مگر از کسی که ستم دیده است . آیه دلیل آنست که مظلوم حق دارد از خود دفاع کند و ظلم ظالم را اظهار نماید و آن از موارد غیبت و اشاعه فحشلء نیست . جهرة اسم است به معنی آشکار شده (اقرب الموارد) هرگز به تو ایمان نیاوردیم تا خدا را آشکارا ببینیم طبرسی در ذیل آیه گوید رؤیت ممکن است در خواب و یا با قلب باشد و چون فرموده «جهرة» فقط دیدن با چشم است یعنی یهود میگفتند: باید خدا را مانند یک چیز مادّی ببینیم.
معنی کلمه جهر در ویکی واژه
(اِمص.) با صدای بلند خواندن. آشکار.
جملاتی از کاربرد کلمه جهر
أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا سرا و جهرا بخلاف المنافق. ابن عباس گفت: من لم یکن منافقا فهو مؤمن حقا و قیل: تقدیره حقوا حقا، مثل صدقوا صدقا، سأل رجل الحسن فقال: أ مؤمن انت؟ فقال: الایمان ایمانان، فان کنت تسألنی عن الایمان باللّه و ملائکته و کتبه و رسله و الیوم الآخر و الجنة و النار و البعث و الحساب فانا مؤمن بها، و ان کنت تسألنی عن قوله: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ الی قوله عِنْدَ رَبِّهِمْ، فو اللَّه ما ادری أ منهم انا ام لا؟ و یقال الحق فی الکلام علی وجهین، احدهما المستحق و الثانی ما له حقیقة الوجود، بخلاف الباطل فانه لا وجود له. و روا باشد که أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ اینجا سخن بریده گردد پس گویی: حَقًّا لَهُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ بدرستی و راستی که ایشان را درجتها و منزلتها است در بهشت نزدیک خداوند ایشان. و قیل: لهم درجات فی الجنة یرتقونها باعمالهم الرفیعة. «وَ مَغْفِرَةٌ» للذنوب، «وَ رِزْقٌ کَرِیمٌ» خالص من شوایب الکدر.
اکبرآباد نام روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان جهرم در استان فارس است.
پس از قطع اینترنت در ایران سناتورها تد کروز و جان کورنین نمایندگان ایالت تگزاس، تام کاتِن نمایندهٔ ایالت آرکانزاس، مارشا بلکبرن نمایندهٔ ایالت تِنِسی، پت تومی نمایندهٔ ایالت پنسیلوانیا، جان باروسو نمایندهٔ ایالت وایومینگ و مارکو روبیو نمایندهٔ ایالت فلوریدا با امضای نامهای، از دونالد ترامپ خواستند تا مسئولان جمهوری اسلامی که در قطع گستردهٔ اینترنت در ایران دست داشتهاند را تحریم کند. وزارت خزانهداری ایالات متحده آمریکا در ۱ آذر ۱۳۹۸ محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران، را بهدلیل نقش وی در «سانسور گستردهٔ اینترنت» تحریم کرد.
ز قبل و بعد هر شیئی خبر یافت ز سر و جهر او علم و اثر یافت
الا فاسقنی خمرا و قل لی هی الخمر و لا تسقنی سرا اذا مکن الجهر
آرجویه روستایی از توابع بخش سیمکان شهرستان جهرم استان فارس در ایران است. این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیتی برابر با ۱٬۷۴۱ نفر جمعیت (۵۰۰ خانوار) داشتهاست و پرجمعیتترین روستای بخش سیمکان و سومین روستای پرجمعیت شهرستان جهرم به شمار میرود.
جهرم با تولید بیش از یک میلیون تن محصولات باغی در سال، و با داشتن ۳۵۰ هزار اصله درخت نخل و ۵/۳ میلیون درخت مرکبات؛ یکی از قطبهای مهم کشاورزی ایران است. جهرم ۲/۱ درصد از خرما و ۶ درصد از مرکبات جهان را تولید میکند. حدود ۳۵ درصد کل لیموترش کشور جهرم در تولید میشود و علاوه بر مصارف داخلی به کشورهای آسیایی، اروپایی و حوزه خلیج فارس صادر میشود. صادرات لیمو ترش جهرم در سال ۱۳۹۴، ۱۶۵ میلیون دلار ارزآوری داشتهاست. خرمای شاهانی جهرم یکی از مرغوبترین انواع خرما در جهان است. جهرم همچنین بزرگترین مرکز تولید لیموشیرین در جهان است.
باو گفتن حدیث و زو شنیدن جز او در جهر و سر خود ندیدن
اکنون شورای شهر جهرم ۷ عضور اصلی و ۵ عضو جانشین دارد.
ناوگان اتوبوسرانی جهرم مشتمل بر تعداد ۴۳ دستگاه اتوبوس و ۱۱ دستگاه مینیبوس میباشد که تحت مدیریت و نظارت سازمان اتوبوسرانی جهرم و حومه در ۱۵ خط تا شعاع ۲۵ کیلومتری شهر جهرم مشغول به ارائه خدمات هستند.
نام این استان در نقشههای فارسی جهره هم نوشته میشود.
جهر کل ذات پاک مصطفی است مظهر کل خود علیّ مرتضی است
قدمگاه جهرم در ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ به شماره ۱۳۱۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بنا در سالهای اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بازسازی شدهاست. آرامگاهی در نزدیکی این بنا به باربد، موسیقیدان شناختهشدهٔ ساسانی، منسوب است.
استان جَهراء (به عربی: محافظة الجهراء) بزرگترین استان کشور کویت است.
ز خان جهرم اگر باشدم هزار زبان یک از هزارکنموصف و اندک از بسیار
فراقک لا یفارقنی زمانا فمالی للجهر مولائی و مالی
من این دشت جهرم چو دریا کنم ز خورشید تابان ثریا کنم
پس آمد سکندر سوی قادسی جهانگیر تا جهرم پارسی
جَهرُم (به پارسی میانه: گهرم) یکی از شهرهای استان فارس و مرکز شهرستان جهرم است. جمعیت این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۴۱٬۶۳۴ نفر بودهاست. جهرم بزرگترین و پرجمعیتترین شهر نیمهٔ جنوبی استان فارس، دومین شهر بزرگ و سومین شهر پرجمعیت در استان فارس و هشتمین شهر بزرگ جنوب ایران است. شهر جهرم به دلیل دارا بودن بالاترین شاخصهای جمعیتی و توسعهیافتگی، مهمترین گزینه برای مرکزیت سیاسی جنوب استان فارس در صورت تقسیم بهشمار میرود.
بسر وجهر طاهر آن بدلق است که وافی بر حقوق حق و خلق است