جمهوریخواه

معنی کلمه جمهوریخواه در لغت نامه دهخدا

جمهوریخواه. [ ج ُ خوا/ خا ] ( نف مرکب ) جمهوری خواهنده. طرفدار حکومت جمهوری. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه جمهوریخواه در فرهنگ عمید

طرفدار حکومت جمهوری.

معنی کلمه جمهوریخواه در فرهنگ فارسی

( صفت ) طرفدار حکومت جمهوری

معنی کلمه جمهوریخواه در ویکی واژه

repubblicano

جملاتی از کاربرد کلمه جمهوریخواه

کارکنان اتاق متخصصین سیاستی، لابیست‌ها و وکلا هستند. اتاق، از نظر عموماً سیاسی سازمانی محافظه کار لحاظ می‌شود. معمولاً از کاندیداهای جمهوریخواه پشتیبانی می‌کند، گرچه گاه گاهی از دمکرات‌های محافظه کار حمایت کرده است. اتاق یکی از بزرگترین گروه‌های لابیگر در آمریکاست که بر اساس سالانه از هر سازمان لابیگر دیگری بیشتر پول خرج می‌کند.
در جلسه تالار شهر در ۲۵ مارس ۲۰۲۴، تیم والبرگ نماینده جمهوریخواه مجلس ایالات متحده از میشیگان اظهار داشت که غیرنظامیان فلسطینی باید از سلاح هسته ای علیه خود استفاده کنند، "مانند ناکازاکی و هیروشیما " (شهرهای ژاپنی که ایالات متحده در آن بمب اتمی انداخته است. پایان جنگ جهانی دوم، کشته شدن صدها هزار نفر) به منظور "به سرعت از بین بردن آنها."
در نظرسنجی گالوپ که از ۵ تا ۸ نوامبر۲۰۰۹ انجام شد، اکثریت ۶۶درصد دموکرات‌ها مخالف اعزام نیروهای بیشتر آمریکایی هستند، در حالی که ۶۳درصد از جمهوری خواهان خواهان اعزام نیروهای بیشتر هستند. اکثریت ۶۰درصد دموکرات‌ها از پرزیدنت اوباما می‌خواهند که در واقع شروع به کاهش تعداد نیروهای آمریکایی کند. ۲۶درصد از جمهوریخواهان خواهان آغاز کاهش نیروها بودند. گالوپ اشاره کرد:
برخی از فعالان و مؤسسان و مسولان اولیه این مجموعه عبارت هستند از:مهدی فتاپور از اعضای سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) مسئول هیئت سیاسی اجرایی اتحاد جمهوریخواهان ایران مهدی خانبابا تهرانی، سید حسن شریعتمداری و مهران براتی. با این وجود برخی از چهره‌های گفته شده، از جمله حسن شریعتمداری، از حدود ده سال پیش رسما از این سازمان سیاسی خارج شده‌اند و دیگر عضو اجا نیستند.[نیازمند منبع]
اسکات کوین واکر سیاستمدار آمریکایی و عضو حزب جمهوریخواه است که تا تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۱۹ به عنوان ۴۵ مین فرماندار ویسکانسین مشغول به کار بود. او در سال ۲۰۱۱ با کسب ۵۲٪ آرا و شکست رقیب دمکرات خود بدین سمت برگزیده شد. دوره صدارت واکر همراه با یک میلیون دلار کاستن از هزینه کرد و بودجه دولتی و لغو بسیاری از حقوق چانه زنی جمعی اتحادیه‌های کارمندان دولتی بود. در سال ۲۰۱۲ مخالفانش خواهان انتخابات مجدد شدند و او دوباره در آن پیروز شد. او نخستین و تنها فرماندار آمریکا است که در انتخابات ویژه مجدد پیروز شده‌است. در انتخابات نوامبر ۲۰۱۴، واکر برای یک دورهٔ دیگر به این سمت برگزیده شد.
نظرسنجی آی پست که در ۲۷ تا ۳۱ اوت۲۰۰۹ انجام شد، گزارش داد که ۶۶٪از دموکرات‌ها و ۶۷٪از مستقل‌ها با اعزام بیشتر نیروهای آمریکایی مخالف هستند. در یک گروه اکثریت موافق اعزام نیروهای بیشتر بودند و ۵۲درصد از جمهوریخواهان طرفدار تشدید بیشتر تنش بودند.
نظرسنجی ای منتشر شده توسط اکونومیست/یوگاو در ۹ ژوئیهٔ ۲۰۱۵ نخستین نظرسنجی مهم کشوری بود که نشان داد ترامپ پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در حزب جمهوریخواه است، و پیشتازی ترامپ وقتی شدیداً قابل توجه می‌شود که از رأی‌دهندگان پرسیده می‌شد انتخاب اول یا دوم شما از بین ده کاندید برتر کدامست. درصد او در این نظرسنجی ۱۵٪ بود در حالیکه دو نفر بعدی، جب بوش و رند پال هر یک ۱۱٪ داشتند. در ژوئیه ۲۰۱۵ اداره‌کننده سابق سیاسی کاخ سفید مخالفت‌ها با ترامپ را با مخالفت‌هایی که با رونالد ریگان می‌شد مقایسه کرد.
کارزار ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تاجر و شخصیت تلویزیونی و رئیس‌جمهور منتخب آمریکا رسماً در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۵ به راه افتاد. ترامپ با پیروزی در بیشتر ایالات و قلمروها و کسب بیشترین تعداد نمایندگان حاضر در مجمع ملی جمهوریخواه سال ۲۰۱۶، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده آمریکا بود. او مایک پنس فرماندار ایندیانا را به عنوان نامزد معاونت رئیس‌جمهور برگزید. ترامپ در ۹ نوامبر برای دوره بعد رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا شد.
ترامپ گفته که او یک «جمهوریخواه محافظه کار» است.
الهان عمر در رای‌گیری پنجشنبه ۲ فوریه ۲۰۲۳، با رای اکثریت جمهوریخواه مجلس نمایندگان از کمیته روابط خارجی این مجلس اخراج شد. مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۱۸ رای موافق جمهوری‌خواهان و ۲۱۱ رای مخالف دموکرات‌ها، الهان عمر را از کمیته روابط خارجی این مجلس اخراج کرد. کاخ سفید در واکنش به این اقدام، اخراج الهان عمر را «نمایشی سیاسی» خواند.