جلیس

معنی کلمه جلیس در لغت نامه دهخدا

جلیس. [ ج َ ] ( ع ص ) همنشین. ( از اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ). مجالس. ( اقرب الموارد ). ج ، جلساء و جلاس. ( منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). رجوع به جِلس شود.
جلیس. [ ج ِل ْ لی ] ( ع ص ) مجالس و همنشین. ( از اقرب الموارد ). رجوع به جِلس و جَلیس شود.
جلیس. [ ج َ ] ( اِخ ) حسین بن موسی بن هبةاﷲ دینوری نحوی لغوی مکنی به ابوعبداﷲ از دانشمندان است. او راست کتاب ثمارالصناعة در علم صرف و نحو و ادبیات. ( روضات الجنات ص 246 ) ( ریحانة الادب ج 1 صص 273 - 274 ).

معنی کلمه جلیس در فرهنگ معین

(جَ ) [ ع . ] (ص . ) همنشین ، مصاحب .

معنی کلمه جلیس در فرهنگ عمید

هم نشین، هم نشست، هم زانو، همدم.

معنی کلمه جلیس در فرهنگ فارسی

همنشین، همزانو، همدم، جلسائ جمع
( صفت ) همنشین مصاحب .جمع : جلاس جلسائ .
حسین بن موسی بن هبه الله دینوری نحوی لغوی مکنی به ابو عبدالله از دانشمندان است او راست کتاب ثمارالصناعه در علم صرف و نحو و ادبیات

معنی کلمه جلیس در ویکی واژه

همنشین، مصاحب.

جملاتی از کاربرد کلمه جلیس

از ثابت و سیاره فزون منزلتش هست حسنت که متاع سربازار تجلیست
از زنی خواست استعانت و عون تا شد او هم جلیس با فرعون
نخواهد خلود خلد کسی کآیدش انیس نبیند خمار خمرتنی کافتدش جلیس
بستی ز بساط سلیمان چشم با دیو طبیعت گشته جلیس
کیست آن صوفی شکم‌خوار خسیس تا بود با چون شما شاهان جلیس
مقبره اصلی از سنگ مرمر سفید به طرز شگفت‌انگیزی در مرکز باغ روی پایه ستونی از سنگ قرمز که در وسط هر ضلع، رو به طاق مرکزی، مخزن نیلوفر آبی با فواره قرار دارد. مقبره با پلان مربع شکل با برج‌های هشت ضلعی است که چتری بر روی آن قرار گرفته و به گوشه‌ها متصل شده است. هر نما دارای سه طاق نما است: طاق مرکزی که ورودی را تأمین می‌کند و دو طاق دیگر در طرفین توسط جلیس بسته می‌شود. هر ضلع توسط یک چجا و یک نرده جلی در بالای آن محافظت می‌شود. گنبدی وجود ندارد. در عوض، سقف بنا با برادری مربع شکل با سه دهانه قوسی در هر طرف است که به جز وسط ضلع شمالی و جنوبی، توسط جلیس بسته شده است.
میکائلا جی رودریگز، از سال ۲۰۱۲ کار بازیگری را شروع کرده و پس از طی مراحل تطبیق جنسیت در سال ۲۰۱۶ فعالیت بازیگری خود را به عنوان یک زن ترنس ادامه داد، او با ایفای نقش بلانکا اونجلیستا در مجموعه تلویزیونی ژست که پخش آن از سال ۲۰۱۷ آغاز شده، به شهرت رسید.
که تو اهل نامه و رقعه بدی نه جلیس و یار و هم‌بقعه بدی
تو نئی از کنون بُدی ز قدیم با خدا دائماً جلیس و ندیم
در جلیس آ و نشین با دادگر شاد بنشین و مرو تو در بدر
در جلیس آ و ببین جان جهان سر سبحانی شود هر دم عیان
در سال ۱۹۴۰ او با یوجینیو لیرا مانسو، کاپیتان نیروی دریایی جنگ اسپانیا و شوالیه پادشاهی و فرماندهی نظامی سنت هرمنگیلد ازدواج کرد. دو سال بعد دختر آنها متولد شد، ماریا د لوس آنجلیس آلواریانو، که اکنون معمار و شهرساز مشهور مستقر در ایالات متحده است.
گوگل در ۳ اکتبر ۲۰۲۱ برای جشن ۱۰۵ مین سالگرد دکتر آنجلیس آلواریانو برای بسیاری از کشورها یک دودل برای صفحه اصلی خود ایجاد کرد.
زان روزنه نظر کن در خانه جلیس بنگر که ظلمت است در او یا که روشنیست