جرگ

معنی کلمه جرگ در لغت نامه دهخدا

جرگ. [ ج َ ] ( اِ ) حلقه معرکه کشتی گیران. ( غیاث اللغات از چراغ هدایت ). معرکه کشتی گیران که آن را ورزش خانه و تعلیم گه و تعلیم گاه نیز گویند. ( بهارعجم ) ( آنندراج ) : و بعد از آن به جرگ حشریان را تحرک دادند. ( جهانگشای جوینی ).
جرگ را دیده حیرت زده محشر کن
تازه کن زمزمه را ساز عراقی سر کن
قابل اهل دل و لایق الفت نبود
جرگ و نرگی که درو شور محبت نبود.
میرنجات ( درخطاب بمطرب از بهارعجم و آنندراج ).
|| حلقه مجلس. ( آنندراج ) ( بهارعجم ). حلقه و صف مردم و حیوانات. ( ناظم الاطباء ) :
اگر این است ساز و برگ خونی
نباشد حسن گل در جرگ خونی.سنجر کاشی ( از بهارعجم ).|| نوعی از شکار ( کردن ) که مردم بسیاری دور شکار را حلقه بسته و آن را در میان گیرند. ( از ناظم الاطباء ). مرادف نرگ که به معنی حلقه زدن لشکر برای شکار باشد. ( از بهارعجم ) ( آنندراج ).

معنی کلمه جرگ در فرهنگ معین

(جُ ) (اِ. ) صحرا، دشت .

معنی کلمه جرگ در فرهنگ عمید

صحرا، دشت، بیابان.
=جرگه: قابل اهل دل و لایق الفت نبُوَد / جرگ و نرگی که در او شور محبت نبُوَد (میرنجات: لغت نامه: جرگ ).

معنی کلمه جرگ در فرهنگ فارسی

حلقه، مجلس، محفل، گروه
حلقه معرکه کشتی گیران معرکه کشتی گیران که آنرا ورزش خانه و تعلیم گه و تعلیم گاه نیز نامند . یا نوعی از شکار که مردم بسیاری دور شکار را حلقه بسته و آنرا در میان گیرند .

معنی کلمه جرگ در ویکی واژه

صحرا، دشت.

جملاتی از کاربرد کلمه جرگ

این روستا در دهستان جرگلان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۶۹ نفر (۸۷خانوار) بوده‌است.
ز هر سوی او غول آمد هزار چه دید آن چنان گرد خنجرگزار
بیدل از جرگه اوهام به در زن‌ کاینجا عالمی لاف خرد دارد و سودا زده‌است
اشتوت بالا، روستایی از توابع بخش راز و جرگلان شهرستان راز و جرگلان در استان خراسان شمالی ایران است.
اشرف‌الاسلام، روستایی از توابع بخش راز و جرگلان شهرستان بجنورد در استان خراسان شمالی ایران است.
بنزد حکمت او کز خرد گرفته سبق شود شمرده فلاطون زجرگه سفها
سه دروازه شهر با ده هزار ز گردان جنگی و خنجرگزار
تپه جرگذر، گل تپه، تپه مرچ و مگس تپه نیز از ساحات باستانی کندز بوده؛ اما درمورد قدامت آن معلوماتی در دست نیست. تپه‌های متعدد تاریخی در ولسوالی چهار دره نیز موقعیت دارد که بنابر ملاحظات امنیتی، تا هنوز در ثبت آن از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ اقدام نشده‌است. قلعهٔ زال و تپه‌های تاریخی آن درحدود ۴۵ کیلومتری جنوب غرب ولسوالی امام صاحب موقعیت دارد و تا حال مدیریت آبدات، موفق به دریافت معلومات مزید در مورد آن نگردیده‌است.
ما اسیران در خم دوران شکار جرگه ایم عرصه را زآن میکند هر لحظه بر ما تنگ تر
در سال ۹۳۰ میلادی جمعیت ایسلند به حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر رسید. در این سال نخستین جرگه ریش‌سفیدان این کشور تحت عنوان آلدینگ در محلی به نام دینگوتلیر تشکیل شد و از آن زمان تاکنون پارلمان ایسلند آلدینگ نام دارد.
ز لشکر گزین کرد پنجه هزار جهاندیده مردان خنجرگزار
ببرد از سران نامور سی‌هزار دلیران و گردان خنجرگزار
بقایای ارگ شاه محمد مربوط به عصر مفرغ - عصر آهن است و در شهرستان بجنورد، بخش راز و جرگلان، دهستان غلامان، روستای آدینه قلی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۲۷۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
دو ره صدهزار گرد جنگی سوار همه نام داران خنجرگزار
احمدالله موحد (زاده ۱۳۵۰ ولسوالی وایگل - ولایت نورستان) سیاستمدار افغانستانی و نماینده مردم ولایت نورستان در دوره شانزدهم مجلس نمایندگان است. وی در مجلس شانزدهم نمایندگان افغانستان عضو کمیسیون مصونیت، حقوق و امتیازات اعضای ولسی جرگه می‌باشد.
گردید ز نغمهای دلکش خاموش و زجرگ بلبلان رفت
بقایای ارگ آلمادوشن مربوط به دوره اشکانیان - سده‌های اولیه و میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان بجنورد، بخش راز وجرگلان، دهستان غلامان، روستای آلمادوشن واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۱۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
اقرقایه، روستایی از توابع بخش راز و جرگلان شهرستان راز و جرگلان در استان خراسان شمالی ایران است.
از آغاز روند صلح افغانستان در سال ۱۳۹۷ دولت همواره خواستار محوریت افغان‌ها در مذاکرات با طالبان و حفظ دست‌آوردهای بیست سال گذشته و به ویژه جمهوریت در مقابل امارت که یکی از ایده‌آل‌های گروه طالبان است بوده‌است. اشرف غنی تحت فشار خارجی، به‌خصوص دونالد ترامپ و پس از توافق طالبان و ایالات متحده آمریکا برای خروج سربازان خارجی و تشکیل لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان (۱۳۹۸) پنج هزار زندانی گروه طالبان را آزاد کرد.
بفرمود تا برکشندش بدار دلیران گردان خنجرگزار