جبهه

جبهه

معنی کلمه جبهه در لغت نامه دهخدا

جبهه. [ج َ هََ ] ( اِخ ) نام بتی. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).
جبهه. [ج َ هََ ] ( اِخ ) ماه. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه جبهه در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع . ] (اِ. ) پیشانی صورت فلکی شیر، و آن منزل دهم از منازل قمر است .
(جَ هَ یا جِ هِ ) [ ع . جبهة ] (اِ. ) ۱ - پیشانی ، جبین . ۲ - بخش جلوی محل جنگ . ۳ - گروه متحدی از احزاب یا سازمان های گوناگون که در جهت اهداف سیاسی مشترکی فعالیت می کنند: جبهة آزادی بخش فلسطین . ۴ - محل برخورد یا منطقة مرزی دو توده هوای متفاوت یا دارای

معنی کلمه جبهه در فرهنگ عمید

۱. (نظامی ) میدان جنگ.
٢. (سیاسی ) گروهی متشکل از حزب ها و سازمان های مختلف که برای رسیدن به اهداف معیّن با یکدیگر متحد می شوند.
٣. (هواشناسی ) محل برخود دو توده هوای گرم و سرد.
٤. گروه، جماعت: جبههٴ مخالف.
٥. بَر، جنب، پهلو.
۶. [جمع: جباه] [قدیمی] قسمت بالای ابروها تا زیر موهای پیش سر، پیشانی.
۷. (نجوم ) [قدیمی] دهمین منزل قمر.

معنی کلمه جبهه در فرهنگ فارسی

یکی از صور فلکی قدما که شامل چهار ستاره روشن است که از شمال بجنوب قرار دارد پیشانی شیر و آن منزل دهم از منازل قمر است .
پیشانی، بالای ابروهاوزیرموهای پیش سر، جماعت، مردم، مهترقوم، قسمت جلومیدان جنگ، فرونت
( اسم ) ۱- پیشانی . جمع : جبهات جباه . ۲- رئیس قوم . ۳- گروه مردم . ۴- سلامی خاص که برای احترام امرا انجام دهند. ۵- خط خارجی که سربازان مشغول جنگ در مقابل دشمن تشکیل دهند فرونت .
ماه

معنی کلمه جبهه در فرهنگستان زبان و ادب

{Algieba} [نجوم] ستارۀ دوتایی شامل یک غول از ردۀ ک 1 با قدر 2/6 و یک غول از ردۀ جی 7 با قدر 3/5، واقع در فاصلۀ تقریبی 76 سال نوری از زمین که با تناوبی تقریباً 600 ساله دور یکدیگر می گردند
{front} [علوم جَوّ] منطقۀ گذر بین دو تودۀ هوا با چگالی های مختلف

معنی کلمه جبهه در دانشنامه عمومی

جبهه (سازمان نظامی). جبهه ( روسی: фронт ) نوعی تشکیلات نظامی است که پیشینه آن به امپراتوری روسیه بازمی گردد و تاکنون توسط ارتش لهستان، ارتش سرخ، نیروی زمینی شوروی و ترکیه مورد استفاده قرار گرفته است. واژه جبهه در سازمان های نظامی تقریباً معادل یک گروه ارتش در ارتش اغلب کشورهای دیگر است، هر چند اندازه آن متفاوت می باشد، اما به طور کلی شامل سه تا پنج ارتش میدانی است. واژه جبهه در یگان های نظامی را نباید با استفاده عمومی تر از جبهه نظامی، که توصیف یک منطقه جغرافیایی در زمان جنگ است، اشتباه گرفت.

معنی کلمه جبهه در دانشنامه آزاد فارسی

جبهه (front)
در هواشناسی، مرز بین دو تودۀ هوای دارای دما یا رطوبت متفاوت. جبهۀ سرد۱ خط پیشروی تودۀ هوای سرد را، هنگامی نشان می دهد که از پایین تودۀ هوای گرم را جابه جا می کند. جبهۀ گرم۲ نشان دهندۀ پیشروی تودۀ هوای گرم، هنگام بالا آمدن و قرار گرفتن روی تودۀ هوای سرد است. سیستم های جبهه ای۳ وضع هوای عرض های جغرافیایی میانی را تعیین می کنند. در این عرض ها هوای گرم استوایی پیوسته با هوای سرد قطبی برخورد می کند. هوای گرم سبک تر است و تمایل به استقرار روی هوای سرد دارد. در نتیجه، رطوبت هوای گرم به سمت بالا می رود و سرانجام به صورت باران یا برف بر زمین می بارد. به این سبب شرایط آب وهوایی در جبهه ها متغیر است. جبهه ها به ندرت پایدارند و همراه توده های هوا حرکت می کنند. جبهۀ بندآمده۴ نوعی جبهۀ مرکب است که در آن جبهۀ سرد از جبهۀ گرم پیش می افتد و در آن ادغام می شود.cold frontwarm frontfrontal systemsoccluded front

معنی کلمه جبهه در ویکی واژه

fronte
جبهة
پیشانی، جبین.
بخش جلوی محل جنگ.
گروه متحدی از احزاب یا سازمان‌های گوناگون که در جهت اهداف سیاسی مشترکی فعالیت می‌کنند: جبهة آزادی بخش فلسطین.
محل برخورد یا منطقة مرزی دو توده هوای متفاوت یا دارای اختلاف دمای زیاد.
دسته، گروه، مردم.
رییس قوم.
پیشانی صورت فلکی شیر، و آن منزل دهم از منازل قمر

جملاتی از کاربرد کلمه جبهه

آسان‌ترین این مسیرها جبهه جنوبی و سخت‌ترین آن‌ها جبهه شمالی است. سه جبهه شمالی، جنوبی و شمال شرقی در نزدیکی روستاها قرار گرفته‌اند و همچنین همگی دارای جان‌پناه در میان راه هستند.
ز رشک جبهه آفاق سوزش ز شرم انجم عالم فروزش
فیلدورف در ۶ اوت ۱۹۱۴ به‌طور داوطلبانه به هنگ اول لژیون‌های لهستان ملحق شد که تحتِ فرماندهی مارشال یوزف پیلسودسکی بود. با این هنگ، او به جبهه شرقی رفت و در آنجا معاون فرماندهٔ دسته پیاده‌نظام بود. وی در سال ۱۹۱۶ گروهبان شد و از ۱۹۱۷ به دانشکدهٔ افسری رفت. پس از بحران سوگند، او مجبور به خدمت در نیروی زمینی امپراتوری اتریش-مجارستان در مرزهای ایتالیا شد و از سال ۱۹۱۸ داوطلبانه به سازمان نظامی لهستان پیوست.
ز ناکسی عرق انفعال تسلیمیم به عرض سجده ما جبهه بی‌چکیدن ‌نیست
گفته می‌شود که داوطلبان شرکت در صفوف جبهه نصرت بایستی سنتی‌ترین و محافظه‌کارترین قرائت از اسلام را پذیرفته باشند: اعضای جبهه نصرت سیگار نمی‌کشند، نوشیدنی‌های الکلی نمی‌نوشند و شلوار جین به تن نمی‌کنند.
سعی از برای رزق مقدر نمی کنیم ما این عرق ز جبهه خود پاک کرده ایم
ای حرص جبهه‌واری عرض حیا نگهدار تاکی به رنگ سوهان سرتا قدم ربودن
نخستین صعود بریتانیایی به مون بلان توسط یک مرد در سال ۱۷۸۸ بود. نخستین صعود توسط یک زن در سال ۱۸۰۸ بود. در میان دهه ۱۸۵۰، کوهنوردهای سوئیسی بیشتر قله‌ها را صعود کرده بودند و صمیمانه به عنوان راهنمای کوه جستجو می‌شدند. ادوارد وایمپر در سال ۱۸۶۵ (بعد از هفت تلاش) به بالای ماترهورن رسید و در سال ۱۹۳۸ آخرین مورد از ۶ جبهه شمالی بزرگ آلپ با نخستین صعود صورت شمالی آیگر صعود کرد.
سحر گل می کند چون آفتاب از جبهه ای صائب دل شب هر گلی کز عالم انوار می چینم
گوش و پهلو و میان و کتف و جبهه و ساق تیز و فربی و نزار و قوی و پهن و دراز
بر جبههٔ هرکه داغ او نیست روشن رهش از چراغ او نیست
گویند قمر جبهه بود منزل او این طرفه که جبهه ی تو عین قمرست
ای جبهه ره سجود بر گیر ای چهره بخاک ره بیالا
همه‌چیز همه‌جا به یکباره برندهٔ هفت جایزه، از جمله بهترین فیلم شد که با ۱۱ نامزدی، دارندهٔ بیشترین نامزدی در این مراسم بود. از دیگر برندگان می‌توان به در جبههٔ غرب خبری نیست با چهار جایزه و نهنگ با دو جایزه اشاره کرد.
در مارس ۲۰۱۵، این گروه به همراه دیگر گروه‌های جهادی جیش‌الفتح را تشکیل داد. در ژوئیه سال ۲۰۱۶، جبهه النصره به‌طور رسمی نام جبهه فتح شام را بر خود برگزیده‌بود. و اعلام کرده بود که از القاعده جدا شده‌است. به گفته ابومحمد جولانی رهبر این گروه، این جدایی برای آنچه وی آن را «انقلاب سوریه» می‌نامد، انجام شده‌بود. اگرچه رهبر این گروه اعلام کرد که به القاعده وابسته نیست، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا این گروه را شاخه‌ای از القاعده، و سازمانی که باید در مورد آن نگران بود دانست.
از جبهه کریم گره زود وا شود یک لحظه بار خاطر دریا بود حباب