جایب

معنی کلمه جایب در فرهنگ معین

(یِ ) [ ع . جائب ] (اِفا. ) خبررسنده از دور.

جملاتی از کاربرد کلمه جایب

در تاریخ آمده که سبب بدنامی هروستراتوس سوزاندن معبد آرتمیس در شهر اِفِسوس در امپراتوری ایران (در حال حاضر در ترکیه) بتاریخ ۲۱ ژوئیه ۳۵۶ قبل از میلاد بوده‌است. این معبد به افتخار ایزدبانویی محلی ساخته شده بود که توسط یونانیان با آرتمیس، الهه شکار، وحوش و زایمان تلفیق شده بود. ساختمان این معبد عمدتاً از سنگ مرمر بود و توسط کرزوس پادشاه لیدیه به جای یک ساختمان قدیمی‌تر که بر اثر سیل نابود شده بود ساخته شد. معبد ۱۳۰ متر طول داشت که با ستون‌هایی به ارتفاع ۱۸ متر پشتیبانی می‌شدند و یکی از عجایب هفت‌گانه جهان باستان به‌شمار می‌رود.
ای دوست از این آیت که «فَسُبْحانَ الَّذی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیءٍ وَإِلَیْهِ تُرجَعوُنَ» چه فهم کرده‬ای؟ ملکوت، سایه و عکس جبروتست، و ملک سایۀ ملکوت. از مصطفی- صلعم- بشنو اگر باورت نیست آنجا که گفت: «مامَثَلی ومَثَلُ الدُّنْیا إِلَّا کَراکِبٍ فی یَومٍ عاصِفٍ رفعَتْ لَهُ شَجَرَةٌ ثُمَّ نَزَلَ وَقالَ وَنامَ فی ظِلّها ساعَةً ثُمَّ راحَ وَتَرَکَها». دنیا را سایۀ درخت میخواند؛ از کدام درخت؟ «مِنَ الشَجَرَةِ أَنْ یامُوسی إِنّی أَنَا اللّهُ». ای دوست عالم ملک دیدی و عجایب آن؛ باش تا عالم ملکوت نیز بینی و عجایب آن. تو که عالم ملکوت ندیده باشی،ازعالم الهی خود چه خبر داری؟!
در عجایب‌المخلوقات زکریای قزوینی چنین آمده که: عاشق چون نظر در ناهید کند، حرارت عشق بر وی سنگین‌تر شود و الفت آورد میان مردان و زنان و گویند وقت نکاح اگر که ناهید ناظر باشد و نیکوحال، میان زن و مرد محبتی عجب افتد.
چارمین پرده عجایب پرده بود پرده‌های دیگران گم کرده بود
گَنج عُزلت که طِلِسماتِ عجایب دارد فتحِ آن در نظرِ رحمتِ درویشان است
مظهر کلّ عجایب حیدر است آنکه او در هفت ماهه حیدر است
همچنین آثار گوناگونی از دوران فاتحان یونانی و رومی در مناطق مختلف استان مانند: «نجران»، «سلیم» و «عتیل» برجای مانده‌است. آثار کاخ «امپراتور فیلیپ» یکی از عجایب بناهای تاریخی سویداء به‌شمار می‌رود.
از سیم و زرت عجایبی باشد گر نفس حیات در میان ماند
آرامگاه هالیکارناس یکی از عجایب هفتگانه جهان می‌باشد که ویرانه‌های آن در شهر بودروم ترکیه واقع شده‌است.
عبدالرحمان جَبَرتی (۱۷۵۴-۱۸۲۵) تاریخ‌نگار و عالم حنفی مذهب دانشگاه الازهر مصر بود.کتاب تاریخی او عجایب الاثار حاوی اطلاعات دست اول از اشغال مصر توسط ناپلیون است که با عنوان ناپلیون در مصر جداگانه منتشر شده است.
گر مظهر خود کرد جهان را چه عجایب سر پیش کند چون به ره افتاد قدم را
من رآنی فقد رای الله گوی کاین نظر بس عجایب دیدستند
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به بکی شارپ، خطرناک، آلیس در سرزمین عجایب، غزل غزلها، هر شب، شانگهای، دو-بری، بانوی عشق، و شوهر وفادار اشاره کرد.
من عجایب در عجب دیدم کنون مر مرا راهی نما ای رهنمون
طبق سنت ، شهر آرمنیای کلمبیا ۲ نام دارند. نام دوم آرمنیا «شهر عجایب» است. فضای مهمان نوازی و دوستی معمولی ارمنی‌ها همیشه در اینجا حاکم است. بسیاری از ساکنان سایر شهرهای کلمبیا ترجیح می‌دهند تعطیلات آخر هفته خود را در آرمنیا برگزار کنند.
نشان آن همان نشان ابتکار دارماست که یک خرگوش سفید به نشانهٔ‌خرگوش آلیس در سرزمین عجایب در مرکز آن قرار دارد.
بس عجایب دید از شاه وجود لیک مقصودش جمال شاه بود
شود آبی عجایب خوب و روشن چنین خواهد بدن اینجان و این تن
عجایب بغداد سه‌است: اشارات شبلی، نکته مرتعش و حکایت جعفر خلدی
مهمترین آثار او تاریخ ابن وردی و کتاب جغرافی خریدة العجائب وفریدة الغرائب (مروارید عجایب و یگانگی غرایب) میباشد.