جای نام

معنی کلمه جای نام در ویکی واژه

'
اصطلاحات جغرافیایی، اماکن جغراقیایی.
توپونیمیک - Toponymique.

جملاتی از کاربرد کلمه جای نام

احمدی‌نژاد طبق قانون اساسی، سه ماه فرصت داشت تا افراد دیگری را به جای نامزدهای رد صلاحیت‌شده به مجلس پیشنهاد دهد.
همچنین مان پسوند بسیاری از جای نام ها مانند اورامان یا هورامان، فریمان و کرمان و...آمده است.
و در ذیل هر لفظی که از هر کتاب می گیرد عبارت آن کتاب را نقل می کند و در آخر علامتی به جای نام آن کتاب ذکر می کند. در واقع هر کسی که این کتاب را داشته باشد دارای چندین کتاب لغت عربی و فارسی است.
لعل لب او نگین تنگی است افسوس که جای نام من نیست
با یک سوار غز و کنی نیست جای نام باری چو کشته گردی ره بر هزار گیر
دلبر آن است که دایم بردل دارد جای نام هر کس که ره دل زده دلبر نکنید
آلیانتس: آلیانتس شرکت چندملیتی خدمات مالی است، که دفتر مرکزی آن، در شهر مونیخ آلمان قرار دارد. این شرکت، فعالیت‌های اقتصادی فراوانی دارد، ولی تمرکز اصلی آن، بر ارائه خدمات بیمه می‌باشد. گروه خدمات مالی آلیانتس، حقوق نام ورزشگاه را تا سی سال خریداری کرده اما در بازی‌های رسمی فیفا و یوفا نمی‌توان از این نام استفاده کرد، زیرا سیاست‌های منع حمایت شرکت‌های اسپانسر که شرکای رسمی مسابقات هستند بر این دو نهاد حاکم است و این دلیل آن است که در گاهی به جای نام آلیانتس نام فوسبال آرنا را استفاده می‌کنند.
پنج سوگند ابتدایی سوره دارای وحدت سیاق و وحدت مصداقند. بنت الشاطی پژوهشگر قرآنی سنی مذهبِ معاصر، در تبیین فضای سوره چنین می‌گوید: «در این سوگندها، صحنه پرهیجان یک هجوم ناگهانی و محاصره دشمن توصیف شده‌است که با غافلگیر شدن انسان با مرگ و رستاخیز دقیقاً تناسب معنایی دارد.» آنگلیکا نویورت قرآن‌پژوه آلمانی، نیز معتقد است که قرآن در سوگندهای این سوره از اشیاء به صراحت نام نمی‌برد بلکه از طریق بیان کیفیت آنها به توصیفشان می‌پردازد. او این روشِ تشریح با کنایه به جای نام بردن مستقیم را از ویژگی‌های شعر کهن عربی می‌داند که در جاهای مختلف قرآن استفاده شده‌است.
ولی را جز ولی همدم نباشد درینجا جای نامحرم نباشد
این بند در سرود پیشتر بالای بند آخر کنونی بود. البته سر آن اختلافی هست که به جای نام «ادریس» نام «مختار» (عمر مختار) را بگذارند.
ز کردگار به دست تو روز حشر آید به جای نامهٔ اعمال، خطّ بیزاری
احمدی‌نژاد طبق قانون اساسی، سه ماه فرصت داشت تا افراد دیگری را به جای نامزدهای رد صلاحیت شده به مجلس پیشنهاد بدهد.
اگر تسبیح سازد زاهد از خاک شهیدانش به جای نام ایزد بر زبانش یاصنم آید
این نام ممکن است به‌گونه‌ای خنده‌آمیز یا مهرورزانه، به‌جای نام راستین آن چیز یا شخص به‌کار رود. لقب‌ها بیشتر برپایه برخورداری کسی یا چیزی از یک ویژگی آشکار، ساخته می‌شوند.
چوگسترد خواهی به هر جای نام زبان برکشی همچو تیغ از نیام
کباب طالع پروانه ام که شمع او را به جای نامه و پیغام می دهد بوسه
امروزه نیز برخی زبان‌شناسان و پژوهشگران زبانی، نامِ آذری را به نام زبانِ تاتی ایران و لهجه‌های مختلف آن (لهجه‌های هرزندی و کرینگانی در شمال غرب، شاهرودی، شالی، کجلی و … در خلخال و طارم، تاکستانی، ابراهیم‌آبادی، اشتهاردی و… در قزوین) ترجیح می‌دهند و در آثار خود، هنگام بررسی زبان تاتی ایران، به جای نام تاتی، از نام «آذری» به عنوان یکی از زبان‌های ایرانی شمال غربی استفاده می‌کنند.
گوارا در این زمان با حفظ سمت به وزارت دارایی و ریاست بانک ملی نیز منصوب شد. این انتصابات، با توجه به ادامه فعالیت او به‌عنوان وزیر صنایع، گوارا را به اوج قدرتش در کوبا رساند؛ به گونه‌ای که در عمل «تزار» اقتصاد کوبا به‌شمار می‌آمد. یکی از وظایف او به‌عنوان رئیس بانک مرکزی، امضای اسکناس‌های کوبا بود که او به جای نام کامل خود، در امضایش تنها به «چه» بسنده می‌کرد. گوارا با این عمل نمادین، بی‌میلی خود به پول و اختلافات طبقاتی را که در نتیجه آن ایجاد می‌شود، ابراز داشت و بسیاری را در کوبا نگران کرد. ریکاردو روخو، دوست دیرین گوارا، سپس گفت او «روزی که اسکناس‌ها را با نام چه امضا کرد، عقیده رایج مبنی بر مقدس‌بودن پول را از میان برد.»
در نامه های او که پر از نام هر کسی است خالی ست همچو نقش نگین جای نام ما
شد در سر نام و ننگ عمر همه خلق ای بیخبران چه جای نام و ننگ است