جاه طلب

معنی کلمه جاه طلب در لغت نامه دهخدا

جاه طلب. [ طَ ل َ ] ( نف مرکب ) جاه طلب کننده. جاه جوی. مقام خواه. منصب جو. آنکه بهر کاری و هر چیزی برای رسیدن بمقام و منصب تن دردهد. رجوع به جاه شود.

معنی کلمه جاه طلب در فرهنگ معین

(طَ لَ ) [ معر. ] (ص فا. ) دوستدار مقام و درجه .

معنی کلمه جاه طلب در فرهنگ عمید

کسی که برای رسیدن به مقام و مرتبۀ بلند کوشش کند، خواهان جاه و مقام.

معنی کلمه جاه طلب در فرهنگ فارسی

( صفت ) آنکه خواهان رسیدن بمقامات و در حات عالی است .

معنی کلمه جاه طلب در ویکی واژه

ambizioso
دوستدار مقام و درجه.

جملاتی از کاربرد کلمه جاه طلب

در اواخر سال ۱۸۸۵ یا اوایل سال ۱۸۸۶ ویلبر در حین انجام یک بازی اسکیت روی یخ با دوستانش توسط یک چوب هاکی به صورتش اصابت کرد و در نتیجه دندان‌های جلویش را از دست داد. او تا آن زمان سرسخت و ورزشکار بود، و اگرچه جراحاتش به شدت شدید به نظر نمی‌رسید، منزوی شد. او قصد داشت در دانشگاه ییل شرکت کند. در عوض، او چند سال بعد را عمدتاً در خانه سپری کرد. در این مدت او از مادرش که به بیماری سل مبتلا بود مراقبت می‌کرد، در کتابخانه پدرش به‌طور گسترده مطالعه می‌کرد و ماهرانه به پدرش در زمان‌های بحث و جدل در کلیسای برادران کمک می‌کرد. جاه طلبی.
آلبانی در 26 دسامبر 1826 6 به عنوان یک پایگاه نظامی خارج از مستعمره نیو ساوت ولز به عنوان بخشی از یک طرح برای ممانعت از جاه طلبی فرانسوی‌ها در منطقه بنا شد.
کنگره آمریکا روز گذشته قرار داد هسته‌ای میان هند و آمریکا را به تصویب رسانید و به تحریم ۳۴ سالهٔ فناوری هسته‌ای آمریکا علیه هند پایان داد. این درحالیست که نخست وزیر هندوستان اعلام کرد که از «جاه طلبی‌های هسته‌ای ایران» حمایت نخواهد کرد. بی بی سی، بی بی سی فارسی، تایمز هندوستان
کراسوس بسیار جاه طلب و پول‌پرست بود. پس از کشتنش، پادشاه ایران اعلام کرد که کراسوس را به خواسته‌اش خواهد رساند. پس دستور داد که جمجمه سر او را با طلای ذوب شده پر کنند.[نیازمند منبع]
استاتیلیا علی‌رغم شوخ و فریبنده‌بودنش در مقایسه با همسران پیشین نرون کمتر جلب توجه می‌کرد و در انظار عمومی نیز بیشتر همچون یک فرد عادی ظاهر می‌شد. او در اواخر سلطنت نرون به عنوان یک امپراتریس مورد احترام کامل و صاحب قدرت و نفوذ و همچنین صاحب املاک و دارایی فراوان بود؛ولی خاطر این که به اندازه پوپایا سابینا همسر پیشین نرون زیرک، جاه طلب و بی رحم نبود،مورد توجه کمتر برای نرون واقع شد. او یکی از اندک درباریانی بود که با پایان یافتن دوران حکومت نرون زنده ماند. پس از مرگ امپراتور، اتو که اینک قدرت را در دست گرفته بود به او قول ازدواج داد،اما در سال ۶۹ میلادی خودکشی نمود.
و نام فضیلت را برای هر عملکردی بگذاریم، که به موجب آن انسان، برخلاف طبیعت ذاتی خود، باید به نفع دیگران، یا تسخیر احساسات خود به دلیل جاه طلبی منطقی بودن خوب باشد))
همچو این جاهلان جاه طلب که غلو کرده در علو نسب
خلاصه داستان: یک حسابدار جوان و جاه طلب نقشه می کشد تا با دختر کارخانه داری ثروتمند ازدواج کند، در حالی که عاشق زنی متاهل است...
درایتالیا در طول جنگ، آلمان «یک جبهه فرهنگی اروپایی که حول فرهنگ آلمانی می‌چرخد» را دنبال کرد. یوزف گوبلس، وزیر تبلیغات نازی، اتحادیه نویسندگان اروپا را تأسیس کرد، «یکی از جاه طلبانه‌ترین پروژه‌های گوبلز برای هژمونی فرهنگی نازی‌ها. این اتحادیه که احتمالاً وسیله ای برای گردآوری نویسندگان از آلمان، ایتالیا و کشورهای اشغال شده برای برنامه‌ریزی زندگی ادبی اروپای جدید بود، به زودی به عنوان وسیله ای برای امپریالیسم فرهنگی آلمان ظاهر شد.»
در دهه ۱۸۷۰ ایفل به شکل فزاینده‌ای پروژه‌های جاه طلبانه و بلند پروازانه‌ای را قبول کرد که بیشتر آن‌ها در خارج از فرانسه بودند. یکی از نمونه‌های نادر از کارهای او (که جنبه تاریخی و یادمان دارد) در زندگی حرفه‌ای او، «ایستگاه مرکزی قطار» در «پِست» (امروزه آن را به اسم بوداپست می‌شناسیم پایتخت مجارستان) به نمایندگی راه‌آهن ملی اتریش می‌باشد.
مردم جاه طلب راه نیابند بدوست خانه جویان خدا خانه براندازانند
جاهلانند همه جاه طلب خویشتن را علما کرده لقب
در درون امپراتوری کهکشان، یک جوان نابغه نظامی جاه طلب به اسم راینهارد فون موزل، که بعدها نام راینهارد فون لوهنگرام را به خود داد، در حال به قدرت رسیدن است. او با هدف آزاد کردن خواهرش آنروس، که توسط قیصر به عنوان صیغه گرفته شده بود، شروع به قدرت گرفتن می‌کند. بعداً، او نه تنها می‌خواهد به سلسله فاسد گلدنبام پایان دهد، بلکه می‌خواهد اتحاد سیاره‌های آزاد را نیز شکست دهد و کل کهکشان را تحت حکومت خود متحد کند.