ثنا

معنی کلمه ثنا در فرهنگ معین

(ثَ ) [ ع . ثناء ] (اِ. ) ۱ - آفرین ، تحسین . ۲ - مدح ، ستایش . ۳ - سپاس ، شکر. ۴ - دعا.

معنی کلمه ثنا در فرهنگ عمید

۱. مدح، ستایش.
۲. دعا.
۳. درود.
۴. [قدیمی] سپاس.
* ثنا خواندن: (مصدر متعدی ) [قدیمی] مدح خواندن، مدح کردن، ستایش کردن.
* ثنا کردن: (مصدر متعدی ) [قدیمی] مدح کردن، ستایش کردن.
* ثنا گستردن: (مصدر متعدی ) [قدیمی، مجاز]
۱. مدح گفتن، ستایش کردن.
۲. مدح و ثنای کسی را در نزد دیگران گفتن.
* ثنا گفتن: (مصدر متعدی ) [قدیمی] مدح گفتن، ستایش کردن.

معنی کلمه ثنا در فرهنگ فارسی

( اسم مصدر ) ۱- آفرین تمجید تعریف تحسین . ۲- مدح مدیحه ستایش . ۳- شکر سپاس . ۴- درود تحیت . ۵- دعا.۶- ذکرجمیل ذکرحسن . جمع : اثنیه .

معنی کلمه ثنا در فرهنگ اسم ها

اسم: ثنا (دختر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: sanā) (فارسی: ثَنا) (انگلیسی: sana)
معنی: ستایش، دعا، شکر، سپاس، مدح، درود و تحیت، حمد

معنی کلمه ثنا در ویکی واژه

ثناء
آفرین، تحسین.
مدح، ستایش.
سپاس، شکر.
دعا.

جملاتی از کاربرد کلمه ثنا

آن را که خلق و خُلق قسمگاه حق بود او را چه بیش و کم ز چنین مثنی و ثناست؟
سیف فرغانی در شعر بسی ذکر تو کرد صدف در سخن گفت ثنای گوهر
شد گمانش که دعا می خوانند سخن از حمد و ثنا می رانند
در نتیجهٔ گفتگوها و رایزنی‌های انجام شده، به ویژه نشست فروغی با سفیران بریتانیا و شوروی، در روز هفتم شهریور، رضاشاه، همه اعضای خانواده‌اش (به استثنای محمدرضا پهلوی، ولیعهد) را روانه اصفهان کرد و بدین سان مقدمات استعفا و خروج خود از ایران را فراهم آورد.
ابراهیم ثنایی پژوهشگر ایرانی و استاد گروه سازه دانشگاه علم و صنعت ایران است. ثنایی دانش‌آموختهٔ دورهٔ دکتری از دانشگاه پیر و ماری کوری پاریس است. او برای ترجمه کتاب مقاومت مصالح برگزیدهٔ دومین دورهٔ کتاب سال ایران شد.
می گو ثنای ایزد و می گو به درگهش ای فخر روزگار من اندر ثنای تو
خورشید ثنای تو ز بس شوخ مزاجست منزل نکند نیم‌نفس هیچ مکان را
بسیاری از محققان از مدل استثناگرایی آمریکایی که توسط دانشمند علوم سیاسی دانشگاه هاروارد، لوئیس هارتز ابداع شده‌است، استفاده می‌کنند. هارتز در سنت لیبرال در آمریکا (۱۹۵۵) استدلال کرد که سنت سیاسی آمریکا فاقد عناصر چپ/سوسیالیست و راست/اشرافی است که در اروپا تسلط داشتند، زیرا آمریکای استعماری فاقد سنت‌های فئودالی بود، مانند کلیساهای تأسیس شده، املاک زمین، و اشراف ارثی در نتیجه، سیاست آمریکا حول سنت لیبرالیسم «لاکین» توسعه یافت. اگرچه برخی از شیوه‌های اروپایی با منشأ فئودالی، مانند نخست‌زادگی، به آمریکا منتقل شد، اما هارتز استدلال کرد که لغو آنها در طول انقلاب آمریکا تنها لیبرالیسم ایالات متحده را تأیید می‌کند.
تا سال ۲۰۱۱ سینفوئگوس کم وسعت ترین و کوچک ترین استان کوبا (مستثنا از شهر هاوانا و جزیره ایسلا دلا جوونتود ) بود که اقتصاد آن کمابیش به شکل مجموع به رشد و ساخت شکر تعلق داشت. کارخانه های قند و مزرعه های نیشکر در چشم انداز پراکنده می باشند. در سیرا این استان آبشارهایی موجود می باشند.
۳. متعلقات و ملحقات، سال ۱۸۵۱، ترجمه رضا ولی‌یاری (ترجمه متن کامل به استثنای قسمت‌های منتشر شده در قالب دو کتاب پیشین شماره ۱ و ۲)، نشر مرکز، ۵۸۵ص
ای جوادی کز پی مدح و ثنات بر من از مدح و ثنا مدح و ثناست
حد من نیست ثنایت گفتن گوهر شکر عطایت سفتن
در مراسم اهدای نخل طلا به این فیلم، از بازی آدل اگزارکوپولوس، ایفاگر نقش «ادل» نیز ستایش شد. استیون اسپیلبرگ، رئیس هیئت داوران در این مراسم گفت که بنا بر تصمیم اعضای هیئت داوران، نخل طلا علاوه بر کارگردان، استثنائاً به دو هنرپیشهٔ زن این فیلم، یعنی ادل اگزارکوپولوس و لئا سیدو نیز اهدا می‌شود.
جز خدا نتوان ترا گوید ثنا زیرا که آمد بر پیمبر مدح از دادار نازل در کتابت
وی آزادی انقلاب اسلامی را نمونه ای استثنایی می‌داند که به مخالفان هم داده شده و معتقد است چنین آزادی در هیچ‌یک از انقلاب‌های جهان سابقه ندارد. باهنر همچنین گفته است در هیچ‌یک انقلاب‌های دنیا نمونه ندارد که چهل روز بعد از انقلاب، از مردم بخواهند در رفراندوم نسبت به نظام خود رای دهند.
ابر کی باشد برابر با کف دستی که گر کان ببخشد نه ثنا دامانش گیرد نه ثواب
چو راہ ثنا بسته بیند درست بداند چه سرّ در خموشی تست