ثقال

معنی کلمه ثقال در لغت نامه دهخدا

ثقال. [ ث َ ] ( ع ص ) زنی ثقال ؛ زنی گران سرین و فربه. || بعیری ثقال ؛ شتری آهسته رو.
ثقال. [ ث ِ ] ( ع ص ) ج ِ ثقیل. و ثقال و یقال : هو من ثقال الناس و من ثقلائهم.

معنی کلمه ثقال در فرهنگ معین

(ثَ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - شُتر آهسته رو. ۲ - زن فربه کفَل .

معنی کلمه ثقال در فرهنگ عمید

= ثقیل

معنی کلمه ثقال در فرهنگ فارسی

جمع ثقیل
جمع ثقیل و ثقال

معنی کلمه ثقال در ویکی واژه

شُتر آهسته رو.
زن فربه کفَل.

جملاتی از کاربرد کلمه ثقال

آقای هالو نام دومین فیلم بلند داریوش مهرجویی محصول سال ۱۳۴۹ خورشیدی (۱۹۷۰ میلادی) در استودیو کاسپین است. فیلمنامه این فیلم بر اساس نمایشنامه هالو از علی نصیریان با همکاری داریوش مهرجویی و علی نصیریان نوشته شد. عنوان‌بندی فیلم کاری از فرشید مثقالی است و موسیقی فیلم را هرمز فرهت ساخته‌ و با ارکستر مجلسی استودیو کاسپین اجرا کرده است.
هشدار:مقدار مصرف آن به صورت شربت یک مثقال و بیش از آن کشنده است.
تعداد قطعات طلاکاری شده که در گنبد حرم علی بن ابی‌طالب مورد استفاده قرار گرفته‌اند ۳۴۲۶ قطعه با وزن ۸ مثقال طلای ناب برای هر قطعه می‌باشند.
چهل کرده مثقال هر خایه‌ای همان نیز گوهر گرانمایه‌ای
بس ای ملک که عطایت نه گنج و کان سنجند ملوک را همه معیار باشد و مثقال
در آئین بهائی مهریه به عنوان هدیه‌ای از طرف مرد به زن در نظر گرفته می‌شود و حداقل و حداکثر مبلغی برای آن تعیین شده‌است. اگر مرد اهل شهر باشد حداقل میزان مهریه می‌تواند از حداقل ۱ واحد طلا تا حداکثر ۵ واحد طلا باشد. اگر مرد اهل روستا باشد میزان مهریه می‌تواند از حداقل ۱ واحد نقره تا حداکثر ۵ واحد نقره باشد. هر واحد برابر نوزده مثقال (حدود ۹۰ گرم) است. میزان مهریه به محل سکونت زن ارتباطی ندارد و فقط بر اساس شهری یا روستایی بودن مرد تعیین می‌گردد. بهاءالله توضیح می‌دهد که در مورد مهریه بهتر است که پیروانش حداقل آن (یعنی ۱ واحد نقره) را در نظر بگیرند و حتی ثروتمندان به کم‌ترین میزان مهریه اکتفا کنند.
و بدان که اجماع امت منعقد است و از کتاب الهی و اخبار ثابت است که در روز قیامت محاسبه بندگان به دقت خواهد شد و مطالبه حبه و مثقال از اعمال را خواهند کرد.
وگر ز حلم تو جزوی زمانه برسنجد طِباقِ هفت زمینش نه بس بود مثقال
لا یجمع الله بین الخسوف و الکسوف بر هر پایی که این بند مخالف طبیعت بگماشتند صد بند موافق شریعت از وی برداشتند که وضع بند بر اقدام با رفع احکام برابر می رود، که یکدل دوگزند نکشد و یکپای دو بند نبرد ان الله لا یظلم مثقال ذرة.
باغداساریان از پایه‌گذاران بخش فیلم‌سازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زیر نظر نورالدین زرین‌کلک بود. این هنرمند از هم‌دوره‌ای‌های فرشید مثقالی، علی‌اکبر صادقی و مرتضی ممیز است که در کانون، سبک و سیاق ساخت فیلم‌های انیمیشن را متحول کردند. همچنین او از بنیانگذاران «تالار عبید» دانشگاه تهران بود، و برخی از طرح‌های خود را در آنجا به نمایش گذاشت.
ارض حق را سی و دو نطق تو بود «اثقالها» وعده «اناسنلقی » بود از آن «قولا ثقیل »
دریای نور درشت‌ترین الماس برلیان در میان گوهرهای سلطنتی ایران و یکی از گوهرهای معروف جهان است. گفته می‌شود این الماس هزار سال پیش کشف و استخراج شده‌است. وزن آن اکنون هفت مثقال و ۲۰ نخود، یعنی در حدود ۱۸۲ قیراط و صورتی است ولی پیش از تراش بیشتر از این بوده‌است. (پاییز ۱۳۹۵ بعد از چهل سال مجدداً وزن شد و ۱۸۰٫۵۷ قیراط به‌دست آمد)
جهان نباشد با جود او یکی ذره زمین نه سنجد با حلم او یکی مثقال
بنشست و یکی کاغذکی چکسه برون کرد حاصل شده از کدیه به جوجو نه به مثقال
به عنوان مثال اگر ارزش فرد سالم در فرض برده بودن هشتصد تومان و ارزش معیوب آن ششصد تومان باشد، مقدار زیادی دویست تومان و نسبت میان هشتصد و دویست، نسبت یک چهارم می‌باشد. در نتیجه از اصل دیه که هزار مثقال شرعی طلا است یک چهارم (دویست و پنجاه مثقال) به آسیب دیده پرداخت می‌گردد.
دو بودی به مثقال هر یک به سنگ چو یک دانهٔ نار بودی به رنگ