فیلم بلند

معنی کلمه فیلم بلند در فرهنگستان زبان و ادب

{feature film, feature , feature-length film} [سینما و تلویزیون] هر فیلم بلند و کامل داستانی که در سالن سینما به نمایش درمی آید

معنی کلمه فیلم بلند در دانشنامه عمومی

فیلم بلند ( به انگلیسی: Feature film ) یا فیلم سینمایی ( به انگلیسی: Theatrical film ) به فیلمی با مدت زمان معمول و دارای داستان گفته می شود که بازیگران حرفه ای در آن حضور دارند و معمولاً در سینماها پخش می شود. بنا به تعریف آکادمی علوم و هنرهای سینما، بنیاد فیلم آمریکا و بنیاد فیلم بریتانیا، فیلم بلند باید حداقل ۴۰ دقیقه باشد؛ در صورتی که اتحادیه بازیگران ( به انگلیسی: Screen Actors Guild ) این زمان را ۷۵ دقیقه می داند.
داستان دارودسته کلی ( ۱۹۰۶ ) با زمانی حدود ۶۰ دقیقه نخستین فیلم بلند داستانی تاریخ سینما است. نخستین فیلم اقتباسی بلند بینوایان ( ۱۹۰۹ ) بود. دیگر فیلم های بلند اولیه شامل دوزخ ( ۱۹۱۱ ) ، هوس های امپراتور ( ۱۹۱۳ ) ، الیور توئیست ( ۱۹۱۲ ) ، ریچارد سوم ( ۱۹۱۲ ) ، از آخور تا صلیب ( ۱۹۱۲ ) و کلئوپاترا ( ۱۹۱۲ ) هستند.

معنی کلمه فیلم بلند در ویکی واژه

هر فیلم بلند و کامل داستانی که در سالن سینما به نمایش درمی‌آید.

جملاتی از کاربرد کلمه فیلم بلند

در ۱۳ می ۲۰۲۲ یک فیلم بلند بازسازی‌شده از این فیلم توسط بلوم‌هاوس پروداکشنز اکران شد.
او همچنین در زمینهٔ فیلمسازی نیز فعال بوده و تا به حال سه فیلم کوتاه مستند با نام‌های «هنوز»، «بعد از من» و «جاده» و یک فیلم بلند مستند با نام «غیرقابل چاپ» (که به تاریخ و وضعیت سانسور کتاب در ایران می‌پردازد) را کارگردانی کرده‌است.
رنه با فیلم سال گذشته در مارین‌باد در سال ۱۹۶۰ جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز را به دست آورد. در سال ۱۹۷۷ آلن رنه اولین فیلم بلند انگلیسی زبانش را به نام «پراویدنس» با شرکت جان گیلگد کارگردانی کرد.
استودیوی فیلم گرجستان (گرجی: ქართული ფილმი) یکی از قدیمی‌ترین استودیوهای فیلمسازی جهان است که ۸۰۰ فیلم بلند برای تلویزیون، فیلم کوتاه، ۶۰۰ فیلم مستند و ۳۰۰ فیلم انیمیشن در آن ساخته شده‌است. در زمان شوروی، این استودیو یکی از فعال‌ترین مکان‌ها برای تولید فیلم بود و تاکنون چند بار تغییر نام داده است.
ابراهیم گلستان در نیمهٔ نخست دههٔ ۱۳۴۰ مستندهای تپه‌های مارلیک و گنجینه‌های گوهر و سپس نخستین فیلم بلند داستانی خود خشت و آینه را ساخت.
آنو در سال ۱۹۴۳ در یکی از شهرهای کوچک جنوب پاریس در شهرستان اسون زاده شد. او حرفه‌اش را با ساخت آگهی‌های بازرگانی در اواخر دهه شصت تا اوایل دههٔ هفتاد میلادی آغاز کرد. آنو نخستین فیلم بلند خود را در سال ۱۹۷۶ به نام سیاه و سفید رنگی کارگردانی کرد. این فیلم که بر پایه تجربیات شخصی او در طول خدمت نظامی‌اش در کامرون شاخته شده‌بود، جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را به‌دست‌آورد.
یونیورسال در سال ۱۹۴۵ به‌طور متوسط با ساخت هفته‌ای یک فیلم بلند و در مجموع با ساخت ۳۵۰ فیلم در طی ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۵ به سقف تولید خود رسیده بود.
جایزه بازیگران جامعه امریکا - بهترین بازیگری در فیلم بلند مستقل - جیمز کالری
وقتی اونگار ۲۳ ساله بود، برای نوشتن و کارگردانی اولین فیلم بلندش طعم انتقام، یک درام، رزمی با بازی مایکل بین، اندرسون سیلوا، کریستوف سوزینسکی و مارتین کووا استخدام شد. این فیلم را در ۲۷ می ۲۰۱۴ منتشر شد.
هزینۀ تهیۀ یک فیلمِ استریم‌لاینر در حدود ۱۱۰/۰۰۰ دلار تعیین شد؛ بدین ترتیب با هزینۀ یک فیلم بلند قادر به تولید چهار فیلم استریم‌لاینر بودند. با این حال سود حاصل، ۵۰ تا ۷۵ درصد بیشتر از یک فیلم بلند را برآورده می‌کرد.