ثامن

معنی کلمه ثامن در لغت نامه دهخدا

ثامن. [م ِ ] ( ع ص ) نعت فاعلی از ثمن. || هشتم.

معنی کلمه ثامن در فرهنگ معین

(مِ ) [ ع . ] (اِ. ) هشتم ، هشتمین .

معنی کلمه ثامن در فرهنگ عمید

هشتم، هشتمین.

معنی کلمه ثامن در فرهنگ فارسی

هشتم، هشتمین ، ثامن الائمه:امام هشتم، امام رضا
( صفت ) هشتم هشتمین امام ثامن .

معنی کلمه ثامن در فرهنگ اسم ها

اسم: ثامن (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: sāmen) (فارسی: ثامن) (انگلیسی: samen)
معنی: هشتم، هشتمین، ثامن الائمه امام رضا ( ع )، [این نام به اعتبار ثامن الائمه، امام هشتم شیعیان، علی بن موسی الرضا ( ع ) انتخاب می شود]

معنی کلمه ثامن در ویکی واژه

هشتم، هشتمین.

جملاتی از کاربرد کلمه ثامن

که روز ثامن عشر دوم ز ذی لاحجّه که از الست بعید غدیر، گشته شهیر
امام ثامن و ضامن علی بن موسی که هست خاک درش کحل دیده ابصار
در حال حاضر نیز عدهٔ زیادی در این زمینه قلم می‌زنند که از میان ایشان می‌توان به فهیمه رحیمی، نسرین ثامنی، شهره وکیلی، مرتضی مودب‌پور، نسرین قدیری و فریده رهنما اشاره کرد.
یارب یارب برضا شه دین آن ثامن ضامن اهل یقین
وی سابقه بازی در تیم‌های نئوپان گنبد، استقلال گنبد، هاوش گنبد، باریج اسانس و آلومینیوم المهدی و نوین کشاورز ، عمران شهرداری ساری ، ثامن الحجج مشهد ، شهرداری تبریز، شهرداری گنبد و کاله آمل را دارد. دانشفر عضو تیم ملی نوجوانان و جوانان بود. وی در مسابقات والیبال قهرمانی زیر ۱۹ سال پسران جهان در سال ۲۰۰۷ در مکزیک به همراه تیم ملی والیبال نوجوانان ایران به مقام قهرمانی جهان رسید و نخستین مدال طلای ورزش ایران در رشته‌های تیمی در دنیا را کسب کرد.
یارب، یارب، به رضا، شه دین آن ثامن من اهل یقین
القسم الثامن، فی التشریح و منافع الاعضاء؛
ثامن‌القوم آن یمین سرخس راست چون میل گور قابوسیست
فلک ثامن است جای بروج واندر آن هفت را دخول و خروج
شرکت داروسازی ثامن در سال ۱۳۷۱ افتتاح شده‌است. تولید داروهای بیو تکنولوژیک از جمله فعالیت‌های این شرکت است.
باشگاه فوتبال ابومسلم خراسان یکی از باشگاه‌های فرهنگی ورزشی ایران و استان خراسان رضوی است که صاحب امتیاز آن، مؤسسه فرهنگی ورزشی مسلم خراسان رضوی به شماره ثبت ۳۷۸۹ است. نام این باشگاه برگرفته از فرمانده نظامی ایرانی حکومت عباسیان است که حکومت بنی امیه را سرنگون کرد. آخرین حضور فوتبالی این باشگاه، به پاییز سال ۱۳۹۲ بر می‌گردد. در حال حاضر، تیم فوتبال ابومسلم خراسان به دلیل عدم حمایت، در مسابقات فوتبال ایران حضور ندارد. هم‌اکنون، دو باشگاه نسل ابومسلم و ابومسلم ثامن در استان خراسان رضوی از واژهٔ ابومسلم استفاده کرده و در مسابقات لیگ‌های مختلف استانی و کشوری حضور دارند.
«در سازمان بسیج طرحی به عنوان طرح ثامن وجود دارد که بر اساس آن چند هزار کانال در فضای مجازی ایجاد شده است».
عراق در آغاز جنگ، ۱۳۶۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران را اشغال کرده بود. با انجام چهار عملیات موفقیت‌آمیز ایران با نام‌های عملیات ثامن‌الائمه، عملیات طریق‌القدس، عملیات فتح‌المبین و عملیات بیت‌المقدس، ۸۶۰۰ کیلومتر از این اراضی به شکل نظامی آزاد شد. از ۵۰۰۰ کیلومتر مربع باقی‌مانده، عراق به صورت داوطلبانه از ۲۵۰۰ کیلومتر مربع دیگر (پس از آزادی خرمشهر) عقب‌نشینی نمود؛ ولی ۲۵۰۰ کیلومتر مربع دیگر از خاک ایران (شامل شهرهای مهران و نفت شهر) تا پایان جنگ در تصرف ارتش عراق باقی‌ماند.
شه قلمرو هستی علی بن موسی امام ثامن ضامن خدیو روی زمین
منت یزدان که بر در تو شدستم سبعه سیاره را ستاره ثامن
آبادان پس از عملیات ثامن‌الائمه و در سال ۱۳۶۰ از محاصره آزاد شد.
امام ثامن ضامن که در شریعت حق ز هفت مفتی صادق گرفته فتوی را
همچنین دادستان تهران از تصمیم مشترک بانک مرکزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر انحلال تعاونی اعتباری ثامن خبر داد و اعلام شد طبق ماده ۵۵ قانون تعاون، هیئت تصفیه امور مالی این تعاونی اعتباری را بر عهده خواهد گرفت. همچنین دادستان تهران اعلام کرد که با آغاز فروش اموال توسط بانک مرکزی، الباقی وجوه سپرده گذاران مسترد گردد.
شماری از مالباختگان سکه ثامن در مقابل ساختمان دادگستری تهران تجمع کردند.