تینا

تینا

معنی کلمه تینا در لغت نامه دهخدا

تینا. ( هزوارش ، اِ ) به لغت زند و پازند گل را گویند و به عربی طین خوانند. ( برهان ) ( انجمن آرا ) ( آنندراج ) ( از ناظم الاطباء ). هزوارش تینا، پهلوی گیل ، گل ( خاک ). ( حاشیه برهان چ معین ).
تینا. ( اِ ) عشق بازی و ناز و کرشمه. ( ناظم الاطباء ).
تینا. ( اِخ ) فرضه است بر دریای شام. ( منتهی الارب ). || طورتَینا یا طورتِینا به مد و قصر، همان طورسینا است. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه تینا در فرهنگ فارسی

فرضه است بر دریای شام

معنی کلمه تینا در فرهنگ اسم ها

اسم: تینا (دختر) (فارسی، آرامی) (تلفظ: tinā) (فارسی: تينا) (انگلیسی: tina)
معنی: گل سرخ، ناز و کرشمه، ( در عربی ) طین، به لفظ زند و پا زند گل سرخ است، گِل، هم ریشه با

معنی کلمه تینا در دانشنامه عمومی

تینا ( به انگلیسی: Thena ) با نام واقعی آزورا، یک شخصیت خیالی ابرقهرمان در کتاب های کامیک آمریکایی منتشر شده توسط مارول کامیکس است. او یکی از اعضای اترنالز، نژادی متشکل از ابرقهرمانان در مارول کامیکس به شمار می رود. این شخصیت توسط جک کربی خلق شده است؛ که برای اولین بار تحت نام تینا در شمارهٔ ۵ از مجموعه کمیک اترنالز ( نوامبر ۱۹۷۶ ) حضور پیدا کرد.
آنجلینا جولی در دنیای سینمایی مارول و فیلم اترنالز ( ۲۰۲۱ ) وظیفه بازی در این نقش را بر عهده دارد.

معنی کلمه تینا در ویکی واژه

تینا، از نام‌های اصیل ایرانی است. این نام از زمان‌های قدیم (زمان کوروش هخامنشی) در میان ایرانیان رایج بوده‌است. تینا الهه عشق و به معنی ناز و ادا (عاشق نوازش) است، و در مواردی، به‌عنوان نمادی از عشق به گل سرخ نیز تعبیر شده‌است. تینا از محدود نام‌هایی است که به‌صورت آوایی و با بیانی یکسان، در زبان‌های مختلف دنیا وجود دارد و یک نام بین‌المللی است که در هر زبان، معانی مختلفی دارد:
تینا در زبان فرانسوی به معنای ملکه مهربان، در زبان کردی به معنی دختر تنها، در زبان اسپانیایی به معنی عشق، در لاتین نام گلی در اعماق اقیانوس، در زبان لاتین پرتقالی به معنی گل جهنمی و در زبان‌های ایتالیایی و آلمانی به معنی سرسبزی و طراوت است.
در زبان عربی، تینا از تین گرفته شده‌است، به‌طوری که قرآن در سوره تین (التین و الزیتون) از آن نام برده‌است. در لغت، تین به معنی انجیر می‌باشد و در جایی نیز به نام کوهی در دمشق و در حدیثی از پیامبر به شهر مدینه تعبیر شده‌است. باید توجه داشت که در زبان عربی هم کلمه تین و هم کلمه طین وجود دارد، که حالت اول به معنی انجیر و در حالت دوم به معنی گل (خاک و آب) است و نباید آنها را با هم اشتباه گرفت.
تینا در زبان پهلوی به معنای آزادی می‌باشد.
شیرین
نام گلی محلی در کردستان
نام گلی که از ریشه درختی کوهستانی می روید

جملاتی از کاربرد کلمه تینا

سیروانی مهین گفت: الرضا فوق الموافقه مع ما یبدو مع الغیب. و قال للخواص اوصنی فقال لی الزم الفقراء فان الخیر فهیم. و سید بوده بدمیاط نشستی، شیخ الاسلام گفت: که شیخ بوالحسن قرافی نام وی علی بن عثمان بن نصر بن عمرو القرافی بوده، و قرافه دیهیست از مصر، گویند که بدمیاط بوده مصریست شاگرد بوالخیر تیناتی٭ و بوالحسن صایغ دینوری٭ صدو ده سال عمر وی بود و توفی سنه ثمانین و ثلثمائه. و بوالخیر صد و بیست و اند سال بزیست.
او قرار است در اقتباس فیلم آینده سرزمین‌های مرزی نقش تینی تینا[ت] را بازی کند .
در ۳۰ ژوئیه ۲۰۰۴، جنیفر چیبا دعوی را بر ضد خانواده اسمیت برای ۱۵٪ از سرمایه اسمیت (بیش از ۱ میلیون دلار) انجام داد و ادعا کرد که او و اسمیت به عنوان همسر بودند و اسمیت به او قول داده بود که برای ادامه زندگی‌اش از سرمایه استفاده کند و او به عنوان مدیر اسمیت تا سال ۲۰۰۰ برایش فعالیت می‌کرد. یکی از کارمندان دولت که مسئول این پرونده بود، اعلام کرد که کار کردن او به عنوان مشاور یا مدیر اسمیت به دلیل این‌که او گواهینامه‌ای از این‌کار نداشته، تحت قانون مهارت‌های کالیفرنیا این ادعا باطل است. این ادعا در اکتبر ۲۰۰۷ در دادگاه استینافی وارد شده و چیبا برنده نشد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به ویلیر تریستینا–سله ایتالیا، ده ناردی، تیم آستانه، و تیم میلرام اشاره کرد. وی همچنین از دوچرخه‌سواران بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ بوده است که در المپیک‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ نیز حضور داشت.
او پیش فصل ۲۰۱۹–۲۰ را به‌طور منظم در تیم اول آرسنال سپری کرد و چهار گل به ثمر رساند، از جمله به ثمر رساندن گل در بازی‌های دوستانه در پیش فصل مقابل بایرن مونیخ و فیورنتینا.
در سن ۱۲ سالگی، کریستینا در شوی باشگاه میکی موس حضوری موفق داشت که در آن در کنار بریتنی اسپیرز، رایان گاسلینگ و جاستین تیمبرلیک ظاهر شدند.
در فصل ۲۰۰۵−۲۰۰۶ بیرامار با هدایت ایناسیو قهرمان لیگ دسته دوم پرتغال شد. در نتیجه این قهرمانی، بیرامار به لیگ برتر صعود کرد. در فصل بعد ایناسیو هدایت بیرامار را در لیگ برتر بر عهده داشت اما او در حالی که در طول ۹ هفته تنها ۶ امتیاز کسب کرده بود از تیم اخراج شد. او سپس به یونیکوس یونان رفت اما در ۱۵ ژوئیه ۲۰۰۷ پس از کسب شکستی سنگین مقابل تیم پاناتینایکوس استعفا داد.
ولید مغیره همی گفت: و اللَّه لو کانت النبوة حقا لکنت اولی بها منه لأنی اکبر منه سنا و اکثر منه مالا. بو جهل همی گفت: زاحمنا بنو عبد مناف فی الشرف، حتی اذا صرنا کفرسی رهان، قالوا: منا نبی یوحی الیه، و اللَّه لا نرضی به، و لا نتّبعه ابدا الا أن یأتینا وحی کما یأتیه. دیگری میگفت: لولا نزل هذا القرآن علی رجل من القریتین الولید بن المغیرة من اهل مکّه، و عروة بن مسعود الثقفی من اهل الطائف.
به زیر دلق ملمع کمندها دارند درازدستی این کوته آستینان بین
بسهو و عمد چو زان انجمن رسد امری چو حکم شرع ندارد تمیز و استیناف
قطرب گفت فرقان اینجا قرآن است و در آیت ضمیری است محذوف یعنی آتینا موسی الکتاب و محمدا الفرقان. و گفته‌اند فرقان در همه قرآن بر سه وجه آید و معانی آن سه قسم است: یکی بمعنی نصرت چنانک درین آیت است بقول بعضی مفسران.
وضعیت ازدواج همجنس‌ها در میشیگان اکنون به تصمیم دادگاه استیناف حوزه ششم ایالات متحده آمریکا بستگی دارد.
این کارتون را در ابتدا برای تبلیغ محصولات شرکت لوازم خانگی لاگوستینا طراحی و ساخته بود. اگر چه کاواندولی بعد از ساختن هشت قسمت رابطه خود را با لاگوستینا قطع کرد اما این کار باعث شد در طول سال‌ها این مجموعه در بیش از ۴۰ کشور دنیا به نمایش درآید و آقای خط به شهرتی جهانی برسد.
امّا بر قول ایشان که گفتند، سجود ظلال است، و او استیناف نیست بلکه و او عطف است و سخن پیوسته، و کثیر من النّاس و کثیر حقّ علیه العذاب و ان سجد ظله للَّه. «وَ مَنْ یُهِنِ اللَّهُ» ای من یهنه بالخذلان، «فَما لَهُ مِنْ مُکْرِمٍ» بالتوفیق، «إِنَّ اللَّهَ یَفْعَلُ ما یَشاءُ» یکرم من یشاء بالایمان، و یذلّ من یشاء بالکفر. فالسّعادة و الشّقاوة بمشیّته و ارادته.
او در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی مانند کریستینا و دون فرانسیسکو پرسنتا ظاهر شد، جایی که او در مورد سختی‌های یک مادر مجرد در صنعت تلویزیون صحبت کرد، اما گفت که شادترین دوران زندگی خود را به عنوان مادر برای فرزندش سپری می‌کند. در ۱۰ ژوئیه ۲۰۰۷، ماریا مارتا، مادر اریکا بوئنفیل، پس از عوارض ناشی از یک بیماری نادر که قلب او را تحت تأثیر قرار داد، درگذشت.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال پروجا، فیورنتینا، لچه، ساسولو و ناپولی اشاره کرد.
شیر او را تالفی و استیناسی گرفت پس ناگاه بروجست و فروشکست. آنگه روباه را گفت: من غسلی بکنم پس گوش ودل او بخورم، که علاج این علت بر این نسق و ترتیب فرموده‌اند. چون او غایب شد روباه گوش و دل هر دو بخورد. شیر چون بازآمد گفت: گوش و دل کو؟ جواب داد که: بقا باد ملک را اگر او گوش و دل داشتی، که یکی مرکز عقل و دیگر محل سمع است، پس از آنکه صولت ملک دیده بود دروغ من نشنودی و بخدیعت فریفته نشدی و بپای خود بسر گور نیامدی.
صدق چهارم در وفا بود به عزم که باشد که عزم وی بود بر آن که در جنگ جان فدا کند و چون مقدمی پدید آید ولایت تسلیم کند، ولکن چون بدان وقت رسد نفس تن درندهد، و اندر این گفت، «رجال صدقوا ما عاهدواالله علیه». یعنی به عزم خویش وفا کردند و خویشتن فدا کردند. و در حق گروهی که عزم کردند که مال بذل کنند و بدان وفا نکردند چنین گفت، «و منهم من عاهدوا الله لئن آتینا من فضله لنصد قن و لنکونن من الصالحین فلما اتیهم من فضله بخلوا به » تا آنجا که گفت، «بما کانوا یکذبون». ایشان را کاذب خواند اندر این وعده.
یَکادُ الْبَرْقُ استیناف ثانی است گوئیا جواب کیست که میگوید ما حالهم مع تلک الصّواعق؟ و کاد گردانیدن از افعال مقاربه است، که وضع کرده‌اند از برای نزدیک گردانیدن.