تیرم

معنی کلمه تیرم در لغت نامه دهخدا

تیرم. [ رَ / رُ ] ( ترکی ، اِ ) بانوی اعظم و خاتون بزرگ را گویند. ( برهان ) ( فرهنگ جهانگیری ) ( فرهنگ رشیدی ) ( از ناظم الاطباء ). بانوی بزرگ حرم شاه را گویند. ( انجمن آرا ) ( آنندراج )....تیر به معنی برگزیده و «میم » بر نعت زنان زاید کنند چون بیگم و خانم پس معنی تیرم ؛ زن برگزیده است. ( فرهنگ رشیدی ). در ترکی به معنی بانوی بزرگ و ارجمند است. ( حاشیه برهان چ معین ) :
اندر این عهد از بزرگی کشور خوارزمشاه
ستر عالی مهد عالم تیرم ترکان توئی.استاد ( از فرهنگ رشیدی ).

معنی کلمه تیرم در فرهنگ معین

(تِ رَ ) [ تر. ] (اِ. ص . ) بانوی بزرگ حرم پادشاه ، خاتون .

معنی کلمه تیرم در فرهنگ عمید

بانوی بزرگ حرم پادشاه، خاتون: اندر این عهد از بزرگی کشور خوارزم را / ستر عالی مهد اعظم تیرم ترکان تویی (؟: مجمع الفرس: تیرم ).

معنی کلمه تیرم در فرهنگ فارسی

خاتون، بانوی بزرگ حرم پادشاه
( اسم ) بانوی بزرگ خاتون ارجمند .

معنی کلمه تیرم در ویکی واژه

بانوی بزرگ حرم پادشاه، خاتون.

جملاتی از کاربرد کلمه تیرم

در تیرماه ۱۲۹۰ شمسی پس از شکست رشیدالسلطان از نیروهای دولتی مابین شاهرود و دامغان، رشیدالسلطان سبزوار را به طرف خوار ترک کرد. در منطقه خوار گروه مشروطه خواه ایل به سرکردگی آقارضاخان و (پسرعم رشیدالسلطان) همراه با افراد ایل بختیاری آماده مقابله و رویارویی با رشیدالسلطان و یارانش بودند[]. آن‌ها به سرکردگی آقارضاخان، مانع بزرگی برای حضورش در این منطقه بودند[].
تو کمان‌کشیده و در کمین که زنی به تیرم و من غمین همهٔ غمم بود از همین که خدا‌نکرده خطا کنی
در شامگاه تاریخ ۱۷ تیرماه، تجمعی «۳۰۰ نفری» در محلهٔ سعادت‌آباد تهران شکل گرفت.
از فاتحه تا خاتمه اش خواندم و دیدم گویا ز فلک نامه نگار آمده تیرم
سرفرازی می‌کنم وقتی که بنوازی به تیغم کوس عشرت می‌زنم روزی که بردوزی به تیرم
چو تیرم ره راستان می‌رود به هر جا ازو داستان می‌رود
در تاریخ ۱۰ فروردین ماه رسانه‌های داخلی داعش با انتشار تصاویر جدید عمر شیشانی از زنده بودن وی خبر دادند. در تیرماه سال ۱۳۹۵ یکی از رسانه‌های وابسته به گروه حکومت اسلامی (شبکه خبری اعماق) پرده از مرگ وی برداشت و گفت ابوعمر الشیشانی در جریان دفع یک حمله به شهر الشرقاط در نزدیکی موصل کشته شده‌است.
فروتن در فاصله سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ به‌عنوان معاون هماهنگ‌کننده و رئیس ستاد نیروی زمینی سپاه پاسداران فعالیت می‌کرد، از تیرماه تا شهریورماه ۱۳۹۵ ریاست اداره آماد ستاد کل نیروهای مسلح را برعهده داشت و از شهریورماه ۱۳۹۵ رئیس دفتر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح است. وی در سال ۱۳۹۳ درجه سرتیپی دریافت کرد.
در چهل ویکمین نشست هیئت ممیزه دانشگاه که روز پنجشنبه ۱ تیرماه در دفتر مرکزی دانشگاه برگزار گردید با ارتقاء آقای دکتر سید ابوالحسن نائینی از گروه عمران به مرتبه استادی موافقت به عمل آمد.[۱]
کالاهای دیجیتال، هنری، لوازم آرایشی، بهداشتی و سلامت، خودرو، ابزار و اداری، مد و پوشاک، لوازم خانه و آشپزخانه، کتاب، نوشت‌افزار، اسباب‌بازی، کودک و نوزاد و تجهیزات ورزش و سفر در این فروشگاه قابل دسترسی هستند. سوپرمارکت دیجی‌کالا نیز در تیرماه تابستان ۱۳۹۷ با پیوستن روکولند به این مجموعه افزوده شده است.
افسوس که نوبهار حسنش بیرون شد و تیرمه درآمد
الیاس یالچینتاش در تیرماه ۱۳۹۷ در جزیره کیش کنسرت برگزار کرد که حواشی بسیاری در پی داشت. به گزارش خبرگزاری آناتولی پس از کنسرت امل سایین، ارول اوگین و آژدا پکان در سال ۱۹۷۷ این نخستین بار بود که یک خوانندهٔ ترکیه‌ای در ایران کنسرت می‌گذاشت.
گرچه پیرم هست در دل ذوق تأثیرم هنوز چون کمانم پشت و، من با شوخی تیرم هنوز
تاریخ وفات شیخ احمد احسائی ۲۱ ذیقعده ۱۲۴۱ قمری برابر ۶ تیرماه ۱۲۰۵ شمسی- ۲۷ ژوئن ۱۸۲۶ است.
تیرم چو قصد جه کنم پرم بده تا به کنم ابرو نما تا زه کنم من آن کمان را ساعتی
ال‌جی علاوه بر آمریکای شمالی، حضور قابل‌توجهی در آمریکای لاتین هم دارد و پنجمین تولید کننده گوشی همراه در این منطقه است. به‌نظر می‌رسد سامسونگ و شرکت‌های چینی مثل اوپو، ویوو و شیائومی از خروج ال‌جی از این منطقه سود ببرند. بخش گوشی‌های همراه ال‌جی کوچکترین بخش این شرکت است و حدود ۷ درصد از درآمد آن را بر عهده دارد. انتظار می‌رود این بخش تا پایان ژوئیه (تیرماه) بسته شود.
در تاریخ ۱۴ تیرماه ۱۳۹۵ با عقد قرارداد یک ساله راهی تبریز شد تا دوباره شاگرد رسول خطیبی شود.
زین پس من و یاری که قدر است چو تیرم از بار غمش گشت چو ابروی مقوس
کاشی سازند از گلم مرغی با کمان ابرونی زند تیرم
خوش می تپم به خون دل و به تیرم چنین زده است باز این چه ناوک است که از عشق، از کمین زده است