مشروطه خواه

معنی کلمه مشروطه خواه در فرهنگ معین

( ~. خا ) [ ع - فا. ] (ص . )هوادار حکومت مشروطه .

معنی کلمه مشروطه خواه در فرهنگ فارسی

(صفت ) آنکه طرفدار مشروطه است مشروطه طلب : ریش. مشروطه خواهان بر کنند پای. دیکتاتوری محکم کنند . ( بهار )

معنی کلمه مشروطه خواه در ویکی واژه

هوادار حکومت مشروطه.

جملاتی از کاربرد کلمه مشروطه خواه

پس از خلع محمدعلی‌شاه، در آن زمان نظر بر این بود که سلسله قاجار منقرض اعلام شده و سلسله جدیدی به روی کار آورده شود. اما مشروطه خواهان بیم آن داشتند که برکناری قاجاریه منجر به نقض بند هفتم قرارداد ترکمنچای شود و زمینه‌ساز رویارویی دولت ایران و روسیه تزاری را فراهم آورد. مطابق این بند روس‌ها تنها فرزندان و نوادگان عباس میرزا را به عنوان وارثان تاج و تخت ایران به رسمیت می‌شناختند و با وجود اینکه تزارها مشکلی با برکناری اشخاص از پادشاهی نداشتند؛ اما خود سلسله و این خط جانشینی مورد حمایت آن‌ها بود.
دور مشروطه خواهان آمد (امان امان امان امان)
فتنه مشروطه خواهان هوسناک از ستم ملک را افکند در پستی ملک را در عنا
خدیو شرق شاهنشاه قاجار شه مشروطه خواه معدلت جو
میرزا جزو علمایی است که درانجمن ولایتی اصفهان به حمایت از علمای مشروطه خواه پرداخته، چنان‌که جابری انصاری، که خود از جمله اعضای اصلی این انجمن بوده، دربارهٔ او می‌نویسد:
طباطبایی به روسیه و عثمانی سفر کرده و مشروطه اول عثمانی را دیده و از معدود مشروطه خواهان بوده که با مفاهیم اصلی مشروطیت مثل اهمیت مجلس و مشارکت مردمی آشنا بوده است.
در سال ۱۸۲۰ در پرتغال انقلاب مشروطه رخ داد. جنبشی که توسط مشروطه خواهان لیبرال آغاز شد، منجر به نشست کورت‌ها (یا مجلس مؤسسان) شد، که باید اولین قانون اساسی پادشاهی را تدوین کند. مجلس مؤسسان خواستار بازگشت پادشاه جان ششم شد که از سال ۱۸۰۸ در برزیل زندگی می‌کرد.
او اهل خلخال بود و تحصیلات خود را در زادگاهش آغاز کرد و در استانبول ادامه داد.[نیازمند منبع] در این شهر با مشروطه خواهانی چون سید عبدالکریم، محمدعلی تربیت و سید حسن تقی‌زاده همکاری کرد.[نیازمند منبع] پس از بازگشت به ایران با شیخ محمد خیابانی در تبریز همراه شد و از نخستین شمارهٔ روزنامه تجدد (پانزدهم فروردین ۱۲۹۶) که خیابانی منتشر کرد، در این روزنامه قلم می‌زد.[نیازمند منبع]
مشروطه خواه با بی محض است نزد شیخ تا آنکه بسته گشت ز مشروطه باب تاب
او در دوران مشروطه صغیر وارد انجمن فاطمیه شده، در جشن افتتاح مجلس شورای ملی و درگیری‌های میدان توپخانه حضوری فعال داشته و در اول محرم ۱۳۲۷ قمری به کاشان باز می‌گردد... و «در راه به چند نفر از [لر|الوار] بر خورده، به جرم مشروطه خواهی قصد قتلم کردند، خداوند نجاتم داد».
حال این مشروطه خواهان گزافی را بشرح باز راندم با مثال و شاهد آن برملا