تیاره

معنی کلمه تیاره در لغت نامه دهخدا

تیاره. [ رِ ] ( اِخ ) شهر و مرکز ولایتی است در الجزایر که دردامنه کوهی بهمین نام واقع است و 24800 تن سکنه دارد و یکی از مراکز فلاحتی این کشور است. ( از لاروس ).

معنی کلمه تیاره در فرهنگ فارسی

شهر و مرکز ولایتی است در الجزایر که در دامنه کوهی بهمین نام واقع است

معنی کلمه تیاره در دانشنامه آزاد فارسی

تیاره (پوشاک)
(یا: تیارا؛ تیار) نام یونانی کُلاه ایرانیانِ دورۀ ماد و هخامنشی. کلاهی باشلق مانند، بلند و نوک تیز، از جنس نمد، چرم، ابریشم، یا پارچه های لطیف بود و داخلش اغلب با پوست حیوانات کمیاب آستر می شد. همچنین، پوششی برای گردن (با محافظی بلند به سمت گردن)، گوش ها، گونه ها و چانه (با زبانه های بسیار بلندی در طرفین که در چانه یا دو سوی گردن گره می خورد) به شمار می رفت. تیاره کلاه ایرانیان اشراف بود. فقط شاهنشاه حق داشت تیارۀ خود را با نوکی ایستاده، که با قالب هایی از داخل افراشته نگه داشته می شد، بر سر بگذارد، در حالی که نوک کلاه های دیگران به عقب خمیده بود. گاه نواری، که به منزلۀ دیهیم بود، دور تیارۀ خود می بستند. ایرانیان سرشناس گرهی در دیهیم خود در جلوی تیاره می زدند. تیاره را با فشار بر سر می گذاشتند به گونه ای که یا در جلو سه برجستگی ایجاد کند یا در طرفین چین بخورد. گذاردن این کلاه در سراسر خاورمیانۀ امروزی رایج بود و موبدان و رهبران دینی نیز آن را بر سر می گذاشتند و از قلمرو تبت تا سرحدّات هلنی، با نام کلاه فریجی، با اندک تغییراتی در فرهنگ های رومی و اروپایی باقی ماند.

معنی کلمه تیاره در ویکی واژه

هواپیما، تیاره ممکن است قابل تجزیه به دو بخش تَی که مترادف شرط فارسی است با یارهَ به معنی شکافتن بوده، می‌باشد؛ مفهوم کلی اصطلاح یعنی به شرط شکافت است.

جملاتی از کاربرد کلمه تیاره

زن میخواره جگرخواره شود اهرمن سیرت و پتیاره شود
میان بست بایدش بر تاختن وزان زشت پتیاره کین آختن
چنین زشت پتیاره ناپاک دین ازو گشت پیدا دلی پر زکین
به شمشیر برنده بردم چو دست سراسیمه پتیاره از من بجست
اکس‌باکس وان در نسل ۸ کنسول‌های بازی ویدئویی با پلی‌استیشن ۴ شرکت سونی و نینتندو سوئیچ به رقابت می‌پردازد و فروش کلی کنسول تا سال ۲۰۱۸ در جهان حدود ۷۸ میلیون کنسول بوده‌است. این کنسول از پردازنده ۴ هسته‌ای جگوار ساخت شرکت ای‌ام‌دی استفاده می‌کند و توان اجرای بازی‌ها بر روی رزولوشن ۴۹۸۰ بر فریم ریت ۶۰ ثانیه را داراست و همچنین این کنسول از شنیدن فرمان‌ها صوتی توسط کینکت ۱٫۰۰ پشتیبانی می‌کند و همچنین دستیارهای هوشمند گوگل اسیستنت و کورتانا و الکسا آمازون بر روی این کنسول برای کاربران قابل دسترس هستند.
فلاحی در شهریور ۱۳۹۹ با حمایت از «طرح ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی» مدعی شد «پیام رسانی مانند تلگرام از فروش اطلاعات مردم به نهادهای گوناگون در سطح جهانی چندین برابر پول نفت منطقه درآمد کسب می‌کند، این اطلاعات بیشتر با اهداف جاسوسی در اختیارهای نهادهایی قرار می‌گیرد که بیشتر ماهیت امنیتی-اطلاعاتی دارند.»
تری گفت مردی که قبل از زندگی با مل با او زندگی می‌کرده آن‌قدر عاشقش بوده که سعی کرده او را بکشد. بعد تری گفت: «یک شب حسابی کتکم زد. مچ پاهایم را گرفته بود و مرا دور اتاق نشیمن روی زمین می‌کشید. یکریز می‌گفت: «دوستت دارم، دوستت دارم، پتیاره.» همین‌طور مرا دور اتاق می‌کشاند. سرم مدام می خورد این‌ور و آن‌ور.» تری به همه دور میز نگاه کرد. «شماها اگر بودید با یک چنین عشقی چه می‌کردید؟»
به الماس هندی تنش بردرید زپهلوی پتیاره پهلو جهید
شوق لقای جانان پای دلم چنان برده زجا، که رفته زدست اختیارها
ببخشای بر ما که بیچاره ایم گرفتار در چنگ پتیاره ایم
بکی نعره زد سام پرخاشخر که ای زشت پتیاره بدگهر
نفس اماره همه کینه او با خردست دزد پتیاره همه دیده ی او بر کالاست
چو پتیاره آواز گردون شنید بغرید در دم به هامون دوید
دیگر نمونه‌های اختیار معامله یکی دیگر از نمونه‌های مهم اختیار معامله (به ویژه در ایالت متحده آمریکا) اختیار معامله سهام برای کارمندان که توسط شرکت به عنوان یک شکل از ایجاد انگیزه تعلق می‌گیرد. بسیاری دیگر از انواع اختیار در بسیاری از قراردادهای مالی وجود دارد به عنوان مثال اختیار معامله املاک واقعی. به هر حال بسیاری از اصول ارزشیابی و مدیریت ریسک در تمام اختیارهای مالی وجود دارد. دو نمونه اختیار معامله وجود دارد: اختیار معامله با پشتوانه و بدون پشتوانه