تکنولوژی

معنی کلمه تکنولوژی در فرهنگ معین

(تِ نُ لُ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - مطالعة فنون و ابزار و ماشین آلات و مواد اولیه . ۲ - تجهیزات و روش های علمی که در حیطة خاصی به کار برده شود، فناوری . (فره ).

معنی کلمه تکنولوژی در فرهنگ عمید

۱. بهره گیری از یافته های علمی برای بهبود عملکرد در زمینه های صنعتی، کشاورزی، آموزشی، اقتصادی، و مانند آن ها.
۲. (اسم ) روش ها و فنونی که به این منظور به کار برده می شوند، فناوری.

معنی کلمه تکنولوژی در فرهنگ فارسی

علم به صنایع وحرفه ها، مجموع اصطلاحات فنی یاصنعتی

معنی کلمه تکنولوژی در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:فناوری

جملاتی از کاربرد کلمه تکنولوژی

مرکز پروازهای فضایی گودارد بزرگ‌ترین سازمان آمریکایی از نظر دانشمندان، مهندسان و تکنولوژیست‌هایی است که در ساخت فضاپیما، ابزارها و فناوری‌های جدید برای مطالعهٔ زمین، منظومهٔ شمسی و گیتی درگیر هستند. آزمایشگاه پیشرانه جت بخشی از مؤسسهٔ فناوری کالیفرنیا است و پیشروی ناسا برای اکتشافات رباتیک منظومهٔ خورشیدی بوده است. مرکز فضایی جانسون مسئول آموزش فضانوردان آمریکا و کشورهای شریک در ایستگاه‌های فضایی است. پایگاه فضایی کندی نیز مرکز پرتاب فضاپیماهای دارای سرنشین ناسا مانند فضاپیماهای پروژهٔ مرکوری و شاتل‌های فضایی (هر دو در گذشته) و همچنین فضاپیماهای پیشرفتهٔ ناسا است.
فردی که به عنوان تکنولوژیست اتاق عمل شناخته می‌شود، باید شایسته نگرش مراقبتی نسبت به بیمار و دیگر اعضای تیم جراحی و محیط داشته باشد. این فرد به عنوان عضوی از تیم جراحی در اتاق عمل باید قادر باشد با سرعت و دقت به جزئیات توجه کند.
اغلب کشمکش را به پنج گونهٔ اصلی تقسیم می‌کنند. در دوران مدرن فرد علیه ماشین یا فرد علیه تکنولوژی هم به این طبقه‌بندی افزوده شده‌است.
در تکنولوژی ریخته گری پیوسته فولاد نیز اغلب از این نوع فولاد استفاده می‌کنند.
پریمیر نرم‌افزاری است که با نهایت امکانات و تکنولوژی‌ها ویرایشی قدرتمند را برای فیلم‌ها امکان‌پذیر می‌سازد.
کارخانه المپیا (تکنولوژی اداری تجاری، 7%)
مثل همهٔ رویکردهای تازه پدیدار شده، میزانی از بیم، عدم اطمینان و قطعیت، و نگرانی‌هایی دربارهٔ بالندگی این تکنولوژی وجود دارد.
این تکنولوژی به لطف نانو فیلترها و اندازهٔ ذرات مولکول‌های آب امکان‌پذیر می‌شود. نانو فیلترها دارای سوراخهای ریزی هستند که مولکولهای آب از آن رد می‌شوند اما دیگر ناخالصی‌ها گذر نمی‌کنند.
۱. تجربهٔ اندک در زمینهٔ فناوری و آموزش الکترونیکی: تعدادی از فراگیران آموزش الکترونیکی را در فناوری و تکنولوژی خلاصه می‌کنند و چون خودشان تجربه‌ای در زمینه‌های فناوری ندارند در آموزش مشارکت نمی‌کنند. این مسأله یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های آموزش مجازی برای متخصصان در این حوزه است.