سرنشین
معنی کلمه سرنشین در لغت نامه دهخدا

سرنشین

معنی کلمه سرنشین در لغت نامه دهخدا

سرنشین. [ س َ ن ِ ] ( نف مرکب ، اِ مرکب ) شخصی که در سفر بالای استریا شتر نشیند اعم از اینکه مرد باشد یا زن. ( آنندراج ). مسافری که بر بالای بار ستور یا ارابه نشیند. مسافری که بر ستوری اجیر یا کشتی یا راه آهن و اتومبیل کرایه و امثال آن باشد. ( یادداشت مؤلف ) :
در گلشنی که حسن تو محمل سوار شد
گل سرنشین قافله نوبهار شد.محسن تأثیر ( از آنندراج ).

معنی کلمه سرنشین در فرهنگ معین

(سَ. نِ ) (ص فا. ) ۱ - مسافر. ۲ - آن که سوار درشکه ، اتومبیل ، هواپیما و غیره شود.

معنی کلمه سرنشین در فرهنگ عمید

۱.مسافری که در وسیلۀ نقلیه اعم از اتومبیل، هواپیما و امثال آن ها نشسته باشد.
۲. [قدیمی] مسافری که میان قافله بر اسب یا استر سوار بوده.

معنی کلمه سرنشین در فرهنگ فارسی

مسافرکه دراتومبیل وهواپیمانشسته باشد
( صفت ) ۱ - مسافری که در میان کاروان سوار مرکوبی بود . ۲ - مسافر درشکه اتومبیل هواپیما یا کشتی .

معنی کلمه سرنشین در دانشنامه عمومی

سرنشین واژه ای است که به کسانی گفته می شود که با وسائل نقلیه در حال سفر هستند.
↑ مشارکت کنندگان ویکی پدیا. «Passenger». در دانشنامهٔ ویکی پدیای انگلیسی، بازبینی شده در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۰.
• ترابری
• مقاله های دارای الگوی یادکرد - ویکی
• پیوند رده انبار در ویکی داده است
سرنشین (فیلم ۲۰۰۵). «سرنشین» ( انگلیسی: The Passenger ( 2005 film ) ) فیلمی در ژانر مهیج است که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد.
سرنشین (فیلم ۲۰۰۹). «سرنشین» ( انگلیسی: Passenger ( 2009 film ) ) یک فیلم است که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد.
معنی کلمه سرنشین در فرهنگ معین
معنی کلمه سرنشین در فرهنگ عمید

جملاتی از کاربرد کلمه سرنشین

بایستادن دیوار و سرنشینی سقف به تنگی دل روزن به روگشایی در
ویراژ تا تابستان ۱۹۹۰ در ایالات متحده در دسترس نبود و ویراژ وولانته کانورتیبل بعداً در سال ۱۹۹۲ در دسترس قرار گرفت. نسخه پسین وی۸ کوپه و ویراژ وولانته به‌طور رسمی برای فروش در ایالات متحده عرضه نشدند. در دسترس بودن پس از سال مدل ۱۹۹۳، به دلیل نبود کیسه هوای سرنشینان و ناتوانی در رعایت مقررات آلایندگی به پایان رسید.
یک سفینه بدون‌سرنشین به نام چندرایان-۱ که در داخل هند ساخته شده با موفقیت از پایگاه فضایی ساتیش داوان در جنوب این کشور به سوی مدار کره ماه پرتاب شده است. یک موشک ساخت هند این سفینه یک و نیم تنی را در مدار کره ماه قرار خواهد داد. بی‌بی‌سی فارسی
(ژاکسا) یا جاکسا در تاریخ یکم اکتبر ۲۰۰۳ میلادی از طریق ادغام سه سازمان مستقل تشکیل شد و مسئول پژوهش، توسعهٔ فناوری و پرتاب ماهواره به مدار است. ژاکسا همچنین در بسیاری از ماموریت‌های پیشرفتهٔ دیگری مانند اکتشاف سیارک و احتمال مشارکت در اکتشاف‌های سرنشین‌دار ماه درگیر است. مرکز این سازمان در مرکز فضایی تانیگاشیما در جزیرهٔ تانیگاشیما در استان کاگوشیما ژاپن قرار دارد.
بدان ای شمع ملک و تاج شاهان ز تاجت سرنشین صاحب کلاهان
مرکز فضایی جان اف. کندی، یکی از مشهورترین تأسیسات ناسا است. این مرکز از سال ۱۹۶۸، محل آغاز تمام مأموریت‌های دارای سرنشین ایالات متحده بوده است. با وجود متوقف‌شدن این مأموریت‌ها، اجرا و مدیریت تأسیسات پرتاب راکت بدون سرنشین برنامهٔ فضایی غیرنظامی ایالات متحده را از سه سکوی واقع در مجاورت پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال بر عهده دارد. ناسا همچنین یک راه‌آهن کوتاه در این مرکز راه‌اندازی کرده و از هواپیماهای مخصوصی استفاده می‌کند.
آلوئت ۲ در تاریخ ۳ ژوئیهٔ ۱۹۵۶ با نجات یک کوهنورد که در ارتفاع ۴۰۰۰ متری دچار ایست قبلی شده بود نخستین هلیکوپتری بود که عملیات نجات کوهستانی انجام می‌داد. در تاریخ ۳ ژانویه ۱۹۵۷ آلوئت ۲ برای نجات سرنشینان سیکورسکی-۵۸ که سقوط کرده بود فراخوانده شد. هلیکوپتر سیکورسکی-۵۸ خود در حال انجام عملیات جستجو برای کوهنوردان گمشده، ژان ونساندن و فرانسوا آنری در کوه مون بلان بود.
۲۶ تیر - پرواز ۱۷ هواپیمایی مالزی ، یک بوئینگ ۷۷۷ ، در شرق اوکراین پس از سقوط توسط موشک سقوط کرد. همه ۲۹۸ سرنشین هواپیما کشته می شوند.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به کمدی موقعیت و سرنشینان اشاره کرد.
به گفته عفو بین‌الملل، نیروهای امنیتی ظاهراً گلوله‌های لاستیکی را به سمت جمعیت شلیک کردند و گزارش‌های تأیید نشده‌ای از پرتاب بمب‌های دودزا و گاز اشک‌آور توسط هواپیماهای بدون سرنشین بر روی معترضان وجود داشت. عفو بین‌الملل گفت که مقامات استفاده از بمب‌های دودزا و گاز اشک‌آور را تأیید کرده‌اند.
حَسود سرکشت گر سرنشین است چو مارش سر بکَف کان سرچنین است
سرنشینی بس بود شه را مدام پای بوسیدن رها کن با غلام