تپش

تپش

معنی کلمه تپش در لغت نامه دهخدا

تپش. [ ت َ پ ِ ] ( اِمص ) پهلوی تَپیشن . اسم مصدر از تپیدن. ( حاشیه برهان چ معین ). بر وزن و معنی طبش است که اضطراب و حرکت از گرمی و حرارت باشد، و طبش معرب آن است با بای ابجد. ( برهان ). تبش. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). ضعف و بی حالی از گرما. ( ناظم الاطباء ). || بیقراری و اضطراب مثل تپش قلب. ( فرهنگ نظام ). تپش قلب ؛ ضربان و بی آرامی قلب و خلجان و خفقان آن. ( ناظم الاطباء ). اسم مصدر تپیدن :
لاله ز تعجیل که بشتافته
از تپش دل خفقان یافته.نظامی. || گرمی و حرارت مثل تپش آفتاب ( فرهنگ نظام ). مخفف تابش. حرارت. گرمی. تیزی حرارت :
دهانشان چو شیر از تپش مانده باز
به آب و به آسایش آمد نیاز.فردوسی.از فراوان تپش غم که مرا در دل بود
گفتی اندر دل من ساخته اند آتشگاه.فرخی.گویند کز آتش تپش و گرمی باشد
پس چون که من از آتش غم با دم سردم.فرخی.بر روز فضل روز به اعراض است
از نور و ظلمت و تپش و سرما.ناصرخسرو.جان عطارد از تپش خاطر وحید
چونان بسوخت کز فلک آبی نماندش.خاقانی.روی سرخ شده بود از تپش گرمابه. ( تاریخ بخارا ). || مدهوشی و بیهوشی. ( ناظم الاطباء ). رجوع به طپش شود.

معنی کلمه تپش در فرهنگ معین

(تَ پِ ) (اِمص . ) اضطراب ، بی قراری .

معنی کلمه تپش در فرهنگ عمید

۱. بی آرامی، اضطراب، بی قراری.
۲. [مجاز] تحرک، لرزش.
۳. ضربان قلب.

معنی کلمه تپش در فرهنگ فارسی

تپیدن
( اسم ) اضطراب بیقراری ( از حرارت و ضعف ). یاتپش قلب . ضربان قلب .

معنی کلمه تپش در دانشنامه عمومی

تپش (آلبوم). طپش نام یک آلبوم گردآوری شده از ابی است که در سال ۱۹۹۶ ( میلادی ) ( ۱۳۷۵ ه‍. ش ) توسط شرکت ترانه منتشر گردید.

جملاتی از کاربرد کلمه تپش

دل مگرت خبر دهد گاه ز حالم از تپش ورنه ضعیف ناله‌ام کار نفس نمی‌کند
با کمک این شاخه از اخترشناسی می‌توان در نهایت به چگونگی ساختار درونی ستارگان با بررسی لرزش‌های تپش گونه ئی که دارند پی برد. بازخوانی طیف فرکانسی این لرزه‌ها٫ ساختارهای درونی ستاره را آشکار می‌سازد.
این تپش‌سنج برای پیدا کردن غذا به حیوان کمک می‌کند. زبان چسبناک این پستاندار به ۱۷ سانتی متر می‌رسد و در هنگام شکار طعمه‌های کوچک به زبانش می‌چسبند. در دمای بسیار بالا یا پایین، این جانور به حالتی خیره و ثابت می‌ماند و در برخی اوقات دمای بدنش حتی ۴ درجه پایین می‌آید.
بی تپش پروانهٔ کم سوز او عکس فردا نیست در امروز او
نخستین دفتر شعر آلمین، با عنوان تپش‌ها، در ۱۳۵۵ش در تهران انتشار یافت و این آغاز حضور مستمر او در عرصه شعر و ادب ارمنی بوده‌است. از آن پس دیگر دفترهای شعر او با عنوان‌های سرمست از نور (۱۳۵۷ش)، ماده عشق (۱۳۶۰ش)، و نور پدید آمد (۱۳۷۰ش)، ‏کتاب کودکی من (۱۳۸۰ش)، پرتو ستارگان (۱۳۸۳ش)، مرا به یاد خواهید آورد (۱۳۸۶ش)، به ناآشنایانم (۱۳۸۸ش)، آرامش چمن زاران سبز (۱۳۹۱ش)، قرن گل‌های فراموشم مکن (۱۳۹۴ش) و شکوه شعر (۱۳۹۷ش) به خوانندگان عرضه شدند که معرف پویایی او در عرصه ادبیات ارمنی و نشانگر روند تحول شعر او در حدود پنج دهه سخن‌سرایی است. ‏
آناستازیا در زندگی خود با مشکلات جسمی متعددی روبرو شده‌است. در سن ۱۳ سالگی به بیماری کرون مبتلا شد. در سن ۳۴ سالگی سرطان پستان و در سن ۳۹ سالگی بیماری تپش قلب در وی تشخیص داده شد.
گِلی را که ائا به عنوان ماده خام آفرینش انسان به ایزدبانو مادر می‌دهد، با آمیخته شدن با خون یک خدا جاندار می‌شود. «بگذار یک خدا کشته شود / و خدایان بدین سان پاک گردند. / با گوشت او و با خون او / بگذار «بانوی خدایان» با گل بیامیزد، / تا خدا و انسان / با یکدیگر در گل آمیخته باشند. / در زمان آینده شنیده شود تپش‌های قلبش، / از گوشت یک خدا بگذار روح ایجاد گردد.»
استفادهٔ بیش از اندازه از الکل می‌توان به تمام اندام‌های زنده آسیب برساند اما بیش از همه بر مغز، قلب، کبد، لوزالمعده و دستگاه ایمنی اثر می‌گذارد. الکلیسم می‌تواند منجر به بیماری روانی، هذیان خمری، اِشکال در حافظهٔ نزدیک، ایراد در پاسخ دستگاه ایمنی، تپش قلب نامنظم، سیروز کبد و افزایش خطر ابتلا به سرطان شود.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به تپش‌های قلب، من مادرم را کشتم، به‌هرحال لارنس و مامان اشاره کرد.
به متاع تپش آباد هوس آتش انداخته‌ای می‌خواهم
پدرم دست مرا حس نمی‌کند، تپشی ندارد یا که اراده‌ای؛
حیرت، تپش از جام خرابم برده آرام غم تو پیچ و تابم برده
در برخی موارد نادر بیماران ممکن است تپش‌هایی را تجربه کنند بدون آن که ناهماهنگی ضربانی مشاهده شود. - درد قفسه سینه: این درد مربوط به افتادگی متفاوت از درد قفسه سینه مربوط به بیماری عروق کرونر است و گاهی روی می‌دهد. معمولاً درد قفسه سینه مانند آنژین صدری نیست اما می‌تواند موذی و ناتوان‌کننده باشد.
سراپا ناله می‌جوشیم چون موج تپش خون‌ کرد در هر عضو ما دل
او در صدای آمریکا مجری خبر و نویسنده است. در سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ هم با شبکه تلویزیونی تپش همکاری داشت.
ترسم تپش ز بند برون افگند مرا تاب کمند کاکل خمدار نازکست
ای سعی نگون‌، زین دشت‌، در سر چه هوا داری کز یک دو تپش با خاک چون آبله همواری
غالب خسته به کوی تو رهین تپشی ست که به شاهی ننشیند به وزارت نرود
از تپش طغرل دلم را اضطرابی کم نشد در قفس آرام نبود صید وحشت رام را!
درتپشگاه تمنا بی‌کمالی نیست صبر عرض جوهرشد شکست‌آرزوآیینه را