ورنه
معنی کلمه ورنه در لغت نامه دهخدا

ورنه

معنی کلمه ورنه در لغت نامه دهخدا

( ورنة ) ورنة. [ وَ ن َ ] ( ع اِ ) نام ماه ذی قعده. ( منتهی الارب ). اسم ذی القعده است نزد قدماء. ( از اقرب الموارد ).
ورنه. [ وَ ن َ / ن ِ ] ( حرف ربط مرکب ) مخفف وگرنه. و اگرنه. ( ناظم الاطباء ) :
باید که ذخیره قیامت بنهی
ورنه نشود کاسه پر از دیگ تهی.سعدی.
ورنه. [ وَ ن َ / ن ِ ] ( اِ ) چوبی باشد هر دو سر باریک و میان گنده که خمیر نان را بدان پهن سازند. ( آنندراج ). || چوبی را گویند که چرخ بر آن گردد و به عربی محور خوانند. ( آنندراج ).

معنی کلمه ورنه در فرهنگ معین

(وَ نَ ) (حر رب . مر. ) واگرنه .

معنی کلمه ورنه در فرهنگ فارسی

واگرنه و اگرنه .
چوبی باشد هر دو سر باریک و میان گنده که خمیر نان را بدان پهن سازند چوبی را گویند که چرخ بر آن گردد و بعربی محور خوانند

معنی کلمه ورنه در دانشنامه عمومی

شهر ورنه ( به آلمانی: Werne ) در ایالت نوردراین - وستفالن در کشور آلمان واقع شده است.
ورنه (شبک). ورنه ( شبک ) ( به لاتین: Varna ( Šabac ) }} یک عوارض جغرافیایی در صربستان است که در Mačva District واقع شده است.
ورنه ۱٬۷۲۰ نفر جمعیت دارد.
ورنه (فرانسه). ورنیس ( به فرانسوی: Vernais ) یک کمون در فرانسه است که در Canton of Charenton - du - Cher واقع شده است.
ورنیس ۲۵٫۸۴ کیلومترمربع مساحت و ۲۱۳ نفر جمعیت دارد و ۱۸۹ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه ورنه در فرهنگ معین
معنی کلمه ورنه در فرهنگ فارسی
معنی کلمه ورنه در دانشنامه عمومی

معنی کلمه ورنه در دانشنامه آزاد فارسی

وِرْنِه (قرن ۱۸)(Vernet)
تابلوی غرق شدن کشتی، اثر کلود ژوزف خانوادۀ نقاش فرانسوی. کلود ژوزف ورنه (۱۷۱۴ـ۱۷۸۹) نزد پدرش آنتوان تعلیم دید، و از ۱۷۳۴ تا ۱۷۵۲ در ایتالیا کار کرد. پس از بازگشت در ۱۷۵۳ عضو آکادمی فرانسه شد و سپس در فرانسه به سفر پرداخت، تا آن که در ۱۷۶۲ به سفارش لوئی پانزدهم مأمور نقاشی از بندرهای فرانسه شد. سرانجام در پاریس اقامت گزید. نقاشی هایش از چشم اندازهای دریایی (طوفان، مهتاب، صخره ها) حال وهوایی رمانتیک دارند. کارل ورنه (۱۷۵۸ـ۱۸۳۶) پسر کلود ژوزف بود. از اسب ها و صحنه های جنگ نقاشی می کرد؛ نیز کاریکاتورهایی از شیک پوشان و مدپرستان دارد. امیل ژان هوراس ورنه (۱۷۵۸ـ۱۸۳۶)، پسر کارل، و از دوستان تئودور ژریکو، نقاش رمانتیک، بود. تابلوهای بسیاری از صحنه های نظامی، ازجمله صحنه هایی از وقایع دورۀ ناپلئون، را نقاشی کرد؛ نیز صحنه هایی از شکار را به تصویر کشید.

جملاتی از کاربرد کلمه ورنه

ادورنه خوانندگی را از ۹ سالگی با گروه موسیقایی تراستوس آغاز کرد و سپس در سریال هاسپیتال سنترال به نقش‌آفرینی پرداخت. وی همچنین در مسابقه اپراسیون ترینفو به رتبه ششم دست یافت. او در رشته زبان انگلیسی در دانشگاه هنر لندن تحصیل کرده و در مسابقات متعدد استعدادیابی به عنوان داور حضور داشته‌است.
گر نکوکار بوده باشد، رست ورنه در خاک خوار ماند و پست
آنری کورنه (در زمان تولد آنری داوید، ۴ اوت ۱۸۸۴ – ۱۸ مارس ۱۹۴۱) رکابزن حرفه‌ای اهل فرانسه بود که در رشتهٔ دوچرخه‌سواری جاده فعالیت می‌کرد. او توانست در سال ۱۹۰۴ برندهٔ تور دو فرانس شود.
بسیار میازار مرا ورنه پس از من یک روز به یاد آری و بسیار بگریی
کورنه هرگز نتوانست موفقیت خود در تور را تکرار کند، ولی در سال ۱۹۰۶ برندهٔ پاریس–روبه و نایب قهرمان بوردو–پاریس شد. در تور دو فرانس ۱۹۰۸ نیز به مقام هشتم دست یافت. کورنه در مسیرهای کوتاه تکراری مهارت داشت.
حق خدمت نان درین دولت ندارد ورنه من با سحر دعوی سبقت کرده ام در چاکری
از گرانباری است کشتی را ز هر موجی خطر ورنه بر کف ساحل و موج خطر باشد یکی
در دل سخت تو را هم نیست، ورنه آه من ریشه محکم در دل فولاد چون جوهر کند
چشم معنی فهم می باید رموز حسن را ورنه یوسف در همه بازار دارد مشتری
فنا از لوح امکان نقش هستی حک کند ورنه عبارت هرچه باشد ننگ‌ مضمون می‌کند مارا
در ابر شیشه آب مروت نمانده است ورنه دماغ ما به دو پیمانه می رسد
چشم ما پردگی از سرمه حیرت شده است ورنه آن آینه رو در ته خاکستر ماست
از وفای پسران عشق مرا طالع نیست ورنه از من که در این شهر وفادارتر است ؟
در آخرین وصیت نامه اش، مورخ ۱۰ ژانویه ۱۸۱۰، کالوه مجموعه اشیاء قابل توجه، کتابخانه و چند عکس را به شهر آوینیون اهدا کرد. این اهدا توسط حکمی مورخ ۹ آوریل ۱۸۱۱ توسط ناپلئون اول پذیرفته شد. این مجموعه در موزه کالوه در خیابان ژوزف ورنه در آوینیون قرار دارد.
برگزاری نخستین تور دو فرانس، موفقیت‌آمیز بود و رقابت میان رکابزنان و اشتیاق هواداران حامی آنان تا حد خطرناکی می‌رسید. رکابزنان سوار قطار می‌شدند یا توسط خودروها کشیده می‌شدند. هنگامی که هیچ یک رکابزنان مجاز به گرفتن غذا نبودند، موریس گارین که قهرمان تور ۱۹۰۳ بود، از مدیر مسابقه غذا دریافت می‌کرد. در گردنهٔ رپوبلیک، هواداران، رکابزنان را می‌زدند و تنها زمانی پراکنده شدند که گارین با اسلحهٔ خود شلیک کرد. برخی از تماشاگران، در روز پایانی، سوزن روی جاده می‌ریختند و کورنه در ۴۰ کیلومتر پایانی با لاستیک پنچر شده رکاب زد.
الیزه کورنه (متولد ۲۲ ژانویهٰ ۱۹۹۰ در نیس فرانسه)، یک تنیسور زن حرفه‌ای از فرانسه است. او در تاریخ ۱۶ فوریهٰ ۲۰۰۹ به بالاترین رتبهٰ خود، ۱۱، رسید. کورنه در رقابت‌های جونیور نیز سابقه‌ای گسترده دارد و برندهٰ تک‌نفره دختران ۲۰۰۷ در رولاند گاروس شده است. او هم‌چنین تنها عنوان دبلیوتی‌ای خود را در سال ۲۰۰۸ در بوداپست کسب کرد.